4403
Sök

En fråga om lön

250 Inlägg
15 mars 2009
När jag får jobb som elektrikerlärling (om jag nu får det tongue ) så kommer jag att plocka ut runt 10.000 efter skatt. Första året då. Så det e väl ganska normalt.

Volkswagen - Das Auto

Körv
3 535 Inlägg
15 mars 2009
FireTraXX skrev:
Robban30 skrev:
En normal timarbetstid per månad är 22x8=176 timmar. Som nybakad student utan erfarenhet brukar det betalas ca 80:-/timme = 176x80=14.080:- bruttolön. Dras sedan den normala inkomstskatten ca 30 procent vilket gör 14.080:-x0.70=9..856:- skattade kronor i plånboken. Lönens sätts utifrån flera parametrar som antal sökanden, kompetens, erfarenhet, konjunktur etc. De som hellre ligger hemma och sparkar sig trötta än tar jobb, även dåligt betalt i lågkonjunktur, blir dåligt rustade när konjunkturen vänder.

När din arbetsgivare frågar vad du gjor de senaste åren och du svarar varit arbetslös för att du inte ville jobba för skitlön i lågkonjubktur, gissa om det är du som du får jobbet eller den snubben som faktiskt kompetensutvecklat sig till dålig lön under lågkonjunkturen. Han/Hon som tog taskigt betalt då får nu ett  nytt jobb med bra betalt medan den som hellre var arbetslös fortfarande saknar kompetens att komma in i arbetsmarknaden!

Som referens kan nämnas att en person med arbetslivserfarenhet och akademiska meriter kanske startar på 125-150:-/timme=22.000:- - 26.400:- i månaden.

Kolla med era föräldrar och se vad de har i månadslön och jämför....

Robban

80kr i timmen?
Enligt transportavtalet så skulle jag få 115kr i timmen efter studenten.
Inte ens det räcker till ett drägligt liv.

80kr räcker fan inte långt, inte på långa vägar.

Du har mycket kvar att lära dig i livet helt enkelt.
Jag har knappt så räkningarna blir betalda varje månad. Men det funkar iaf på något vis.

Truckdriving Man

huh?
10 427 Inlägg
15 mars 2009
Lärlingslöner och liknande brukar ju inte vara något att hurra för.
Men överlever man ett par år så brukar det ju ordna till sig.

"Det som inte dödar en härdar en" wink

DFFL
9 020 Inlägg
15 mars 2009
decib3L skrev:
FireTraXX skrev:
Robban30 skrev:
En normal timarbetstid per månad är 22x8=176 timmar. Som nybakad student utan erfarenhet brukar det betalas ca 80:-/timme = 176x80=14.080:- bruttolön. Dras sedan den normala inkomstskatten ca 30 procent vilket gör 14.080:-x0.70=9..856:- skattade kronor i plånboken. Lönens sätts utifrån flera parametrar som antal sökanden, kompetens, erfarenhet, konjunktur etc. De som hellre ligger hemma och sparkar sig trötta än tar jobb, även dåligt betalt i lågkonjunktur, blir dåligt rustade när konjunkturen vänder.

När din arbetsgivare frågar vad du gjor de senaste åren och du svarar varit arbetslös för att du inte ville jobba för skitlön i lågkonjubktur, gissa om det är du som du får jobbet eller den snubben som faktiskt kompetensutvecklat sig till dålig lön under lågkonjunkturen. Han/Hon som tog taskigt betalt då får nu ett  nytt jobb med bra betalt medan den som hellre var arbetslös fortfarande saknar kompetens att komma in i arbetsmarknaden!

Som referens kan nämnas att en person med arbetslivserfarenhet och akademiska meriter kanske startar på 125-150:-/timme=22.000:- - 26.400:- i månaden.

Kolla med era föräldrar och se vad de har i månadslön och jämför....

Robban

80kr i timmen?

Jag har knappt så räkningarna blir betalda varje månad. Men det funkar iaf på något vis.

Hur menar du nu?
Har jag mycket att lära för att jag vill ha mer pengar än till räkningar och bensin?

15-16000kr i månaden brutto räcker inte på långa vägar till ett schysst liv.
Två personer med en sådan lön har inte råd till hus, har inte råd att skaffa barn, har inte råd med fina bilar, har inte råd att gå ut och äta eller festa o.s.v.

