3019
Sök

VW Bora - vibrationer

9 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
#1
Råkade ut för en märklig grej.

Vi använde bilen för att dra släp idag (VW Bora 1,6 -99), och efter ett tag uppstod ett märkligt ljud och vibrationer, ljudet hörs väl in i kupén men det märks inte så stor skillnad när man stor utanför bilen. Släpet var inte speciellt tungt. Vibrationer och ljud kvarstår nu även när ingen släp är kopplat.

Ganska kraftiga vibrationer i ratten. Varvtalet ligger jämnt, och bilen går inte dåligt på något sätt men högre motorljud och vibrationerna, som framför allt känns vid tomgång.

Vad kan detta vara?

144 Inlägg
15 mars 2009
#2
Kanske ett hjullager som skadades när ni drog släpet?


Robban

Robert

9 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
#3
Verkar vara något allvarligt.... verkar ligga en förbannelse över denna bil

Gick ut imorse, tryckte ned kopplingen och startade. Bilen vibrerar rejält - ratten skakar och det knakar i instumentpanelsen. Släpper kopplingen med friläge inget annat motorljud, kör iväg och den går bra förutom högt ljud och ett vinande ljud vid motorbroms.

När jag öppnar motorhuven ser jag till min förskräckelse att kåpan till kamremmen har trycks ifrån sitt fäste och ligger och skaver mot remmen, kåpan är också sprucken. Stängde då av motorn. Jag drog kåpan rakt uppåt och fick bort den.

Jag kanske inbillar mig, men det känns som om hela motorn ligger snett i motorutrymmen.. som att den lutar åt vänster om man står framifrån. 

Jag laddade upp några bilder här galleriet. Är hemskt tacksam för alla teorier.

Tittar man under bilen framifrån tycker jag det ser ut som att motorn sitter snett.. men är det möjligt?

24 Inlägg
15 mars 2009
#4
kan vara någåt så enkelt som ett motorfäste


5 089 Inlägg
15 mars 2009
#5
åk in till en däckverkstad och balansera däcken.. Det kan vara vanlig obalans. skit i fälgen. separation på däcket. glapp i någon led/bussning/hjullager.

\Lindgren

9 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
#6
Nej något med däcken kan det väl knappast vara? Det vibrerar ju på tomgång stillastående med friläge i.

Och kåpan till kamremmen satt inte där den skulle.

När jag tänker efter körde jag i ganska mycket snö igår (ca 20 cm) när jag var ute på landet. Undrar om det finns något samband....

Vågar inte starta biljäveln igen.. kamremmen kanske kuggat över?

Motorfäste verkar logiskt, men kan den lossna helt? För det verkar faktiskt som hela motorn ligger snett, att den lutar åt vänster när man tittar framifrån.

832 Inlägg
15 mars 2009
#7
Har kollat på bilderna och det ser ut som att ditt motorfäste har lossnat eller gått sönder. Ta tag i motorn och ryck och slit lite på vänstersidan så sitter den säkert löst. Har inte skruvat på någon sådan nån gång men det ser ju ut att sitta ett fäste till vänster om kamdrevet på bilden. Troligtvis det som är trasigt.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

3 235 Inlägg
15 mars 2009
#8
Japp, ser ut som om fästet på höger sida (i färdriktningen) har gått av, eller släppt.
Leta efter en spricka, eller lösa bultar. Fästet är faltskruvat i toppen, under kamremskåpan, kanske en knäckt bult där.
Blir ju en större påfrestning när man kör med släp...


9 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#9
Ja, era teorier stämmer precis.

En bult verkar ha släppt, och fästet som går in vid kamremskåpan har förflyttat sig och tryckte sönder kåpan. Fästet har också trycks ned mot spännrullen som sågat sig in några millimeter i fästet. Ser inte så bra ut. Ren tur känns det som att kamremmen klarade sig. Får försöka fixa detta själv då jag vägrar fler dyra verkstadsbesök.

Antar att jag får köpa ny bult, sedan nya gummibussningar och ny spännrulle.. får väl granska remmen också så den inte är skadad. Den är bytt för ca 2000 mil sedan.

9 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#10
Har en fråga till er experter nu när det är dags att börja köpa in delar och laga bilen

Här kommer en bättre bild som visar hur bulten släppt https://www1.garaget.org/gallery/archive/112323/596848_ir336x.jpg

Vad behöver jag köpa in?

Behöver jag köpa ett helt nytt fäste (det som går in vid kamremmen) eller räcker det att köpa en ny gummibussning där?

Hade ni rekommenderat att byta spännrullen eftersom det blivit ett hack i den pga. fästet som åkt ned

Kamremmen ser fin ut, men ska man ta byta den kanske? Har ju legat plast från kåpan av skavt mot den några mil

Tack på förhand.

Även tacksam för teorier för hur man enklast fixar detta, dvs. tillvägagångssättet

832 Inlägg
17 mars 2009
#11
Jag skulle tro att det räcker att köpa bussningen till fästet. För så länge det inte är skador på själva fästet så ska det inte behöva vara några problem.

Spännrullen tror jag nog att jag hade bytt men det beror ju lite på hur pass skadad den har blivit. Så länge den rullar lätt och det inte är några vassa kanter som kan skada remmen så borde det gå att använda den. Men som sagt det kan ju bli en dyr historia om remmen går (har jag för mej) så det är på två vis. Men ska du byta rullen så är det ju lika bra att byta remmen oxå vilket kanske behövs, lite svårt att se skicket på bilden.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

3 235 Inlägg
18 mars 2009
#12
Byt allt när du väl är igång. Har remmen legat mot kåpan har den blivit riktigt varm, och ingen vet hur mycket det har förkortat livslängden. Samma med spänrullen: den var säkert glödande varm efter att ha gnagat sig in i motorfästet.
Om bulten är hel, ha på lite locktight och dra åt med rätt moment.



Sök