3258
Sök

Skrämma upp en 244 från 79?

Volvoskadad
127 Inlägg
17 januari 2010
#41
lazeralle skrev:
hej tänkte få lite mer klös i min 244 a det är ju en b21a borde väll inte va så svårt finns väll mycke godis till den motorn nån som kan någån bra sida så säg till säg till om ni har något bra tips:P

Känns som tråden har spårat ur lite.
Fårse, GL från -79, b21E med 160topp och mekaniskt insprut samt m46 overdrive lådan?
Försök leta upp en 405,531 topp. Vassare kam tex K-kam är ju en klassiker. Extraktor, annat avgassystem,
Ev. labba med styrtrycket till mekaniska insprutet för att ösa på lite mer soppa.
Eftersom den motorn original har runt 120hk lär du nog ligga närmare 140 tycker man.

KGtrimning har ju mycket roliga delar till gamla rödblockare

I'm living the life I was born to live

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
17 januari 2010
#42
Emilius skrev:
Sugmotor vs. turbo igen, och igen, och igen. Folk har olika smak..

Turbo turbo turbo hör jag också, var det planerat att besiktiga bilen också?
150 hästkrafter? släng i en b230fk och borra upp till iallafall 2.5L, släng i större ventiler, porta, plana,
4-2-1 extraktorrör, större spridare och lite småpill så har du passerat 150hk troligtvis med råge.

4-2-1 grenrör på en turbomotor?

Ska du ha över 150 hk ur en gammal 240 utan överladdning så rekommenderar jag att du byter till B234F.
Den har 159hk och 210 nm original enligt Volvo.
Det är det absolut billigaste du kan göra.

Ska du trimma din befintliga motor till den effekten så kommer det kosta en del pengar.
Du kan räkna med att en B234F drar betydligt mindre bensin än en trimmad B21/B23 och är mer pålitlig.

MVH. Alex

Avstängd
1 714 Inlägg
17 januari 2010
#43
alexbenhard skrev:
Emilius skrev:
Sugmotor vs. turbo igen, och igen, och igen. Folk har olika smak..

Turbo turbo turbo hör jag också, var det planerat att besiktiga bilen också?
150 hästkrafter? släng i en b230fk och borra upp till iallafall 2.5L, släng i större ventiler, porta, plana,
4-2-1 extraktorrör, större spridare och lite småpill så har du passerat 150hk troligtvis med råge.

4-2-1 grenrör på en turbomotor?

Ska du ha över 150 hk ur en gammal 240 utan överladdning så rekommenderar jag att du byter till B234F.
Den har 159hk och 210 nm original enligt Volvo.
Det är det absolut billigaste du kan göra.

Ska du trimma din befintliga motor till den effekten så kommer det kosta en del pengar.
Du kan räkna med att en B234F drar betydligt mindre bensin än en trimmad B21/B23 och är mer pålitlig.

MVH. Alex

Jag nämnde ingen turbo?

Behöver inte vara b234, räcker väl med toppen..


Hemlig Agent
1 115 Inlägg
17 januari 2010
#44
Emilius skrev:
alexbenhard skrev:
Emilius skrev:
Sugmotor vs. turbo igen, och igen, och igen. Folk har olika smak..

Turbo turbo turbo hör jag också, var det planerat att besiktiga bilen också?
150 hästkrafter? släng i en b230fk och borra upp till iallafall 2.5L, släng i större ventiler, porta, plana,
4-2-1 extraktorrör, större spridare och lite småpill så har du passerat 150hk troligtvis med råge.

4-2-1 grenrör på en turbomotor?

Ska du ha över 150 hk ur en gammal 240 utan överladdning så rekommenderar jag att du byter till B234F.
Den har 159hk och 210 nm original enligt Volvo.
Det är det absolut billigaste du kan göra.

Ska du trimma din befintliga motor till den effekten så kommer det kosta en del pengar.
Du kan räkna med att en B234F drar betydligt mindre bensin än en trimmad B21/B23 och är mer pålitlig.