Är man nöjd med sitt liv så försöker man inte tillräckligt.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Elektiker ;)
403 Inlägg
15 mars 2009
De tycker jag låter rätt så vettigt om man tänker på att han inte har så stor erfarenhet .. När jag började som elektriker är man ju lärling och den lönen va ännu mindre .. fick 118oo INNAN skatt ! Men som sagt, allt beror ju på erfarenheter och kundskap smile

Edit: Men det blir alltid lite restider osv så brukade alltid bli lite mer... men lärling inom elbranschen är man ca 16oo timmar smile
Senast redigerat av Clintan_86 (15 mars 2009)

Körv
3 535 Inlägg
15 mars 2009
FireTraXX skrev:
decib3L skrev:
FireTraXX skrev:

80kr i timmen?

Hur menar du nu?
Har jag mycket att lära för att jag vill ha mer pengar än till räkningar och bensin?

Två personer med en sådan lön har inte råd till hus, har inte råd att skaffa barn, har inte råd med fina bilar, har inte råd att gå ut och äta eller festa o.s.v.

Kort å gott tycker jag du är bortskämd smile

Truckdriving Man

DFFL
9 020 Inlägg
15 mars 2009
decib3L skrev:
FireTraXX skrev:
decib3L skrev:

Hur menar du nu?

Kort å gott tycker jag du är bortskämd smile

Jag jobbar och betalar för mig själv precis som alla andra.
Enda skillnaden är kanske att mina föräldrar inte vill att jag betalar hem utan att jag sparar istället.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

7 277 Inlägg
15 mars 2009
Fy fan jag tycker att det låter riktigt lågt.
Skulle aldrig jobba heltid för det där...

Men ja, det låter nästan som att det är normallön för mekaniker.
Slita rygg och bli riktigt skitig för den där lönen, aldrig!

Jag håller helt klart med Firetraxx, om man är nöjd så försöker man inte tillräckligt wink

SQ
1 343 Inlägg
15 mars 2009
man får leva snålt tills man går från lärling till utbildad mekaniker/elektriker/snickare osv osv...
hade jobb erbjudande på en annan firma för 2 år sen ca.. där va de 72kr/h.. allt enligt fackets alla regler med..

Ljudnörd!

12 086 Inlägg
15 mars 2009
10k netto är dåligt för ett heltidsjobb om man är myndig oavsätt.

68 Inlägg
15 mars 2009
Puttski skrev:
När jag får jobb som elektrikerlärling (om jag nu får det tongue ) så kommer jag att plocka ut runt 10.000 efter skatt. Första året då. Så det e väl ganska normalt.

Haha nej om du ligger på minimilön så kommer du plocka ut runt 8500.

Tror minilönen som lärling ligger på 11500.
1:a års montör 14500.

"Fuck no, not today, thank you kindly."
Livet utan turbo suger

Svetsare
3 150 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Mailade IF Metall och fick detta som svar:

"Enligt motorbranschavtalet så är lägsta lön vid 18 år fyllda 14655kr/mån
Avtalet är ett minimiavtal vilket innebär att man inte får lägre utan oftast högre.
Enligt avtalet ska de som jobbar med fordon som överstiger en totalvikt om minst 4500kg
samt traktorer och motorredskap som har en motorstyrka om minst 20hk ha en lön som överstiger
miniminivån."

Så det är nog ganska rimligt ändå (förutsatt att lönen dom snackar om är innan skatt, men det brukar det väll vara?)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
16 mars 2009
ZonaX skrev:
Mailade IF Metall och fick detta som svar:

"Enligt motorbranschavtalet så är lägsta lön vid 18 år fyllda 14655kr/mån
Avtalet är ett minimiavtal vilket innebär att man inte får lägre utan oftast högre.
Enligt avtalet ska de som jobbar med fordon som överstiger en totalvikt om minst 4500kg
samt traktorer och motorredskap som har en motorstyrka om minst 20hk ha en lön som överstiger
miniminivån."

Så det är nog ganska rimligt ändå (förutsatt att lönen dom snackar om är innan skatt, men det brukar det väll vara?)

Är som sagt före skatt den lönen menas med.

Själv hade jag endast 14.000:- brutto i lön dom första 6 månaderna på verkstad och då var jag 20 år, dock ej medlem i facket + att det kanske ändrats lite på några år.

