Soderqvist skrev:
Hejsan!
Grattis till ett bra förstaköp av basar!
Här har du exakt information om lådbeskrivningen till just din bas
http://images.kenwood.eu/files/prod/741 … -110S5.pdfOm du ska köra dubbla basar så dubbla antalet portar dubbel storlek osv. När du ska såga upp lådan åk och köp 22 mm golvspån, det är också otroligt viktigt att du sågar rakt! Den får inte läcka luft!
Gör en konstruktionsritning i programmet Probox 2000 som finns gratis på
www.mds.se,
Använd dig av en cirkelsåg måttband penna pallbockar ett vattenpass och 2 tvingar,
Mät ut hur mycket du ska såga och dra ett sträck som du sen sätter vattenpasset emot och sågar efter vattenpasset, sätter du passet rakt så blir snittet rakt detta är viktigt! Sen limmar du ihop skivorna och sätter skruvar med ca 15 cm mellanrum runt hela lådan, skruvarna ska vara typ lite tjockare än dubbla skivorna ca 5 cm.
Du kan också bygga en låda med lutning så den går in mer mot sätet. man sparar platts på detta sättet.. basarna ska spela mot skuffluckan också enligt mig! Detta är dock personligt men jag tycker det blir bäst.
Hur man ska såga ut hålen för basarna/portarna kan man diskutera, jag tycker dock att en sticksåg duger fint men vill man vara seriös så ska man fräsa ut hålen. det gör proffsen, Klä lådan sen med MDS högtalarmatta (Detta är den bästa mattan). Spraylim är att föredra men vanligt Casco trälim funkar också när man ska klä lådan. kom ihåg att lägga limmet jämt och snåla inte!
Har du några fler frågor kan du bara skriva ett PM eller nått till mig, jag är också nybörjare och har byggt typ 5 lådor sen jag börja 2008 så lite kunskap har jag
![smile](img/smilies/smile.png)
//Soderqvist