3247
Sök

Sitta med när någon provkör bil?

Tomte
58 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
Tjenare.

Vad tycker ni om att sitta med när någon skall provaköra er bil när ni ska sälja?
Jag menar. Jag är lite orolig för att om någon nybliven 18-åring ska köra stenhårt med kall motor o såna saker. Man vet ju aldrig.

273 Inlägg
11 mars 2009
det är ju självklart att du borde åka med ? jamena bilen är ju din , den står på dig osv. sen tar nog knappast köparen illa vid att du vill åka med.

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

1 833 Inlägg
11 mars 2009
Jag sitter alltid med, kan bli lurigt om de tar bilen och drar. Men även att de inte skall mosa sönder den kanske.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
11 mars 2009
Nä de e ju så, känn av "köparen" först å berätta alla fel osv som du vet om bilen, låt han kolla in den ordentligt, dvs dra ut på de ett tag.
Är han fortfarande verkligen intresserad, så bör han ju vara där av seriösa skäl och då kan man väl tillåta en provkörning? Självklart ska du ju åka med, annars e du ju en sucker hehe smile

Darth Vader
1 644 Inlägg
11 mars 2009
Jag vet jag att jag själv gärna kör utan säljaren när jag skall köpa bil. Och man ska ju pressa bilen en del vid provkörning så att man vet att det håller. Men visst bör man vänta tills dess att den kommit upp i temperatur.

När jag har sålt bilar så har jag aldrig följt med om inte köparen velat det.

Jag vet att det inte är riktigt "rätt" att inte åka med, men det känns bättre att kunna diskutera med en bekant då man ofta har någon sådan med sig utan att säljaren hör allt man diskuterar.
Senast redigerat av DoWahDiddy (11 mars 2009)

Braaaaap?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 mars 2009
Jag brukar följa med. Jag frågar inte ens, det är givet att säljaren skall åka med.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

9 108 Inlägg
11 mars 2009
Jag åker alltid med för att se så han inte kör helt och hållet jävel med bilen och för att kunna svara på eventuella frågor. Angående kall motor så får du se till att varmköra den innan han kommer helt enkelt smile

Det går aldrig att lita fullt ut på folk, finns ju exempel när dom som är iväg på provtur helt enkelt aldrig kommer tillbaka.

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
11 mars 2009
Jag har alltid åkt med när jag säljer mina bilar.

DFFL
9 020 Inlägg
11 mars 2009
MilleN skrev:
Jag åker alltid med för att se så han inte kör helt och hållet jävel med bilen och för att kunna svara på eventuella frågor. Angående kall motor så får du se till att varmköra den innan han kommer helt enkelt smile

Det går aldrig att lita fullt ut på folk, finns ju exempel när dom som är iväg på provtur helt enkelt aldrig kommer tillbaka.

Nu har jag bara köpt en bil så jag vet inte så mycket om det.
Men det är många som sagt att man inte ska köpa en varmkörd bil eller nåt sånt.

Ska man inte det och isåfall, varför inte?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

224 Inlägg
11 mars 2009
Att inte åka med kan du ju få ångra rejält om han stjäl bilen.

Var ju en kille alldelles nyligen som blev av med en fyrhjuling för 110 000:-
Inte en krona får han ut på försäkringen heller. Att bli 110 000:- fattigaere känns nog inget vidare.

Försäkringsbolagen slingrar ju sig gärna tyvärr.

http://www.dalademokraten.se/Templates/ … anguage=sv

Ge fan i TexasBoB!

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
11 mars 2009
Jag brukar "känna" mig för men är det en ungdom så åker jag med. Dem tar ju annars bilen och kör skiten ur den! sen kommer de tillbaks o säger vilken skitbil det är när dem övervarvat den och toppackning eller dylikt gott åt skogen. 

varmkör inte bilen innan om jag inte måste, har jag en motor i bra skick vill jag ju att den ska vara kall så att spekulanten verkligen ser att "fan allt funkar ju som det ska"...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

224 Inlägg
11 mars 2009
FireTraXX skrev:
MilleN skrev:

Nu har jag bara köpt en bil så jag vet inte så mycket om det.
Men det är många som sagt att man inte ska köpa en varmkörd bil eller nåt sånt.

Ska man inte det och isåfall, varför inte?

Bilen kan vara väldigt svårtstartad när den är kall men funka kanon bara man varmkört lite.

