hej tänkte få lite mer klöss i min 244 a det är ju en b21a borde väll inte va så svårt finns väll mycke godis till den motorn nån som kan någån bra sida så säg till säg till om ni har något bra tips:P
hej tänkte få lite mer klöss i min 244 a det är ju en b21a borde väll inte va så svårt finns väll mycke godis till den motorn nån som kan någån bra sida så säg till säg till om ni har något bra tips:P
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Trimma sugmotorer är dyrt. Trimma turbomotorer är billigare. I ditt fall så blir det billigast och enklast att slänga i en turbomotor och ett MS (MegaSquirt) som styr bråde bränsle och tändning.
alla tjatar om att det e dyrt att trimma sugisar... om det nu e så billigt med turbo så varför ligger inte alla på 500hk plus? det behöver inte alltid vara så dyrt att trimma sugisar speciellt inte gamla volvo motorer då man kan löpa de flesta delarna billigt på blocket...
alla tjatar om att det e dyrt att trimma sugisar... om det nu e så billigt med turbo så varför ligger inte alla på 500hk plus? det behöver inte alltid vara så dyrt att trimma sugisar speciellt inte gamla volvo motorer då man kan löpa de flesta delarna billigt på blocket...
En lätt jämförelse: Om man har en turbobil på ca. 180hk (Volvo 740T) original och vill ha ca. 250hk i den så går det på max ca. 10000:- Men om du har en sugmotor på t.ex. 116hk original (Volvo 740 GL) och vill ha upp den i ca. 250hk så blir det minst 15000:- för den trimningen. Men om man har en som någon ovan sa GLT motorn på 130hk original och nöjer sig med ca. 150hk så blir det inte så dyrt. Men det är fortfarande BILLIGARE att trimma turbomotorer än sugmotorer. Läs noga: billigare INTE billigt !
alla tjatar om att det e dyrt att trimma sugisar... om det nu e så billigt med turbo så varför ligger inte alla på 500hk plus? det behöver inte alltid vara så dyrt att trimma sugisar speciellt inte gamla volvo motorer då man kan löpa de flesta delarna billigt på blocket...
En lätt jämförelse: Om man har en turbobil på ca. 180hk (Volvo 740T) original och vill ha ca. 250hk i den så går det på max ca. 10000:- Men om du har en sugmotor på t.ex. 116hk original (Volvo 740 GL) och vill ha upp den i ca. 250hk så blir det minst 15000:- för den trimningen. Men om man har en som någon ovan sa GLT motorn på 130hk original och nöjer sig med ca. 150hk så blir det inte så dyrt. Men det är fortfarande BILLIGARE att trimma turbomotorer än sugmotorer. Läs noga: billigare INTE billigt !
/Påsen
Nu kan jag ingetting om trimmning men baserat på dina källor kosta det 142kr per hästkraft på tubomotot och respektive 111 på sugmotor
alla tjatar om att det e dyrt att trimma sugisar... om det nu e så billigt med turbo så varför ligger inte alla på 500hk plus? det behöver inte alltid vara så dyrt att trimma sugisar speciellt inte gamla volvo motorer då man kan löpa de flesta delarna billigt på blocket...
En lätt jämförelse: Om man har en turbobil på ca. 180hk (Volvo 740T) original och vill ha ca. 250hk i den så går det på max ca. 10000:- Men om du har en sugmotor på t.ex. 116hk original (Volvo 740 GL) och vill ha upp den i ca. 250hk så blir det minst 15000:- för den trimningen. Men om man har en som någon ovan sa GLT motorn på 130hk original och nöjer sig med ca. 150hk så blir det inte så dyrt. Men det är fortfarande BILLIGARE att trimma turbomotorer än sugmotorer. Läs noga: billigare INTE billigt !
/Påsen
Du får nog lägga ut några tusen lappar till on du ska upp i 250 sughästar skulle ja tro.
Varför ha pengarna på banken där man inte ser dom?
Nu kan jag ingetting om trimmning men baserat på dina källor kosta det 142kr per hästkraft på tubomotot och respektive 111 på sugmotor
Tänk på att jag skrev MAX 10000:- för turbomotorn och MINST 15000:- för sugmotorn. Detta va bara för en lätt jämförelse så att säga.
I verkligheten så blir det nog närmare 25000:- för att uppnå den effekten på sugmotorn och kanske 6000:- på turbomotorn. Men som sagt, ville skriva en lätt jämförelse så att dem som inte tror det förstår att det ÄR dyrare att trimma sugmotorer än turbomotorer.
vettvilling skrev:
Du får nog lägga ut några tusen lappar till on du ska upp i 250 sughästar skulle ja tro.
