2991
Sök

Volvo 740 Gl ” Barnfind ”

En rostfri 740 som stått länge ska startas upp

7 878 Visningar
Uppdaterades senast 3 november
159 Inlägg
20 augusti 2023
Trådstartare
Pontiac_firebird72 skrev:
Är det inte en frysplugg innanför insuget just där kolla det är säkert hål i den.

Jo de stämmer nog, ska kolla upp det

2 844 Inlägg
21 augusti 2023
Lucasliindstrom skrev:
Pontiac_firebird72 skrev:
Är det inte en frysplugg innanför insuget just där kolla det är säkert hål i den.

Jo de stämmer nog, ska kolla upp det

Verkar ju inte va topplockspackningen iallafall. Så nåt vid insuget är det. Är ju därifrån det rinner iallafall.

159 Inlägg
13 september 2023
Trådstartare
Dålig på att komma ihåg att ta bilder. Men ja kikade snabbt på 740in i helgen. Insugspackningen var dålig därav läckaget från toppen. De går vattenkanaler in i insuget, aldrig tänkt på tidigare. Tog lös insuget fixade de lite snabbt. Bilen startar och går ”fint” men den går inte på alla cylindrar. Fick gjort en provkörning, kan inte säga att den vart lyckad då generatoremmen gick av och bilen börja koka samt att den var något otroligt slö. Inte så konstigt då ja senare konstaterade att den endast gick på två burkar.

Inget fel på tändingen, den har gnista och allt sånt som behövs. Ja har inte kollat kompen men troligtvis så har topplockspackningen skjutit mellan 2-3ans cylinder då den inte går på dessa.

Står i valet och kvalet om att sälja eller fixa. Känns tråkigt då den på ett sätt är rätt fin. Ramlar jag över någon vettig D24 blir det en sån men tror jag börjar med att liva upp bensinaren och provar göra en besiktning. Bromsar, fjädring, bussningar osv kändes rätt så i ordning så en översyn sen är de nog Inga större bekymmer. Bild från provkörning. Notera att alla mätare fungerar, inklusive tankmätaren smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-127b1d2bc0e63aec9305ce854dafddec.jpg
Senast redigerat av Lucasliindstrom (13 september 2023)

159 Inlägg
söndag 20:29
Trådstartare
Kan göra en liten uppdatering, var ett tag sen sist. Den är inte såld eller bortglömd. Har inte tagit tag i den bara. Men för några månader sen fick jag för mig att prov starta, precis som sist gick den inte på två burkar. Bytte plats å vips så gick den på alla 4. Tankevurpa i all hast under felsökning kanske :p
Samtidigt den gick på alla cylindrar så bytte jag packningsats till vattenpumpen då allt var silikon.

Sen gick de några månader till och kylan kom och därmed snö. Så fick för mig att börja greja med den igen samt se till att hälla i lite glykol då det bara var vatten i den. (Som frusit).
Kablade igång den, gick orent och slött som sist. Drog på choken och vred på fördelaren, och så vart de som en helt annan motor helt plötsligt, gick riktigt bra och fint. Körde en hel del med den efter grusvägarna utan bekymmer. Allt känns i ordning i bromsar pigg och glad motor. Men så tvärdog den bara under körning, blöddrade lite och inget mer liv sen. Aja soppatorsk tänkte jag. Tankade i 20liter 98 men inget liv. Bogserade hem och konstatera ingen gnista. Jaha, felsökning igen. Och kom fram till den där förbannade hallgivaren igen. Dessutom omöjlig att få tag på verkar de som. Så nu står den utan gnista igen.

Så jag funderar nu på vad man ska göra. Tanken är b230 sugtrim. K motorn är ju inget vidare att trimma så bäst vore en annan 230 me annat tändsystem så man slipp den där jävla hallgivaren som felar jämt. Men får se, tänkte att den skulle bli trafik duglig i vinter helst smile

Men vad tror folket är de värt att byta fördelare igen, hänga på några fajs 45, byta grenrör och avgas sedan prova besikta smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-7db3102acf1311d8adb14e9cf7bc6677.jpg

167 Inlägg
för 2 timmar sedan
Något speciellt med vita 740

Sök