- Time Attack -

8 886 Inlägg
16 mars 2009
FireTraXX skrev:

Sista raden var ju kul big_smile
Jag är nöjd med mitt liv och skulle enligt dig då inte försöka tillräckligt, vad exakt är det men ska försöka?

och visst kan man ha hus med 2 X 15-16 000 handlar ju lite om vart man bor och vad man prioriterar

Fotograf på tierpidag.se

7 277 Inlägg
16 mars 2009
Hamilton skrev:
FireTraXX skrev:

Jag är nöjd med mitt liv och skulle enligt dig då inte försöka tillräckligt, vad exakt är det men ska försöka?

och visst kan man ha hus med 2 X 15-16 000 handlar ju lite om vart man bor och vad man prioriterar

Man kan alltid ha det bättre wink

DFFL
9 020 Inlägg
16 mars 2009
Hamilton skrev:
FireTraXX skrev:

Man behöver inte vara missnöjd bara för att man inte är nöjd.
Men jag tycker att man alltid ska sträva efter mer.
Oavsett om det handlar om en femtioöring eller en miljon, man ska alltid vilja ha den.

Russel Crowe, Gladiator.

Sanizz
16 mars 2009
Puttski skrev:

Skulle inte tro det du. Har själv gått el-programmet och man tjänar runt 12-13 000 före skatt när man precis sätter igång. Sedan höjs det när du blir andraårsmontör m.m. Tar ungefär 4 år att bli fullbetlad.

Driver
2 111 Inlägg
20 mars 2009
Firetraxx - Man är inte nöjd första åren som snickare, men man klättrar i lönestegen hela tiden. De flesta som går som lärling har inga tankar på att skaffa villa och barn då de precis lämnat gymnasiet. Ser annorlunda ut efter mellan 1-3 år då man tjänar betydligt bättre.

Sen verkar du ha en förvriden syn på lönebelopp. Kan tala om att inom handel mfl så har man minsann inte så fet lön. Bra? nej. Men något man bör vara medveten om.

Sen vet jag att du är en enerverande lite uggla som skriver precis vad du tycker så wink.

Till topic - Hans lön låter helt normal med tanke på att de är första året i arbetslivet. Ingen erfarenhet = låg lön i början.

PÖSS!

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
20 mars 2009
FireTraXX skrev:
80kr i timmen?

Oj så olika uppfattningar man kan ha! roll

När jag jobbade heltid på mitt förra jobb fick jag ut 10-11.000 kr/mån. Då bodde jag ensam i egen lägenhet, försörjde mig själv, bil, hund och två hästar med tillhörande försäkringar, samt att jag tävlade aktivt på nationell nivå med 80-200 mils resor med hästtransport VARJE MÅNAD.

Om 115 kr/h på ett heltidsjobb "inte räcker till ett drägligt liv" så tycker jag man har fått sina prioriteringar lite snett.

Sen detta med att alltid sträva efter mer. Jag förstår vad du menar, men om man aldrig kan känna sig nöjd i en livssituation kommer man nog sluta som en olycklig människa. Det är inget fel med att sträva uppåt och framåt, men om man ALDRIG kan känna sig framme ens för en stund så innebär ju det också att man aldrig kan bli lycklig.

/ichi

Elektiker ;)
403 Inlägg
20 mars 2009
Sanizz skrev:
Puttski skrev:

Skulle inte tro det du. Har själv gått el-programmet och man tjänar runt 12-13 000 före skatt när man precis sätter igång. Sedan höjs det när du blir andraårsmontör m.m. Tar ungefär 4 år att bli fullbetlad.

Sj har jag jobbat i 3 år som elektiker och det beror ju på vart i sverige du bor/jobbar.. Lönerna är ju inte samma här i Skövde där jag jobbar som i Göteborg tex!
Nu har jag ingen koll på hur lärlingslönerna ligger som elektiker men när jag va de såg de ut såhär
A-lärling 11 800    B-lärling 13 000   Förstaårsmontör   17 300   andraårsmontör  20 100
Alltså, klarar man sig inte på en lön runt 13 000 när man tagit studenten så får man ju kolla över sin ekonomi.. Är man smart bor man ju hemma ett tag innan man skaffar sitt eget boende, Man kanske inte behöver köpa den törstigaste bilen som första bil osv... tongue

Mvh

Sök