MVH. Alex

Jag nämnde ingen turbo?

Behöver inte vara b234, räcker väl med toppen..

B230FK är en turbomotor.

Tar du en hel B234F så blir det mycket billigare och enklare än att byta till bara 533 toppen.
Alltså så köper du en 740/940 med 16v motor och tar elsystem och allt ifrån.

MVH. Alex

Avstängd
1 714 Inlägg
17 januari 2010
#45
alexbenhard skrev:
Emilius skrev:
alexbenhard skrev:

4-2-1 grenrör på en turbomotor?

Ska du ha över 150 hk ur en gammal 240 utan överladdning så rekommenderar jag att du byter till B234F.
Den har 159hk och 210 nm original enligt Volvo.
Det är det absolut billigaste du kan göra.

Ska du trimma din befintliga motor till den effekten så kommer det kosta en del pengar.
Du kan räkna med att en B234F drar betydligt mindre bensin än en trimmad B21/B23 och är mer pålitlig.

MVH. Alex

Jag nämnde ingen turbo?

Behöver inte vara b234, räcker väl med toppen..

B230FK är en turbomotor.

Tar du en hel B234F så blir det mycket billigare och enklare än att byta till bara 533 toppen.
Alltså så köper du en 740/940 med 16v motor och tar elsystem och allt ifrån.

MVH. Alex

Hoppsan skrev fel, menade B230F.

Varför blir det billigare? en GLT kostar ju pengar, toppen får du för 3000kr


Hemlig Agent
1 115 Inlägg
28 januari 2010
#46
Emilius skrev:
alexbenhard skrev:
Emilius skrev:

Jag nämnde ingen turbo?

Behöver inte vara b234, räcker väl med toppen..

B230FK är en turbomotor.

Tar du en hel B234F så blir det mycket billigare och enklare än att byta till bara 533 toppen.
Alltså så köper du en 740/940 med 16v motor och tar elsystem och allt ifrån.

MVH. Alex

Hoppsan skrev fel, menade B230F.

Varför blir det billigare? en GLT kostar ju pengar, toppen får du för 3000kr

533 toppen skruvar du inte bara fast på ett B230 block och tror att det är frid och fröjd.
Måste byta en massa grejor för att få en B230 med 16v topp att fungera.

Du kan få en GLT 16v från 1000:- och uppåt så det är helt klart billigast.

MVH. Alex

Tattoo
28 januari 2010
#47
På min kompis volvo 740 16V 88b  satte vi ett par kammar från http://folkraceshop.se/kamaxel-volvo-b234-16v   och satte dit extraktor rör med race cat och ett simons avgassystem och en ställbar bränsletrycks regulator, spridare från volvo 940turbo och öppet luftfilter och ställbara kamdrev.

2.5 timmar med varmkörning och installation av bilen   fick ut 200 hk ur maskinen = 40 nya hästar. 

Tot Konstnad med renovering av maskin och bänkning blidde  Svindyrt !!!!! och ja han ångrade sej.Men lyssnar man inte på dom lärda så får man skylla sej själv. Varför uppfinna hjulet en gång till ?? 

Lärdommen han lärde sej var att sätta in en tubo spis och börjar därifrån. Det blidde mycket billigare att trimma + att man får ut mer hästar för mindre peng   

Lycka till mannen.

Ps har en volvo 740 glt 16v med m90låda som vinterbil om du är sugen!!
skriv ett pm vid intresse.

4 001 Inlägg
28 januari 2010
#48
Tattoo skrev:
På min kompis volvo 740 16V 88b  satte vi ett par kammar från http://folkraceshop.se/kamaxel-volvo-b234-16v   och satte dit extraktor rör med race cat och ett simons avgassystem och en ställbar bränsletrycks regulator, spridare från volvo 940turbo och öppet luftfilter och ställbara kamdrev.

