decib3L skrev:
FireTraXX skrev:
Robban30 skrev:
En normal timarbetstid per månad är 22x8=176 timmar. Som nybakad student utan erfarenhet brukar det betalas ca 80:-/timme = 176x80=14.080:- bruttolön. Dras sedan den normala inkomstskatten ca 30 procent vilket gör 14.080:-x0.70=9..856:- skattade kronor i plånboken. Lönens sätts utifrån flera parametrar som antal sökanden, kompetens, erfarenhet, konjunktur etc. De som hellre ligger hemma och sparkar sig trötta än tar jobb, även dåligt betalt i lågkonjunktur, blir dåligt rustade när konjunkturen vänder.
När din arbetsgivare frågar vad du gjor de senaste åren och du svarar varit arbetslös för att du inte ville jobba för skitlön i lågkonjubktur, gissa om det är du som du får jobbet eller den snubben som faktiskt kompetensutvecklat sig till dålig lön under lågkonjunkturen. Han/Hon som tog taskigt betalt då får nu ett nytt jobb med bra betalt medan den som hellre var arbetslös fortfarande saknar kompetens att komma in i arbetsmarknaden!
Som referens kan nämnas att en person med arbetslivserfarenhet och akademiska meriter kanske startar på 125-150:-/timme=22.000:- - 26.400:- i månaden.
Kolla med era föräldrar och se vad de har i månadslön och jämför....
Robban
80kr i timmen?
Enligt transportavtalet så skulle jag få 115kr i timmen efter studenten.
Inte ens det räcker till ett drägligt liv.
80kr räcker fan inte långt, inte på långa vägar.
Du har mycket kvar att lära dig i livet helt enkelt.
Jag har knappt så räkningarna blir betalda varje månad. Men det funkar iaf på något vis.
Hur menar du nu?
Har jag mycket att lära för att jag vill ha mer pengar än till räkningar och bensin?
15-16000kr i månaden brutto räcker inte på långa vägar till ett schysst liv.
Två personer med en sådan lön har inte råd till hus, har inte råd att skaffa barn, har inte råd med fina bilar, har inte råd att gå ut och äta eller festa o.s.v.
Är man nöjd med sitt liv så försöker man inte tillräckligt.
To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.