Jo jag vet, därför som jag skrev minst 15000:- blir troligtvis bra mycket dyrare än det dock.
Nu kan jag ingetting om trimmning men baserat på dina källor kosta det 142kr per hästkraft på tubomotot och respektive 111 på sugmotor
Tänk på att jag skrev MAX 10000:- för turbomotorn och MINST 15000:- för sugmotorn. Detta va bara för en lätt jämförelse så att säga.
I verkligheten så blir det nog närmare 25000:- för att uppnå den effekten på sugmotorn och kanske 6000:- på turbomotorn. Men som sagt, ville skriva en lätt jämförelse så att dem som inte tror det förstår att det ÄR dyrare att trimma sugmotorer än turbomotorer.
vettvilling skrev:
Du får nog lägga ut några tusen lappar till on du ska upp i 250 sughästar skulle ja tro.
Jo jag vet, därför som jag skrev minst 15000:- blir troligtvis bra mycket dyrare än det dock.
/Påsen
en nolla till
Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Nu kan jag ingetting om trimmning men baserat på dina källor kosta det 142kr per hästkraft på tubomotot och respektive 111 på sugmotor
Tänk på att jag skrev MAX 10000:- för turbomotorn och MINST 15000:- för sugmotorn. Detta va bara för en lätt jämförelse så att säga.
I verkligheten så blir det nog närmare 25000:- för att uppnå den effekten på sugmotorn och kanske 6000:- på turbomotorn. Men som sagt, ville skriva en lätt jämförelse så att dem som inte tror det förstår att det ÄR dyrare att trimma sugmotorer än turbomotorer.
vettvilling skrev:
Du får nog lägga ut några tusen lappar till on du ska upp i 250 sughästar skulle ja tro.
Jo jag vet, därför som jag skrev minst 15000:- blir troligtvis bra mycket dyrare än det dock.
/Påsen
en nolla till
Hur menar du nu? 150000:- för å trimma en sugmotor från 116hk till 250hk? Det stämmer absolut inte
Nu kan jag ingetting om trimmning men baserat på dina källor kosta det 142kr per hästkraft på tubomotot och respektive 111 på sugmotor
Tänk på att jag skrev MAX 10000:- för turbomotorn och MINST 15000:- för sugmotorn. Detta va bara för en lätt jämförelse så att säga.
I verkligheten så blir det nog närmare 25000:- för att uppnå den effekten på sugmotorn och kanske 6000:- på turbomotorn. Men som sagt, ville skriva en lätt jämförelse så att dem som inte tror det förstår att det ÄR dyrare att trimma sugmotorer än turbomotorer.
Jo jag vet, därför som jag skrev minst 15000:- blir troligtvis bra mycket dyrare än det dock.
/Påsen
en nolla till
Hur menar du nu? 150000:- för å trimma en sugmotor från 116hk till 250hk? Det stämmer absolut inte
Tänk på att jag skrev MAX 10000:- för turbomotorn och MINST 15000:- för sugmotorn. Detta va bara för en lätt jämförelse så att säga.
I verkligheten så blir det nog närmare 25000:- för att uppnå den effekten på sugmotorn och kanske 6000:- på turbomotorn. Men som sagt, ville skriva en lätt jämförelse så att dem som inte tror det förstår att det ÄR dyrare att trimma sugmotorer än turbomotorer.
Jo jag vet, därför som jag skrev minst 15000:- blir troligtvis bra mycket dyrare än det dock.
/Påsen
en nolla till
Hur menar du nu? 150000:- för å trimma en sugmotor från 116hk till 250hk? Det stämmer absolut inte
/Påsen
Hur många känner du som kör rödmotorer med 250 sugishästar?
Lite snabbt. En originalmotor b230 med uppskattad verkningsgrad till 30% och uppskattad fyllnadsgrad 80% måste på Etanol varva typ 16 0000 rpm för att uppnå 250 hk. Realistiskt?
Om du vråltrimmar den med grymt portat topplock och resten av motorn perfekt avstämd (du smäller inte ihop en sådan motor som enkel amatör med vinkelslip och dremel) för en fyllnadsgrad på säg 120%, samma verkningsgrad som innan, räcker det med att varva 11 000 rpm.
En sådan motor smäller du alltså ihop för 15 000.-?
Fotnot: jag reserverar mig för ev. beräkningsfel, grundprincipen bör det iaf inte vara något fel på (eller Sharky?)