2.5 timmar med varmkörning och installation av bilen   fick ut 200 hk ur maskinen = 40 nya hästar. 

Tot Konstnad med renovering av maskin och bänkning blidde  Svindyrt !!!!! och ja han ångrade sej.Men lyssnar man inte på dom lärda så får man skylla sej själv. Varför uppfinna hjulet en gång till ?? 

Lärdommen han lärde sej var att sätta in en tubo spis och börjar därifrån. Det blidde mycket billigare att trimma + att man får ut mer hästar för mindre peng   

Lycka till mannen.

Ps har en volvo 740 glt 16v med m90låda som vinterbil om du är sugen!!
skriv ett pm vid intresse.

åkte han med original motorstyrsystem? annars så tycker jag att 200hk blev lite för lite och så jävla dyrt borde det inte blivit heller.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Tattoo
28 januari 2010
#49
kolvas skrev:
Tattoo skrev:
På min kompis volvo 740 16V 88b  satte vi ett par kammar från http://folkraceshop.se/kamaxel-volvo-b234-16v   och satte dit extraktor rör med race cat och ett simons avgassystem och en ställbar bränsletrycks regulator, spridare från volvo 940turbo och öppet luftfilter och ställbara kamdrev.

2.5 timmar med varmkörning och installation av bilen   fick ut 200 hk ur maskinen = 40 nya hästar. 

Tot Konstnad med renovering av maskin och bänkning blidde  Svindyrt !!!!! och ja han ångrade sej.Men lyssnar man inte på dom lärda så får man skylla sej själv. Varför uppfinna hjulet en gång till ?? 

Lärdommen han lärde sej var att sätta in en tubo spis och börjar därifrån. Det blidde mycket billigare att trimma + att man får ut mer hästar för mindre peng   

Lycka till mannen.

Ps har en volvo 740 glt 16v med m90låda som vinterbil om du är sugen!!
skriv ett pm vid intresse.

åkte han med original motorstyrsystem? annars så tycker jag att 200hk blev lite för lite och så jävla dyrt borde det inte blivit heller.

Ja han körde med originalt för när han fick veta vad att annats sprut kostade så dog han nästan och ja det blidde dyrt  men tanke på hästarna han fick ur. Men det är ju rätt maskin att byga vidare på om man slänger på en turbo och ett eftermarknads sprut  smile   Men tacka vet jag saab å deras motorsystem smile   smile

4 001 Inlägg
28 januari 2010
#50
Tattoo skrev:
kolvas skrev:
Tattoo skrev:
På min kompis volvo 740 16V 88b  satte vi ett par kammar från http://folkraceshop.se/kamaxel-volvo-b234-16v   och satte dit extraktor rör med race cat och ett simons avgassystem och en ställbar bränsletrycks regulator, spridare från volvo 940turbo och öppet luftfilter och ställbara kamdrev.

2.5 timmar med varmkörning och installation av bilen   fick ut 200 hk ur maskinen = 40 nya hästar. 

Tot Konstnad med renovering av maskin och bänkning blidde  Svindyrt !!!!! och ja han ångrade sej.Men lyssnar man inte på dom lärda så får man skylla sej själv. Varför uppfinna hjulet en gång till ?? 

Lärdommen han lärde sej var att sätta in en tubo spis och börjar därifrån. Det blidde mycket billigare att trimma + att man får ut mer hästar för mindre peng   

Lycka till mannen.

Ps har en volvo 740 glt 16v med m90låda som vinterbil om du är sugen!!
skriv ett pm vid intresse.

åkte han med original motorstyrsystem? annars så tycker jag att 200hk blev lite för lite och så jävla dyrt borde det inte blivit heller.