Lustiga ljud ifrån motorn har en förmåga att ibland försvinna såfort bilen blivit varm.

Finns säkert fler anledningar.

Ge fan i TexasBoB!

Tomte
58 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
Tack för bra svar smile då vet jag att det är lugnt att jag följer med. Självklart kan jag låta dom köra lite "hårt" med den, men vill ju se själv hur det går till...

4 Inlägg
11 mars 2009
Vadå åka med när man ska sälja bilen? kan man väl inte göra heller. Oftast när man köper bil tar man ju med sig en kompis så man kan få hem bilen enkelt, oftast tar jag någon som har bra koll på bilar. Tiden under provkörning använder vi till att diskutera lite om det vi kollat på bilen, prisvärd / inte prisvärd, ev. fel, missljud m.m. Då vill inte jag ha säljaren där, som sitter och "ja, men det är ju bara...."

Med undantag för extrema bilar, och väldigt dyra bilar. kommer det 2 skumma typer i en billig bil och ska bara provköra din porsche cayenne så följer man ju klart med, om de ens får prova öht.

När man provkör ska man dessutom pressa bilen mer än vid normal körning, testa bromsarna ordentligt så den inte drar snett osv. Vissa kan ju tro att man ska ha sönder deras lilla kärra när man gör på det viset, de människorna vill man ju inte ha med sig.

9 108 Inlägg
11 mars 2009
Veracity skrev:
Vadå åka med när man ska sälja bilen? kan man väl inte göra heller. Oftast när man köper bil tar man ju med sig en kompis så man kan få hem bilen enkelt, oftast tar jag någon som har bra koll på bilar. Tiden under provkörning använder vi till att diskutera lite om det vi kollat på bilen, prisvärd / inte prisvärd, ev. fel, missljud m.m. Då vill inte jag ha säljaren där, som sitter och "ja, men det är ju bara...."

Med undantag för extrema bilar, och väldigt dyra bilar. kommer det 2 skumma typer i en billig bil och ska bara provköra din porsche cayenne så följer man ju klart med, om de ens får prova öht.

När man provkör ska man dessutom pressa bilen mer än vid normal körning, testa bromsarna ordentligt så den inte drar snett osv. Vissa kan ju tro att man ska ha sönder deras lilla kärra när man gör på det viset, de människorna vill man ju inte ha med sig.

Uppenbarligen kan man det wink Ingen jag har åkt med har klagat i alla fall, har man ett baksäte kan kompisen följa med ändå och dom får gärna gå iväg lite efteråt och diskutera. Självklart får dom köra hårt men det finns gränser.

Som sagt finns det alltid en risk att dom bara drar iväg med bilen, behöver inte vara en lyxbil för det. Du får såklart göra som du vill det säger jag inget om smile

1 570 Inlägg
11 mars 2009
Det är självklart jag skulle sitta med i bilen och likaså vill jag ha med säljaren i bilen när jag provkör den så man kan fråga saker "varför skakar ratten? varför låter det så konstigt?" haha.

796 Inlägg
11 mars 2009
jag åkte med alla som kom och tittade på min förra e30.. Sälja en sån på vintern, så ni kan ju gissa vad det kom för typer...  En trodde var riktigt nära o köra i diket när han "gasade" lite i en kurva.. Då fick han lite skäll..

Den sista åkte jag aldrig med, men han köpte bilen innan han provkörde den:P

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

Tomte
58 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
haha ja där ser man hur det kan gå... Vore ju trist om dom kommer tillbaks från provturen med en bärgare..

517 Inlägg
11 mars 2009
Mitsubishi3000GT skrev:
Att inte åka med kan du ju få ångra rejält om han stjäl bilen.

Var ju en kille alldelles nyligen som blev av med en fyrhjuling för 110 000:-
Inte en krona får han ut på försäkringen heller. Att bli 110 000:- fattigaere känns nog inget vidare.

Försäkringsbolagen slingrar ju sig gärna tyvärr.

http://www.dalademokraten.se/Templates/ … anguage=sv

Det där var riktigt surt!

Jo, inte ska man vara allt för godtrogen och nöja sig med att de lämnar sin egen bil som "pant" och senare visar det sig att bilen deras är stulen...

Då kan det vara bra att ha mobilen till hands och sms:a in regnr och se om den är efterlyst eller liknande

1 814 Inlägg
11 mars 2009
Jag ser det som en självklarhet att åka med, vill inte köparen det krävs en bra anledning.

Sök