4627
Sök

Spikskydd fungerar ej!!

176 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
Igår så släppte en kabel från min moddade APC box så bilen laddade över 2 bar när jag va ut och åkte så jag tittade på min box och såg att en kabel hade släppt från lödningen, så jag lödde tillbaka den men nu så vill inte spikskyddet fungerara, har liksom ett par lampor som ska lysa till när jag startar bilen och stänger av den, men dem gör inte det, va kan vara fel? ligger jag på 3an och gasar upp till 4500-5000 varv så blöddrar bilen bara...vore väldigt tacksam för svar och hjälp..mvh

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
15 mars 2009
du har inte lyckats råka löda ihop några andra delar i kretsen med kabeln du lödde dit? att de kanske runnit lite lödtenn eller flussmedel över andra saker i kretsen?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

176 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
The_Mechanic skrev:
du har inte lyckats råka löda ihop några andra delar i kretsen med kabeln du lödde dit? att de kanske runnit lite lödtenn eller flussmedel över andra saker i kretsen?

Jag vet ej, kan ju hända....hur gör jag om det är så att det har kommit lödtenn någon annanstans?
Senast redigerat av GlimmaMera (15 mars 2009)

933 Inlägg
15 mars 2009
du kan ju köpa en remsa då som du tar bort tenet med. du värmer upp det först sen drar du med en remsa,finns säkert nån annan som kan berätta bättre

176 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
ok det är det enda saken att göra då? men hur funkar en tennsug då? förstör man inte kretskortet då?

Move Your Mind
164 Inlägg
15 mars 2009
GlimmaMera skrev:
ok det är det enda saken att göra då? men hur funkar en tennsug då? förstör man inte kretskortet då?

Tryck ner "pinnen", värm upp tennet du vill suga upp, sätt tennsugen mot det du värmt upp och tryck på knappen. Vips så är tennet borta. Helt riskfritt för kretskortet. Möjligt att du får upprepa nån gång för att få bort allt. smile
Senast redigerat av herrsiba (15 mars 2009)

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"

176 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
ok kanon, då måste jag införskaffa en sådan ;o)

176 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
volvo_854_glt skrev:
Ifall denna kabel satt på ett kretskort så skulla jag inte rekommendera en tennsug då en tennsug ger rekyll som kan slå mot kretskortet och skada det. En tennsug suger inte så bra heller. Den sug som funkar bäst till kretskort är en sug som är kopplad till vakuum så du öppnar bara ett munstyck så suger den in tennen utan rekyll. Men om du nu tänker använda en tennsug så var bara försiktigt så du inte slår isönder något.

ok ja det är väl kretskort som sitter i en APC-box, har ju lagt upp bild på den...

1 688 Inlägg
15 mars 2009
volvo_854_glt skrev:
Ifall denna kabel satt på ett kretskort så skulla jag inte rekommendera en tennsug då en tennsug ger rekyll som kan slå mot kretskortet och skada det. En tennsug suger inte så bra heller. Den sug som funkar bäst till kretskort är en sug som är kopplad till vakuum så du öppnar bara ett munstyck så suger den in tennen utan rekyll. Men om du nu tänker använda en tennsug så var bara försiktigt så du inte slår isönder något.

Hr du använt ett tennsug någongång?
Det är ingen rekyl att prata om i ett tennsug, sen så förs kolven uppåt i rörelse ifrån kretskortet, så den rekyl som blir har frånskjutande verkan så att tennsuget dras ifrån kretskortet.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

176 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
men jag tycker inte det ser utsom att det har kommit något tenn på någon annanstans än där det ska vara.ska men behöva nolla bilen efter man lödit?

176 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
det enda jag gjorde va att värma upp tenn klumpen och dit med kabeln igen...

176 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
Ingen som tror att det kan vara något annat fel??

Entreprenör
1 784 Inlägg
15 mars 2009
GlimmaMera skrev:

Jaha..dags igen..  ;-)  kan de vara så att du kall lödit den kanske...? Dvs. ja vet inte vilken kunskap du har med lödning...?

832 Inlägg
15 mars 2009
Kan ju ha råkat bli för varmt så du har bränt sönder kretskortet men jag är ju inte så duktig på el. Var mest en fundering bara. Annars kanske det har blivit kortis någonstans när kabeln lossnade så du har bränt någon komponent.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
15 mars 2009
sedan så kan det ju också vara så att någon/några komponenter brann upp i samband med att kablen lossnade, med andra ord att APC boxen är kass...

men det kan vara vad som...

BTW nån rekyl på tennsug har jag häller inte varit med om, å att dom suger dåligt så pratar ni nog om tennsug av sämre kvalite, för vissa suger som fan...

Entreprenör
1 784 Inlägg
15 mars 2009
Xoff skrev:
sedan så kan det ju också vara så att någon/några komponenter brann upp i samband med att kablen lossnade, med andra ord att APC boxen är kass...

men det kan vara vad som...

BTW nån rekyl på tennsug har jag häller inte varit med om, å att dom suger dåligt så pratar ni nog om tennsug av sämre kvalite, för vissa suger som fan...

Måste hålla med där ang. tennsugen...inte f_n e de nå rekyl på min heller...å den suger dessutom bra också...inte så dyr heller..men men..allt upp till betraktarens ögon.. ;-)

310 Inlägg
15 mars 2009
Skulle nog rekommendera en kopparfläta istället.. betydligt bättre och enklare än tennsug..

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes

176 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
mrbuggy skrev:
GlimmaMera skrev:

Jaha..dags igen..  ;-)  kan de vara så att du kall lödit den kanske...? Dvs. ja vet inte vilken kunskap du har med lödning...?

kunskapen e ju väldigt lite då jag aldrig har hållt på med detta för, men jag lödde med en varm lödkolv iaf.

Entreprenör
1 784 Inlägg
15 mars 2009
GlimmaMera skrev:
mrbuggy skrev:
GlimmaMera skrev:

kunskapen e ju väldigt lite då jag aldrig har hållt på med detta för, men jag lödde med en varm lödkolv iaf.

Hmmm..om du aldrig gjort de förut kan resultatet blivit hur som helst..ett kretskort e INTE så lätt att löda om man är ovan..jag föreslår att du tittar igenom kortet ordentligt under förstoringsglas innan du gör nåt annat..sen skrev nån att du kan ha bränt sönder det..vilket också är troligt...!!

Sök