Goddag!
Mer bilder och full spec:
www.garaget.org/raseriTänkte berätta lite om vad jag har pysslat med sen april 2005
Det var år 2005, hade planerna på en EVO II GSR men dom föll igenom när importören mystiskt försvann
Eftersom jag suktat efter en 200SX länge så satte jag mig vid datorn och bara letade och letade tills jag hittade rätt bil.
Bilen då, en fulldokumenterad svensksåld S14 ifrån '96, tantkörd tom.
Bilen ifråga då:
Det är var när jag precis hade hämtat den!
Den fick vara org ett par veckor sen efter det så tyckte jag och mina vänner att det var dags att montera avgassystem, sagt och gjort ett 2.5" avgas med japs byggdes och monterades. Efter nån vecka efter det monterades även laddtrycksmätare, FBU, luftfilter och dom viktiga vita blinkers
Bilen gick fint och jag var nöjd!
Under 2006 hände lite mer saker, monterade momo pedlar och fotstöd och S14a sidokjolar
Vad som hände sen var att mina kära vän Andreas (apati) köpte sig en S14 han med, dom smittar av sig dom där rackarna!
Men eftersom hans bil var lite mer trimmad än min så fick jag ju helt enkelt lägga mig minst på samma nivå, som vanligt är det där det börjar!
Här står vi 2006:
2007:
Nu börjar det hända lite mer saker med motorn
- Walbro pump
- 3" invidia ifrån turbon
- Bailey BOV
- TEIN fjädrar
- Fjäderbensstag
- Vita blinkers sida
- Silvia K-emblem
- Nismoväxelknopp
- Automter SportComp Oljetempsmätare
- Lackade ramen runt regplåten bak
- kromade instegslister med 200SX infräst
- Oranga positionsljus (JIIDEEÄÄM bejbi!)
- Röda bromsok
- Tog bort 200SX emblemet bak
Har lite dåligt med bilder ifrån det året med bjuder på en bild ifrån min första bankörning
2008: Nu börjar det spåra ut...
Planer man har ändras snabbt när man har fel kompisar. Tanken var att bara göra småsaker men som sagt, det börjar spåra ut.
Detta var tanken:
Komplett skinninredning ifrån en S14a
- S14a mätarhus
- S14a baklampor
- Exedy kopplingskit med lättat svänghjul
- Greddy FMIC
- HKS filter
- Motordämpare
- Kylarslangar
- Xenonkit
- Nytt japsblås
- 18" König Holes 235/40-18 Continental däck
- cusco coolingplate
- Nismo Oljelock
- Nismo kylarlock
Det här kom till
- Komplett S14a swap
- Ny lack
- Nismo catback
- B&M shortshift
- Japtuning chip
- Vertex strålkastare
- SRB fram och bakläpp
- Cusco coilovers (fram) gula koni bak
- fjäderbenstag under (fram)
- Greddy profec B
- extraktor grenrör
- driftworks stålomspunna slangar till bromsar och turbo och koppling
- driftworks slavcylinder
-
Fick tag på ett nytt garage under vintern och arbetet var i full gång
lite delar som ramlade in:
Grenröret var rent ut sagt mycket trevligt
Började med min S14a ombyggnad:
Avgaset (modell mindre...) och s14a baklampor
Turbo och grenrör och det på sin plats:
Efter många timmar i garaget med hjälp av kära vänner (som lurat in mig i fördärvet) fick bilen se solljus för första gången på länge och första provkörningen, jag var glad!!!
:
Monterat huv och min JDMgrill. Ett stort tack till Daniel (dodo), Stoffe och Martin utan er hade jag aldrig hunnit få ihop bilen till min deadline!
Vidare i historian så anlända bilen till
Micha där bilen skulle lackeras
Efter cirka en timme så såg den ut såhär:
Bilen blev sedan lackerad och ihopsatt, dock hög som ett hus:
Vi hann dock klart till Japmeet
Här åker vi upp (foto by Micha)
Bilen står och ser fin ut efter lite smiskande på bana
foto by fastlane:
Kände att det var något som saknades så ny speglar inhandlades
Fick på mina coilovers och micha fota lite mer
Sedan blev det höst och bilden ställdes undan... Tanken var att det var bra nu..
Men tack vare vissa personer, jag tänker nämna namn... DODO och GURRA!
så har det nu totalt spårat ut
2009: Där är vi nu!
Inhandlade grejer i år
- Ny turbosetup med topmountgrenrör
- Alukyl med elfläkt
- Apex coilovers med topmount camber
- Apex camberstag
- Goodspeed ARB
- Apexi powerFC
- Apexi turbotimer (jag är lat)
- Sumopower subframe lockingcollars
- nya stolar
- kolvar, stakar
- HKS kammar
och mycket mycket mer
bilen börjas plockas ner
Turbo, grenrör, kyl osv borta
Fick hem mina stolar
Motorn åkte ur:
Toppen är av:
Subframe locking collars monterade:
Nya kopplingen ifrån PBZ
Nya coilovers;
Lämnar motorn till allas favorit:
Bonusbild på rolle som ska göra klart min motor, han var jätteglad när jag kom och lämna den
Han har ju inget att göra ändå
Där står jag nu, väntar på lite delar och att motorn ska komma tillbaka
Snart så blir det fart i bygget!
Tack till:
Dodo, Martin,
Gurra,
Micha, Stoffe och
Andreas och
RolleHoppas att det var intressant och jag kommer att uppdatera så fort det händer något!