2538
Sök

Har Topppackningen gått??

3 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
Här skriver en idiot gällande motorer och bilar.
Jag har en saab 900s från 94.
den har stått ganska länge nu pga ett fel som hände för ca 2år sen.
Jag körde en kväll med ett par polare och sedan burnade jag lite på en gammal fotbollsplan.
Helt plötsligt blev motorn varm och började ryka vitt så  jag stannade bilen vid min parkering ca 500m ifrån.
Lät bilen stå och bli sval. Startade den dagen efter och den fortsatte koka och det kom ånga från bilen.
Visade sig att det var vattenslangen som gått åt helvete  och skvätte vatten ner på det varma grenröret så bytte slangen och även termostaten.
Nu när man startar bilen så går den skitbra och inget rassel eller oljud från motorn. Temperaturen på mätaren visar helt normal temp men efter ca 20min tomgångskörning så kokar det ifrån vatten behållaren.
Fick ett tips om att det kan vara tempgivaren som lagt av och inte visar rätt temp.
Kunde även vara termostaten som sitter fel och inte släpper igenom vatten och därför kokar det från vattenbehållaren för att vattnet blir varmt och inte pumpas runt? Eller är det toppen som har gått? Oljan är normalfärgad och det har inte kommit in vatten i oljan. Tips om vad som kan göras är hjärtligt välkommet. Bilen skall repareras för att kunnas köras igen.
Kan som sagt nästan ingenting om bilar.
Tacksam för hjälp.

730 Inlägg
15 mars 2009
Ryker den mkt vitt ur avgas ?
Senast redigerat av YeahBitch (15 mars 2009)

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

194 Inlägg
15 mars 2009
luktar det avgaser från vattnet?

687 Inlägg
16 mars 2009
Funkar elfläkten? Om man står på tomgång och inte den går i gång så kyler det ju inte tillräckligt.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
16 mars 2009
YeahBitch skrev:
Ryker den mkt vitt ur avgas ?

ajka skrev:
luktar det avgaser från vattnet?

Om dessa två problemer finns, då misstänker jag att toppackingen Har gått sönder. sad
Senast redigerat av alain (16 mars 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

blacken
16 mars 2009
Om inte annat så har du nog blåst toppen/packningen vid det hära laget, Prova att byta termostat eller kolla att den funkar som den ska. Glutta även att elfläkten startar som den ska/när den ska.  Och dom däringa spisarna kan tåla en del vatten i cylindrarna innan dom strejkar eller "talar" om att det läcker i en eller flera burkar..

1 482 Inlägg
16 mars 2009
Vattenpumpen?

BLT Service
Theracords Music Label

3 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
det ryker inte så mycket utan det är vanlig rök som kommer. En kompis kollade upp det och sa att det är som det ska vara med det. Termostaten är nyligen bytt coh kan vara att den sitter fel. Vatten pumpen har jag inte kollat faktiskt... Bör jag göra det innan jag kollar toppen?

8 156 Inlägg
16 mars 2009
Fungerar vattenpumpen dåligt så får du ju ingen cirkulation på vattnet, vilket gör att kylningen blir obefintlig.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök