2253
Sök

Skrämma upp en 244 från 79?

27 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#1
hej tänkte få lite mer klöss i min 244 a det är ju en b21a borde väll inte va så svårt finns väll mycke godis till den motorn nån som kan någån bra sida så säg till säg till om ni har något bra tips:P

Random Hero
4 047 Inlägg
9 mars 2009
#2
släng i en b23 turbo motor i den

Dog food lid. Backwards

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
9 mars 2009
#3
finns massor om att trimma rödblockare här på forumet, bara att söka!

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

10 287 Inlägg
9 mars 2009
#4
Vad har du för budget och effektmål?

/Göran

lazeralle skrev:
hej tänkte få lite mer klöss i min 244 a det är ju en b21a borde väll inte va så svårt finns väll mycke godis till den motorn nån som kan någån bra sida så säg till säg till om ni har något bra tips:P

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

27 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#5
Ja Kanske I Alla Fall 150 Häst

4 001 Inlägg
9 mars 2009
#6
Budgeten är viktigare än effektmålet.

Säg vad du har för budget och jag skall säga vad du får för effekt!



Kanske ska bli Sharkys nya motto? big_smilebig_smile

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
9 mars 2009
#7
Trimma sugmotorer är dyrt.
Trimma turbomotorer är billigare.
I ditt fall så blir det billigast och enklast att slänga i en turbomotor och ett MS (MegaSquirt) som styr bråde bränsle och tändning.

/Påsen

PÅSEN RACING

10 287 Inlägg
9 mars 2009
#8
Billigast är sannolikt en komplett GLT motor plus extraktor och ev vassare kam.

/Göran


lazeralle skrev:
Ja Kanske I Alla Fall 150 Häst

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

188 Inlägg
11 mars 2009
#9
Ställ dig bakom ett hus eller dyl, när bilen kommer åkande så hoppar du fram och säger BU!! då kanske bilen blir skrämd wink


Nej ta du å häll i en Turbomotor å kör så d ryker. donatorbil hittar du säkert...

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu

865 Inlägg
11 mars 2009
#10
alla tjatar om att det e dyrt att trimma sugisar... om det nu e så billigt med turbo så varför ligger inte alla på 500hk plus? det behöver inte alltid vara så dyrt att trimma sugisar speciellt inte gamla volvo motorer då man kan löpa de flesta delarna billigt på blocket...


If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
11 mars 2009
#11
no_fake skrev:
alla tjatar om att det e dyrt att trimma sugisar... om det nu e så billigt med turbo så varför ligger inte alla på 500hk plus? det behöver inte alltid vara så dyrt att trimma sugisar speciellt inte gamla volvo motorer då man kan löpa de flesta delarna billigt på blocket...

En lätt jämförelse:
Om man har en turbobil på ca. 180hk (Volvo 740T) original och vill ha ca. 250hk i den så går det på max ca. 10000:-
Men om du har en sugmotor på t.ex. 116hk original (Volvo 740 GL) och vill ha upp den i ca. 250hk så blir det minst 15000:- för den trimningen.
Men om man har en som någon ovan sa GLT motorn på 130hk original och nöjer sig med ca. 150hk så blir det inte så dyrt.
Men det är fortfarande BILLIGARE att trimma turbomotorer än sugmotorer.
Läs noga: billigare INTE billigt !

/Påsen
Senast redigerat av påsen (11 mars 2009)

PÅSEN RACING

715 Inlägg
11 mars 2009
#12
påsen skrev:
no_fake skrev:
alla tjatar om att det e dyrt att trimma sugisar... om det nu e så billigt med turbo så varför ligger inte alla på 500hk plus? det behöver inte alltid vara så dyrt att trimma sugisar speciellt inte gamla volvo motorer då man kan löpa de flesta delarna billigt på blocket...

En lätt jämförelse:
Om man har en turbobil på ca. 180hk (Volvo 740T) original och vill ha ca. 250hk i den så går det på max ca. 10000:-
Men om du har en sugmotor på t.ex. 116hk original (Volvo 740 GL) och vill ha upp den i ca. 250hk så blir det minst 15000:- för den trimningen.
Men om man har en som någon ovan sa GLT motorn på 130hk original och nöjer sig med ca. 150hk så blir det inte så dyrt.
Men det är fortfarande BILLIGARE att trimma turbomotorer än sugmotorer.
Läs noga: billigare INTE billigt !

/Påsen

Nu kan jag ingetting om trimmning men baserat på dina källor kosta det 142kr per hästkraft på tubomotot och respektive 111 på sugmotor

STI TypeR Driver
191 Inlägg
11 mars 2009
#13
påsen skrev:
no_fake skrev:
alla tjatar om att det e dyrt att trimma sugisar... om det nu e så billigt med turbo så varför ligger inte alla på 500hk plus? det behöver inte alltid vara så dyrt att trimma sugisar speciellt inte gamla volvo motorer då man kan löpa de flesta delarna billigt på blocket...

En lätt jämförelse:
Om man har en turbobil på ca. 180hk (Volvo 740T) original och vill ha ca. 250hk i den så går det på max ca. 10000:-
Men om du har en sugmotor på t.ex. 116hk original (Volvo 740 GL) och vill ha upp den i ca. 250hk så blir det minst 15000:- för den trimningen.
Men om man har en som någon ovan sa GLT motorn på 130hk original och nöjer sig med ca. 150hk så blir det inte så dyrt.
Men det är fortfarande BILLIGARE att trimma turbomotorer än sugmotorer.
Läs noga: billigare INTE billigt !

/Påsen

Du får nog lägga ut några tusen lappar till on du ska upp i 250 sughästar skulle ja tro.

Varför ha pengarna på banken där man inte ser dom?

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
11 mars 2009
#14
mulleina skrev:
Nu kan jag ingetting om trimmning men baserat på dina källor kosta det 142kr per hästkraft på tubomotot och respektive 111 på sugmotor

Tänk på att jag skrev MAX 10000:- för turbomotorn och MINST 15000:- för sugmotorn.
Detta va bara för en lätt jämförelse så att säga.

I verkligheten så blir det nog närmare 25000:- för att uppnå den effekten på sugmotorn och kanske 6000:- på turbomotorn.
Men som sagt, ville skriva en lätt jämförelse så att dem som inte tror det förstår att det ÄR dyrare att trimma sugmotorer än turbomotorer.

vettvilling skrev:
Du får nog lägga ut några tusen lappar till on du ska upp i 250 sughästar skulle ja tro.

Jo jag vet, därför som jag skrev minst 15000:- blir troligtvis bra mycket dyrare än det dock.

/Påsen
Senast redigerat av påsen (11 mars 2009)

PÅSEN RACING

1 675 Inlägg
11 mars 2009
#15
påsen skrev:
mulleina skrev:
Nu kan jag ingetting om trimmning men baserat på dina källor kosta det 142kr per hästkraft på tubomotot och respektive 111 på sugmotor

Tänk på att jag skrev MAX 10000:- för turbomotorn och MINST 15000:- för sugmotorn.
Detta va bara för en lätt jämförelse så att säga.

I verkligheten så blir det nog närmare 25000:- för att uppnå den effekten på sugmotorn och kanske 6000:- på turbomotorn.
Men som sagt, ville skriva en lätt jämförelse så att dem som inte tror det förstår att det ÄR dyrare att trimma sugmotorer än turbomotorer.

vettvilling skrev:
Du får nog lägga ut några tusen lappar till on du ska upp i 250 sughästar skulle ja tro.

Jo jag vet, därför som jag skrev minst 15000:- blir troligtvis bra mycket dyrare än det dock.

