3153
Sök

IKEA räddar SAAB - Köpet klart idag

12 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
Köp en Saab som en byggsats sen är det bara tuta o köra ; D
Frågan är va dem säger på Bilprovningen ?

Lyckliga arbetare vid SAAB-fabriken i Trollhättan kunde idag pusta ut, det blir IKEA koncernen som tar över SAAB. Det var svårt för SAABs ledning och regeringen att hitta en köpare till SAAB, det var dock innan IKEA steg in som intressent. En anledning till att IKEA räknar med att vända SAABs förluster till vinst är att de ämnar tillämpa den princip som gäller för deras övriga sortiment, nämligen att kunden själv monterar ihop bilen.

Man köper nu helt sonika sin bil på en tur till IKEA, i början av varuhuset kan man se färdigmonterade bilar, man skriver sedan ned vart på Tag-själv lagret som bilen ligger samt vilken färg man vill ha. På vägen ut kan man sen ta med sig de i snitt 12 paket som utgör en hel bil. Med i kartongerna finns exakt alla delar som behövs för att montera ihop bilen samt en IKEA-nyckel för att skruva ihop den med.

Staffan Nordin, koncernchef för IKEA Norden berättar om köpet;

- En av IKEAS grundieér är att förlägga varuhusen utanför städer och lita till folks tillgänglighet till bilar, på detta vis kommer vi nu att ägen en liten del av kretsloppet som utgör IKEAs affärsidé, vi älskar att jobba långsiktigt.

- Vi räknar med att kunna pressa priserna på SAAB nu genom att leverera dem i paket och låta kunden sköta själva monteringen, enligt detta klassisk recept slipper vi monteringsmomentet samt kan spara lagerutrymme tack vare de kompakta förpackningarna, kommenterar Nordin.

Även från SAABs sida har det också bara hörts positiva kommentarer;

- Först blev jag skeptisk, men den enda skillnaden kommer i stort sett vara att vi packar allting i wellpapp istället för att sätta ihop det själva, berättar Ulrika Svansdotter, anställd vid SAAB-fabriken i Trollhättan.

Inga-Gerd Pettersson, 67, är dock mer skeptisk gentemot köpet;

- Jag har alltid svårt när jag köpt bokhyllor och sådant, jag får alltid be min son eller mina barnbarn att sätta ihop dem, det är så krångliga instruktioner. Om jag nu köper en ny bil så får jag väl be dem om hjälp igen.

http://www.svenskbladet.se/ekonomi/inde … _idag.html
Senast redigerat av LeCosta (11 mars 2009)

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
11 mars 2009
Suck... roll

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Kanon..
1 473 Inlägg
191 Inlägg
11 mars 2009
Kanske jag som e trög men menar du på fullaste allvar att man ska montera ihop en ny saab själv som en ikea möbel:O

R1 driver!
5 128 Inlägg
11 mars 2009
Är detta verkligen sant? :S

12 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
camaro67 skrev:
Hehe jag gick faktist och tänkte på att Ikea borde köpa saab men jag tänkte inte riktigt att de skulle bli så här

haha ne, hur många kommer ha tid o få ihop bilen sen då ? haha

4 001 Inlägg
11 mars 2009
blev inte tråden om att Ikea köpte Volvo låst häromdagen?

jag ser samma sak hända här...

det är dessutom en VW och inte en SAAB så det är inte ens ett bra skämt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
11 mars 2009
Den tråd har redan varit skriven innan och blev stängd.
Typisk aftonbladet! bilden är inte eller Saab.

LÅS!!
Senast redigerat av alain (11 mars 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
11 mars 2009
Den saaben var ruskigt lik en vw.

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Någon Form Av Proffs
214 Inlägg
11 mars 2009
är detta sant:) var ju en jävla kul idè

Januari 2007 Försvann 9 Meter Av Skåne!!!

FreddeK
11 mars 2009
räcker det inte med sånna här bajstrådar?

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
11 mars 2009
det kan väll inte finnas en chans i världen att regeringen tillåter att en vanlig svensson ska sätta ihop sin egen bil trots att allt som behövs finns med i paketet? no way, det där är bara skitsnack.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

Tro mig det går att köra fortare än 110:)
215 Inlägg
11 mars 2009
Haha detta trodde jag inte var möjligt:)

Jag kör traktor:)

378 Inlägg
11 mars 2009
Med andra ord så kommer SAABs modell namn nu bli: Emil, Liselott, Gosasova m.m ^^

// KimpaaBooY

517 Inlägg
11 mars 2009
LeCosta skrev:
Köp en Saab som en byggsats sen är det bara tuta o köra ; D
Frågan är va dem säger på Bilprovningen ?

Lyckliga arbetare vid SAAB-fabriken i Trollhättan kunde idag pusta ut, det blir IKEA koncernen som tar över SAAB. Det var svårt för SAABs ledning och regeringen att hitta en köpare till SAAB, det var dock innan IKEA steg in som intressent. En anledning till att IKEA räknar med att vända SAABs förluster till vinst är att de ämnar tillämpa den princip som gäller för deras övriga sortiment, nämligen att kunden själv monterar ihop bilen.

Man köper nu helt sonika sin bil på en tur till IKEA, i början av varuhuset kan man se färdigmonterade bilar, man skriver sedan ned vart på Tag-själv lagret som bilen ligger samt vilken färg man vill ha. På vägen ut kan man sen ta med sig de i snitt 12 paket som utgör en hel bil. Med i kartongerna finns exakt .......

Aa visst, och Dolly Parton sover på mage.. big_smile

406 Inlägg
11 mars 2009
KimpaaBooY skrev:
Med andra ord så kommer SAABs modell namn nu bli: Emil, Liselott, Gosasova m.m ^^

HAHAHA Liselott RS blir den nya aero´n ;D

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)

Driver
2 111 Inlägg
11 mars 2009
hmm..det är väl några dagar kvar innan det är 1 April..? :S.

Ok att ikea skulle kunna gå in, men resten. Kan inte vara sant.

MVH Janken
Senast redigerat av Janken (11 mars 2009)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Meister
6 763 Inlägg
4 586 Inlägg
11 mars 2009
Som att bygga modell bilar modell stor vad fränt.

Sök