2754
Sök

B230A Går det köra på Blyfri 95 utan problem?

Fordons tekniker
53 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
#1
Som topic lyder.

Entreprenör
1 784 Inlägg
11 mars 2009
#2
Mrluvan skrev:
Som topic lyder.

Ett enkelt tips...PROVA..!

Däckmissbrukare
144 Inlägg
11 mars 2009
#3
ja hade en b23a i min epa och jag körde aldrig med blyersättnings medel..gick hur fint som helst!..knacka inte heller som ja har hört att dom kan göra utan blymedlet tongue

Kolla gärna in min projekt tråd :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284392
Living my life sideways

Random Hero
4 047 Inlägg
11 mars 2009
#4
Mrluvan skrev:
Som topic lyder.

de e väl en av de tåligaste o minst kräsna motorerna som finns tongue kör på

Dog food lid. Backwards

396 Inlägg
11 mars 2009
#5
enda du behöver till den motorn är bensin,olja,gnista sen löser resten sig självt;)

2 118 Inlägg
11 mars 2009
#6
Bara tuta å köra:P Hade en B230A i min 240 å den gick fin fint på 95oktan smile

D.i.l.l.i.g.a.f

100 Inlägg
11 mars 2009
#7
Bara tanka 95 gasa och va glad wink

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.

Fordons tekniker
53 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
#8
Tacksam för svar.
Om någon har en logisk förklaring på vad för/nackdelarna är med att köra på 95 istället för 98 som är rekommenderat för denna motortyp så skulle jag vara tacksam över den informationen.cool

En fördel är ju att blyfri 95 är billigare,
En fördel med 98 oktan är väll att man får ut lite mer effekt,

Men hur påverkar oktantalet själva motorn isig?smile
Senast redigerat av Mrluvan (11 mars 2009)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
11 mars 2009
#9
Mrluvan skrev:
Tacksam för svar.
Om någon har en logisk förklaring på vad för/nackdelarna är med att köra på 95 istället för 98 som är rekommenderat för denna motortyp så skulle jag vara tacksam över den informationen.cool

En fördel är ju att blyfri 95 är billigare,
En fördel med 98 oktan är väll att man får ut lite mer effekt,

Men hur påverkar oktantalet själva motorn isig?smile

Högre oktan = mer Svår antändlig, mindre risk för spikning

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

29 Inlägg
11 mars 2009
#10
Effektskillnaden mellan 95 & 98 är väl knappast något som normale svenson skulle upfatta som "wow". Likväl som shell v-power är föga effektgivande smile

Mvh,
Cristian Nilsson

56 Inlägg
11 mars 2009
#11
Volvos motorer ifrån 1974 och nyare (inte renault motorerna i 300serien) går alldeles utmärkt på blyfritt!

Varför vara som alla andra när man kan vara sig själv :)

Tottis_vbg
12 mars 2009
#12
det ska gå bra bara bilen inte spikar (men skulle inte tro det) sen behöver du ingen blyersättning för dom topplocken har stålsäten för ventilerna. blyersättning e bara för äldre bilar utan stålsäten...


Sök