4266
Sök

Kammremsbyte b230f verktyg

2 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Hej, jag kunde inte hitta någon reparationssektion i forumet men här kommer iaf min fråga.
Jag undrar vad jag behöver för verktyg för att byta kammaxelrem på en 740 -92.  Har köpt själva remmen men är även spännrullen och/eller momentnyckel ett måste (vilket jag antar är)? Gamla kammen har gått ca 10000 mil.

Remmen gick av när motorn gick i höga varv (runt 6000) och jag är inte helt säker om något gick sönder (ventilsallad). Har dock hört att b230f bör klara av en sån kammaxelbrott. Vad är enklaste sättet att få reda på om motorn är oskadd?

Jag har inte mekat mkt (i motorn vart det bara ett kylarbyte) och undrar om det här är något som en nybörjare kan klara av.

Tacksam för alla svar smile
Senast redigerat av dabr (12 mars 2009)

49 Inlägg
12 mars 2009
toppen borde ha klarat sej på den motorn du har. ja byt även rullen är remmen så dålig att den går av är nog rullen på gång den med det skulle jag gjort iaf.  delarna du behöver 10 nyckel till kåpskruvarna 13 nyckel till spännaren en stor hylsa till remmskivan. är några till men inga specialverktyg iaf.
ett tips som jag rekomenderar är att köpa haynes verkstadshandbok till din bil den boken är klart värd sina slantar om man skruvar själv där har du allt du behöver veta tänk på att ställla kammen och vevaxeln rätt detta moment är viktigt det får inte hamna en enda kugg fel samt åtdragningsmoment och i vilken ordning allt ska monteras bort och ihop igen inte kul att vara klar och stå med några skruv kvar lycka till vet ej om jag glömt nått nu. // lycka till

2 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Tackar, precis vad jag behövde veta smile.
Någon idé var jag kan köpa en billig (men fungerande) spännrulle?

4 586 Inlägg
12 mars 2009
6000 varv det låter som ett fint ras

Testa att dra runt motorn med nya kamremen med hjälp av handkraft så du verkligen vet att den går runt

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 mars 2009
dabr skrev:
Tackar, precis vad jag behövde veta smile.
Någon idé var jag kan köpa en billig (men fungerande) spännrulle?

När du river ner de känn om spännrullen känns glappig eller gör oljud om du snurrar den för hand, dom där spännrullarna går äckligt långt innan man behöver byta dom...

10 å 13mm +stjärnskruvmejsel/torx till kamremskåpan
10mm till remhjule å fläkten
24-25mm hylsa till vevaxelbulten
14-15mm till remspännarn
sen är de lämpligt å låsa remspännarn med en spik eller dyl
går även att spänna ihop skiten med en skruvtving under tiden man lägger på den nya remmen

de var väl typ de hela

Sök