Ja han körde med originalt för när han fick veta vad att annats sprut kostade så dog han nästan och ja det blidde dyrt  men tanke på hästarna han fick ur. Men det är ju rätt maskin att byga vidare på om man slänger på en turbo och ett eftermarknads sprut  smile   Men tacka vet jag saab å deras motorsystem smile   smile

Ifall han hade kastat ut lite pengar på antingen vettiga förgasare eller ett annat sprut, effekten hade garanterat blivit en bra bit högre då.

du kan inte bara slänga på en turbo på den utan en viss bearbetning av den motorn, OM den nu inte är helt felbyggd iofs.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 277 Inlägg
30 januari 2010
#51
kolvas skrev:
Tattoo skrev:
kolvas skrev:
åkte han med original motorstyrsystem? annars så tycker jag att 200hk blev lite för lite och så jävla dyrt borde det inte blivit heller.

Ja han körde med originalt för när han fick veta vad att annats sprut kostade så dog han nästan och ja det blidde dyrt  men tanke på hästarna han fick ur. Men det är ju rätt maskin att byga vidare på om man slänger på en turbo och ett eftermarknads sprut  smile   Men tacka vet jag saab å deras motorsystem smile   smile

Ifall han hade kastat ut lite pengar på antingen vettiga förgasare eller ett annat sprut, effekten hade garanterat blivit en bra bit högre då.

du kan inte bara slänga på en turbo på den utan en viss bearbetning av den motorn, OM den nu inte är helt felbyggd iofs.

Det krävs som minst om man vill att motorn ska gå bra ,skålade kolvar å kanske andra ventiler för bättre effekt en ic, dump om man vill vara sparsam mot motorn osv visst går att montera på en turbo utan att göra nåt men då spräcker man nog toppen lol

Analog warfare bevara kassettbands kulturen
133 Inlägg
30 januari 2010
#52
lazeralle skrev:
hej tänkte få lite mer klöss i min 244 a det är ju en b21a borde väll inte va så svårt finns väll mycke godis till den motorn nån som kan någån bra sida så säg till säg till om ni har något bra tips:P

Varför inte börja lite enkelt i motsats till de som har en turbo inopererad i septikslussen?

Förutsätter att din vagn har b21 a och fyrpet tongue

Tänkte vara lite smånostalgisk och försöka översätta "grundbustrim" från 60/70-talet till din bil mad

Steg 1: Är ju alltid en grundlig service
Steg 2: Skaffa en extra topp plana den, snygga till lite runt ventilerna port matcha, en Kg 001 kam
Weber 36 dcd eller 40 dcnf på ett 200 k (340) insug. Ev ett ställbart kamdrev
Steg 3 Strunta i extractorrör de de flesta begagnade är ofta skräp, kapa hellre främre rörets trånga anslutning och ersätt den med 2½" tums rör  en liten dämpare framför bakaxeln, dra avgasröret under bakaxeln som på tidig turbo en större dämpare på tvären och låt slutröret mynna ut vid
vänstra hörnet på stötfångaren
Steg 4 byt utväxling i bakaxeln till 4 56 1 och peta dit en lamelldiff (overkill?)

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing

Tattoo
30 januari 2010
#53
Lättas skulle det vara att få veta vad för budget du har och vilken typ av motor 4/v6/v8/wankel du vill ha.

Skulle kunna ge dej mera bra tips och så vidare då

Jägare
172 Inlägg
13 februari 2010
#54
Hej jag har en super volvo GL som jag vill trimma! den ska gå jätte fort!!

Svar: Ja det är jätte lätt å trimma den till 250hk sugis för min kompis kompis har gjort det och det var billigt. om man har en k-kam så går den som bara den.

Vad tror ni volvo gav för att få 300 hk i sinna 2l maskiner.. jösses

Är huvet dumt får kroppen lida!! :P

P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 februari 2010
#55
Köp en b23E snurra, eller en b21E går också bra. Mek-sprutet är STARKT att rekommendera för "budgettrimning".

Lägg alla pengarna på toppen + kam, de är a och o i motorn. Sedan ett rejält avgassystem.