/Påsen

en nolla till wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 675 Inlägg
11 mars 2009
#16
Kostnad beror väl på vad man gör själv och lämnar bort.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
11 mars 2009
#17
volvo_1987 skrev:
påsen skrev:
mulleina skrev:
Nu kan jag ingetting om trimmning men baserat på dina källor kosta det 142kr per hästkraft på tubomotot och respektive 111 på sugmotor

Tänk på att jag skrev MAX 10000:- för turbomotorn och MINST 15000:- för sugmotorn.
Detta va bara för en lätt jämförelse så att säga.

I verkligheten så blir det nog närmare 25000:- för att uppnå den effekten på sugmotorn och kanske 6000:- på turbomotorn.
Men som sagt, ville skriva en lätt jämförelse så att dem som inte tror det förstår att det ÄR dyrare att trimma sugmotorer än turbomotorer.

vettvilling skrev:
Du får nog lägga ut några tusen lappar till on du ska upp i 250 sughästar skulle ja tro.

Jo jag vet, därför som jag skrev minst 15000:- blir troligtvis bra mycket dyrare än det dock.

/Påsen

en nolla till wink

Hur menar du nu? tongue
150000:- för å trimma en sugmotor från 116hk till 250hk? Det stämmer absolut inte tongue

/Påsen

PÅSEN RACING

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
11 mars 2009
#18
påsen skrev:
volvo_1987 skrev:
påsen skrev:
mulleina skrev:
Nu kan jag ingetting om trimmning men baserat på dina källor kosta det 142kr per hästkraft på tubomotot och respektive 111 på sugmotor

Tänk på att jag skrev MAX 10000:- för turbomotorn och MINST 15000:- för sugmotorn.
Detta va bara för en lätt jämförelse så att säga.

I verkligheten så blir det nog närmare 25000:- för att uppnå den effekten på sugmotorn och kanske 6000:- på turbomotorn.
Men som sagt, ville skriva en lätt jämförelse så att dem som inte tror det förstår att det ÄR dyrare att trimma sugmotorer än turbomotorer.


Jo jag vet, därför som jag skrev minst 15000:- blir troligtvis bra mycket dyrare än det dock.

/Påsen

en nolla till wink

Hur menar du nu? tongue
150000:- för å trimma en sugmotor från 116hk till 250hk? Det stämmer absolut inte tongue

/Påsen

Men brukar säga att det kostar 1000 kr/hästkraft tongue

Allt för den där jävla hatten!

1 675 Inlägg
11 mars 2009
#19
Är ju dyrt i alla fall, men smakar det så kostar det wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
11 mars 2009
#20
påsen skrev:
volvo_1987 skrev:
påsen skrev:
Tänk på att jag skrev MAX 10000:- för turbomotorn och MINST 15000:- för sugmotorn.
Detta va bara för en lätt jämförelse så att säga.

I verkligheten så blir det nog närmare 25000:- för att uppnå den effekten på sugmotorn och kanske 6000:- på turbomotorn.
Men som sagt, ville skriva en lätt jämförelse så att dem som inte tror det förstår att det ÄR dyrare att trimma sugmotorer än turbomotorer.


Jo jag vet, därför som jag skrev minst 15000:- blir troligtvis bra mycket dyrare än det dock.

/Påsen

en nolla till wink

Hur menar du nu? tongue
150000:- för å trimma en sugmotor från 116hk till 250hk? Det stämmer absolut inte tongue

/Påsen

Hur många känner du som kör rödmotorer med 250 sugishästar?

Lite snabbt.
En originalmotor b230 med uppskattad verkningsgrad till 30% och uppskattad fyllnadsgrad 80% måste på Etanol varva typ 16 0000 rpm för att uppnå 250 hk. Realistiskt?

Om du vråltrimmar den med grymt portat topplock och resten av motorn perfekt avstämd (du smäller inte ihop en sådan motor som enkel amatör med vinkelslip och dremel) för en fyllnadsgrad på säg 120%, samma verkningsgrad som innan, räcker det med att varva 11 000 rpm.

En sådan motor smäller du alltså ihop för 15 000.-?

Fotnot: jag reserverar mig för ev. beräkningsfel, grundprincipen bör det iaf inte vara något fel på smile (eller Sharky?)


Sök