3940
Sök

Hjälp med ljudbygge nått är fel. saab 9-5 -98

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Hejsan

jo jag har precis satt in slutsteg i bilen "Slutsteg 900ALPHAX1004" ström är draget
remoten dragen, jorden är dragen tror jag

Eftersom det är en 9-5 så har jag köpt en adapter ifrån backesljud som ger mig två st lågnivå ut

adaptern ger mig 2st röda och 2st svarta sladdar

min lågnivå kabeln köpte jag på biltema smile
för det förstas vet jag inte vilka av dom två sladdarna ifrån adaptern som ska in i lågnivå sladden

har testat lite olika och ibland när jag startar så får jag ett otäckt ljud i form av "Ooouuuuuuu" typ tongue

om ni inte fattar vad jag menar skissar jag gärna

men ni kan väl förklara lite vad som är fel och hur det ska kopplas ?

mvh/ Robin

Saab

Random Hero
4 047 Inlägg
12 mars 2009
ljudet du får fram är generatorvin, antingen har du bränst signaljorden i stereon, har för dålig jord lr en strömförande kabel för nära en lågnivå kabel, men sök i forumen här så får du bra info, för de finns nog 800 trådar om samma problem

Dog food lid. Backwards

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Remoten ligger i samma list som lågnivån som dom nuddar varandra.
kan de vara det ?

om jag drar ur lågnivån helt så får jag inget vin, så lär ju inte vara streon då

men om jag kopplar in på adaptern med sladdarna så får jag väldigt fladdrigt ljud i högtalarna med
kan inte förstå vad det är

vill gärna veta hur man skiljer dom 4olika sladdarna ifrån adaptern med

Saab

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 mars 2009
Robban98422 skrev:
...jorden är dragen tror jag...

mvh/ Robin

Eh, det där kändes inte så värst säkert. Om du inte vet att jorden är bra, koppla då inte in sakerna heller! Det första du bör göra nu är att kontrollera så att jorden verkligen sitter riktigt, att det är en plåtren bra yta som den sitter i och att jordkabeln är minst lika grov som pluskabeln! För på din felbeskrivning låter det som redan sagt helt klart som generatorvin, det tyder på jordfel av något slag.

Att remoten och lågnivån är dragna tillsammans ska inte göra någonting, strömmen som går i remoten är väldigt liten och bör inte kunna störa ut lågnivån och ge såna ljud.

Om lågnivåkontakterna som kommer ut från stereon inte är märkta med någonting så spelar det nog ingen roll vilka kontakter du använder. Alternativt när du fått fart på steget så testar du att ändra fadern så att du får allt ljud fram och kopplar då in 2 av lågnivåkontakterna, då ser du ju vad dom går till, prova även dom andra 2 och se ifall du får ljud även ur dom eller om dom är tysta.

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 650 Inlägg
12 mars 2009
Robban98422 skrev:
kan de vara det ?

om jag drar ur lågnivån helt så får jag inget vin, så lär ju inte vara streon då

men om jag kopplar in på adaptern med sladdarna så får jag väldigt fladdrigt ljud i högtalarna med

spelar ingen roll om remoten och lågnivån ligger ihop, på vissa lågnivåkablar (ex min) så sitter remotetn ihop dvs går emellan lågnivån. Däremot e de inte så bra å lägga ihop ström och lågnivå

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
okej ska ut att kolla jorden igen, den sitter på skruven som håller fast reserv däcket btw.

Tror inte jag kan ändra Faden eftersom det är orginal stereo.
men kruxxet är att dom två lågnivå sladdarna som jag får ut av backes adapter är svåra att skilja på men det spelar ingen roll om bara den röda är i å fel svart eller tvärt om? det går att testa sig fram ?

jag har en ledlampa på steget som heter "protection" den lyser inte, vilket tyder på att jorden är fel då kankse ?
Senast redigerat av Robban98422 (12 mars 2009)

Saab

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 mars 2009
Har du slipat rent från färg där jorden sitter? För själva bulten i sig där är nog inte riktigt tillräcklig för jorden.

Har du ingen separat ratt frö fader i närheten av Bas och Diskant? Kan stå Balance på den.

Protection ska inte lysa, bara när det är nåt fel tex överhettning. Däremot så ska Power lampan lysa när steget är inkopplat. Men om du kopplar ur alla kablar (även lågnivån), sen så sätter du i jord och plus och sätter en kabelstump mellan plus och remote, går steget igång då?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Power lampan lyser tongue
steget går igång fint, även utan lågnivån

Kan det vara fel på backesadapter ?
för när jag sätter på lågnivån så låter ljudet väldigt dåligt i hela bilen.

Saab

349 Inlägg
12 mars 2009
Robban98422 skrev:
Power lampan lyser tongue
steget går igång fint, även utan lågnivån

Kan det vara fel på backesadapter ?
för när jag sätter på lågnivån så låter ljudet väldigt dåligt i hela bilen.

är det en ställbar hög-lågnivåomvandlare

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 mars 2009
Kesler skrev:
Robban98422 skrev:
kan de vara det ?

spelar ingen roll om remoten och lågnivån ligger ihop, på vissa lågnivåkablar (ex min) så sitter remotetn ihop dvs går emellan lågnivån. Däremot e de inte så bra å lägga ihop ström och lågnivå

Snälla säg inte så då det KAN spela roll....framförallt på en dåligt skärmad kabel så kan även remoten störa.
Just därför drar jag alltid en separat remote brevis strömkabeln när jag ändå drar in den, OAVSETT vilken lågnivå jag använder.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
nej det är Backes saab3 adapter av denna typ jag har http://www.backesljud.se/prod_bil.php?id=97
känns som nått är fel i adaptern
Senast redigerat av Robban98422 (12 mars 2009)

Saab

7 277 Inlägg
12 mars 2009
Om jag inte är helt ute och yrar så har vissa haft problem med den omvandlaren eftersom av vad jag har förstått så ska den tydligen ge ut en balanserad utgång istället för obalanserad.
Har för mig att jag läste något i den stilen på STCS för länge sedan.

Kanske någon som kan fylla i lite?

Men börja med att se till att alla kablar är ordentliga och riktigt fastsatta med BRA klämda kabelskor.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
12 mars 2009
Det är balancerade lågnivåutgångar på originalstereon i Saab 9-5.
Läs mer hur du kommer runt problemet här: http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio … _amplifier

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Den länken som du skicka med, säger ju mest att jag behöver en adapter så jag får en balanserad lågnivå,

och jag har ju adaptern installerad men är rädd att det är nått fel på den.

för om jag spelar med lågnivå sladden i adaptern och vidare till steget, så låter det inte alls bra.

tar jag ur sladden dvs att adaptern sitter kvar mellan iso kontakten så låter det bra igen, förutom att basen inte går..

Saab

7 277 Inlägg
12 mars 2009
Examples of galvanic isolation adapters are

* RadioShack [USA], Ground Loop Isolator, article number 270-0054
    * Elfa [Sweden], Audiotransformator med phonokontakter, article number 56-624-08
    * Elfa [Norway], Audiotransformator med phonokontakter, article number 56-624-08
    * Elfa [Denmark], Audio transformer with phono connectors, article number 56-624-08
    * Elfa [Finland], Audio transformer with phono connectors, article number 56-624-08
    * Elfa [Poland], Transformator akustyczny ze ztaczami phono, article number 56-624-08
    * Elfa [English], Audio transformer with phono connectors, article number 56-624-08
    * Biltema [Sweden], Galvanisk avskiljare, article number 31-441
    * Biltema [Norway], Linjeutgang, article number 31-441
    * Biltema [Denmark], Galvanisk adskiller, article number 31-441
    * Biltema [Finland], Galvaaninen RCA-Erotin, article number 31-441

"Direkt ifrån länken ovan"...

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
aha kom aldrig så långt ner i listan,

men jag kollade lite närmare på den, och i dom flesta fallen så ska ju metallhöljet runt rca kablen vara jordad precis som den visar på bilden, det vill säga om jag kommer när någon metallbit av något slag så ska det inte hända något.

det är det som är fel på den adaptern jag har, dem jordar inte, kommer jag när stereo metallhöljet så kortsluter den stereon

Saab

Sök