Sedan ställer du dig och filar som bara fan i insuget och matchportar det mot de nya kanalerna i toppen. Det är mycket gjutskägg, kanter mm som man kan ge sig på med dremeln för att tjäna några promille på sluteffekten big_smile

När motorn i sig är klar så behöver du bara ställa på såsen. Och det är så jävla smart så du behöver bara vrida på tryckjusteringen, alt. sätta in en bricka om man skruvar den i bott.

Vill man ha motorn ännu rappare så kan man sätta en vajer på skivan i luftmängdmätaren som du kopplar till gasvajern. Då skickar sprutet på soppa fortare när man gääsar.

Ja hann sätta i 2st 1mm brickor innan ja rasade kopplingen på bilen, han verkade gå rent då iaf. Utan brickor gick han skittorrt. Sen har ja inte haft tid att reperara men snart drar säsongen igång igen så då är de dags... tongue

b23E ska ha haft runt 130hk original, hittar du en 23:a med 405 topp så kan det vara mer då vissa modeller hade uppåt 140hk. Därför är det en bra utgångspunkt wink Plus att motorn håller för måånga hk.




Ett litet tips på budgetkusar i alla fall.


326 Inlägg
17 februari 2010
#56
hahhaha vilken rolig tråd om vilken som är bäst och billigast mellan turbo och sugis big_smile jag har både sugis och turbo motor smile de är ballare med sug motor men är man ute efter effekt så är de turbo som gäller smile och till han som ställde frågan från början så säger jag , skaffa turbo smile


110 Inlägg
1 april 2010
#57
jag har en tanke såhär på kvällskanten, ett sätt att få effekt borde ju vara att bygga ett "extraktorinsug" till enkel förgasare, med rätt storlek och lika längd på rören och går ihop i en bra anpassad kollektor? eftersom bara en cylinder suger åt gången borde detta vara ett prisvärt alternativ till att köpa dyra webrar och liknande! eller det funkar kanske inte i praktiken?

1 080 Inlägg
21 maj 2010
#58
Säger bara: cylindervolym cool

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

283 Inlägg
2 juli 2010
#59
Köp en folkracebil på bud o släng over motorn.. riktigt fina toppar o stora förgasare smile

De me att de kostar 1000:- / hk o trimma en sugis stämmer ju inte speciellt bra förren man kommer över en 200-250 hk.

Me kontakter får jag en maxportad/planad, nerfrästa ventilstyrningar, stora ventiler och valfri kam för 3200:- Och de är bra grejer, han bygger mycket rallycross motorer smile


Borrade block finns också i många folkracebilar.

själv tänker jag stoppa ner en b23 på 2,5liter, yxvev, skelettsvänghjul (balanserat ihop me vev) portat, planat me större ventiler o grejer, annan kam o sen weber 48 or i min ena folkracebil, en ford escort smile smile

...

10 287 Inlägg
2 juli 2010
#60
Är det ok om jag sätter in pengar åt dig?
Ge mig din adress så skickar vi ner 10st  531 toppar i början av nästa vecka...tongue

Skämt åsido, när man räknar 1000 kr/hkr så räknar man vad det kostar med nya grejor utan kontakter etc  - ej faktisk utgift. Har man kontakter eller snubblar över grejorna på garagegolvet så blir ens egen utgift lägre men det kanske inte alls är fallet för "Svenne Pung". Så därför börjar man alltid att fråga dom som vill trimma om dom:
- Har tidigare mekvana
- Har tillgång till utrustat garage
- Har kontakter på prylar

och vilka hållbarhetskrav man har.

Många glömmer dessutom sådant som kopplingsbyte, ev ny diff, bättre bromsar, olja, nya stift, nya motorkuddar, ny oljekyl, etc etc etc. Allt detta anser jag man skall ta med i kalkylen över kostnad för att trimma.


/Göran


megastreetracer skrev:
Me kontakter får jag en maxportad/planad, nerfrästa ventilstyrningar, stora ventiler och valfri kam för 3200:- Och de är bra grejer, han bygger mycket rallycross motorer smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök