Saxat från ... http://www.automotorsport.no/news/13214 … dge-viper/
" " "
START
Slutet närmar sig för Dodge Viper!
Pär Brandt - 2008-02-11 07:03
Chrysler genomför just nu "Project Genesis" som syftar till att slimma och effektivisera hela koncernen, från modellprogram till antalet handlare. Flera modeller försvinner och enligt uppgifter från USA är en av dessa Dodge Viper, som inte förnyas. Försäljningen upphör om några år.
Senaste generationen Viper är bara två år gammal och det var tänkt att bli en ersättare redan nästa år. Men Viper får ingen fortsättning och tillverkningen upphör 2010 - 2011. KLICKA FÖR STÖRRE
Dodge Viper är inne på sin fjärde generation och ända sedan bilen först visades som koncept, på Detroit-salongen 1989, har den varit en ikon inom bilvärlden. Få bilmodeller har så snabbt fått en sådan upphöjd image som Viper, sannolikt för att den lånat en del av karaktären från den klassiska Shelby Cobra Daytona.
Arbetet med femte generationen Viper har pågått en tid och internt har bilen haft namnet ZC-D27, som en av en trio nya sportbilar som utvecklats parallellt av Chrysler. Alla de här tre bilarna har nu stoppats, enligt uppgifter som läckt ut till den amerikanska sajten Jalopnik. Som vi tidigare har berättat har Chrysler sjösatt en plan för rekonstruktion som går under namnet Genesis och den syftar till att banta och effektivisera hela koncernen.
Under 2008 kommer sportversionen Viper SRT-10 ACR och det blir en värdig final för ikonen.
Orsaken till att skrota Viper är flera, men det viktigaste skälet är att Chrysler inte har råd att "offra" ingenjörer på en sportbil som säljs i så liten volym. Utvecklingsresurserna satsas istället på andra områden där Chrysler kan sälja fler bilar.
Den femte generationen Viper var tänkt att visas upp nästa år men om uppgifterna från USA stämmer så blir det alltså ingen fortsättning. Nuvarande Viper fortsätter att byggas i fabriken i Connor Avenue men framtiden är osäker efter 2010 - 2011, då tillverkningen sannolikt avslutas.
Dodge Viper har en intressant historik då den ursprungligen ritades som en vild idé, utan några ambitioner att nå produktion. Den legendariske Carroll Shelby, "pappa" till så många muskelbilsmodeller, jobbade under 80-talet för Chrysler och han var med och petade på designen. Bob Lutz, en annan legend inom bilindustrin, jobbade också för Chrysler vid den här tiden och han såg till att Chryslers designstudio tog fram en lermodell av Vipern. Resultatet var så lovande att man byggde en konceptbil som premiärvisades på Detroit-salongen 1989 och efter det kunde Chrysler inte stå emot publiktrycket. Första bilarna levererades i januari 1992.
SLUT
" " "
¤ Är inte Viperns varunamn viktigare för amerikans bilindustri än lite försäljningssiffror?
¤ Vad har då Chrysler att sätta emot GM's sportbilar?
¤ En ikon går i graven, eller inte. Var Viper någonsin en sportbil eller bara ett flippat bilbygge?
Tyck gärna till.
" " "
START
Slutet närmar sig för Dodge Viper!
Pär Brandt - 2008-02-11 07:03
Chrysler genomför just nu "Project Genesis" som syftar till att slimma och effektivisera hela koncernen, från modellprogram till antalet handlare. Flera modeller försvinner och enligt uppgifter från USA är en av dessa Dodge Viper, som inte förnyas. Försäljningen upphör om några år.
Senaste generationen Viper är bara två år gammal och det var tänkt att bli en ersättare redan nästa år. Men Viper får ingen fortsättning och tillverkningen upphör 2010 - 2011. KLICKA FÖR STÖRRE
Dodge Viper är inne på sin fjärde generation och ända sedan bilen först visades som koncept, på Detroit-salongen 1989, har den varit en ikon inom bilvärlden. Få bilmodeller har så snabbt fått en sådan upphöjd image som Viper, sannolikt för att den lånat en del av karaktären från den klassiska Shelby Cobra Daytona.
Arbetet med femte generationen Viper har pågått en tid och internt har bilen haft namnet ZC-D27, som en av en trio nya sportbilar som utvecklats parallellt av Chrysler. Alla de här tre bilarna har nu stoppats, enligt uppgifter som läckt ut till den amerikanska sajten Jalopnik. Som vi tidigare har berättat har Chrysler sjösatt en plan för rekonstruktion som går under namnet Genesis och den syftar till att banta och effektivisera hela koncernen.
Under 2008 kommer sportversionen Viper SRT-10 ACR och det blir en värdig final för ikonen.
Orsaken till att skrota Viper är flera, men det viktigaste skälet är att Chrysler inte har råd att "offra" ingenjörer på en sportbil som säljs i så liten volym. Utvecklingsresurserna satsas istället på andra områden där Chrysler kan sälja fler bilar.
Den femte generationen Viper var tänkt att visas upp nästa år men om uppgifterna från USA stämmer så blir det alltså ingen fortsättning. Nuvarande Viper fortsätter att byggas i fabriken i Connor Avenue men framtiden är osäker efter 2010 - 2011, då tillverkningen sannolikt avslutas.
Dodge Viper har en intressant historik då den ursprungligen ritades som en vild idé, utan några ambitioner att nå produktion. Den legendariske Carroll Shelby, "pappa" till så många muskelbilsmodeller, jobbade under 80-talet för Chrysler och han var med och petade på designen. Bob Lutz, en annan legend inom bilindustrin, jobbade också för Chrysler vid den här tiden och han såg till att Chryslers designstudio tog fram en lermodell av Vipern. Resultatet var så lovande att man byggde en konceptbil som premiärvisades på Detroit-salongen 1989 och efter det kunde Chrysler inte stå emot publiktrycket. Första bilarna levererades i januari 1992.
SLUT
" " "
¤ Är inte Viperns varunamn viktigare för amerikans bilindustri än lite försäljningssiffror?
¤ Vad har då Chrysler att sätta emot GM's sportbilar?
¤ En ikon går i graven, eller inte. Var Viper någonsin en sportbil eller bara ett flippat bilbygge?
Tyck gärna till.
0
0
0
0