3776
Sök

AirOnes: Volvo 244 GLT "Buken" *..under nedläggning..*

Var en 85:as Volvo 244 GLT, jag höll kär väldigt länge. Många minnen och mycket blev gjort.

Forummoderator
0 Följare
382 318 Visningar
Projektet avslutat 8 maj 2012
Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 oktober 2009
AirOne skrev:
te_wik skrev:
Hur går det här?

Mvh Tommy

Haha, otålig? tongue Blir nog uppdatering i helgen. Tänkte ta lite höstbilder på nuläget bland annat. Och så börja vinterrusta bilen smile

Hehe okay. smile Köpte mig en GLT 85'a idag jag oxå.. 245a.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Forummoderator
26 409 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
te_wik skrev:
AirOne skrev:
te_wik skrev:
Hur går det här?

Mvh Tommy

Haha, otålig? tongue Blir nog uppdatering i helgen. Tänkte ta lite höstbilder på nuläget bland annat. Och så börja vinterrusta bilen smile

Mvh Tommy

Haha jaså? Färg? Skick? Gått långt? smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 oktober 2009
AirOne skrev:
te_wik skrev:
AirOne skrev:

Mvh Tommy

Röd men matt och lite rostig, skicket förutom rosten är bra, nybes.. 36000 mil. I trafik sen januari 1988 utan avställningar emellanåt. tongue

Spinner som en katt men tappade nyss bromsarna, hahaha.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Forummoderator
26 409 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
te_wik skrev:
AirOne skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Röd men matt och lite rostig, skicket förutom rosten är bra, nybes.. 36000 mil. I trafik sen januari 1988 utan avställningar emellanåt. tongue

Mvh Tommy

Haha..men det låter ju som en början till en riktigt trevlig bil smile Gissar på att du ska ha den som vinterbil?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 oktober 2009
AirOne skrev:
te_wik skrev:
AirOne skrev:

Mvh Tommy

Haha..men det låter ju som en början till en riktigt trevlig bil smile Gissar på att du ska ha den som vinterbil?

Jo det blir dragbil i vinter. En Packåsna wink
Bromsarna försvann ju som sagt tidigare.. lär väl vara expanderande slangar eller dålig huvudbromscylinder.

Mvh Tommy

Forummoderator
26 409 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
te_wik skrev:
AirOne skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Bromsarna försvann ju som sagt tidigare.. lär väl vara expanderande slangar eller dålig huvudbromscylinder.

Mvh Tommy

Hm. Enda fenomenet jag har varit med om - då bromsarna försvann dvs - så var det när en bromsslang klämdes och gick av då den hängde "runt" fjäderbenet och jag svängde lite för tvärt. Skulle åtgärda det enligt besiktningen men..som att det blev gjort. Fann ju ingen med svets..tongue
Men det är säkert som du säger, nåt av dem alternativen. Berätta gärna vad det var smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 oktober 2009
AirOne skrev:
te_wik skrev:
AirOne skrev:

Mvh Tommy

Hm. Enda fenomenet jag har varit med om - då bromsarna försvann dvs - så var det när en bromsslang klämdes och gick av då den hängde "runt" fjäderbenet och jag svängde lite för tvärt. Skulle åtgärda det enligt besiktningen men..som att det blev gjort. Fann ju ingen med svets..tongue
Men det är säkert som du säger, nåt av dem alternativen. Berätta gärna vad det var smile

Slangar och rör ser bra ut nu när jag har kollat. Men såg att det finns ispärlor i behållaren så det lär vara mkt kondens i bromsvätstan som orsakade problemet.

Mvh Tommy

Forummoderator
26 409 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
te_wik Hm. Jo det kan nog vara som du säger. Är väl bara att tömma systemet, fylla på med ny fin olja och lufta då? smile

Update 63

091017

Har idag - efter att ha mer eller mindre kämpat sig ur sängen - tagit sig till föräldrarna för det årliga däckbytet..fast lustigt nog så tycks inte det passa in på mig. Rätt less på att få punktering numer, då man fått det tre gånger på högst åtta månader. Men hursomhelst.

Däckbyten har nog de flesta sett hur det går till - konstigt vore det väl annars - så har därför uppdatering om nåt annat som skedde i samma veva.
Har den senaste tiden lagt märke till ett konstigt metalliskt skaller, som definitivt inte blivit bättre ju mer tiden fått gå. Lade mig då under bilen idag och upptäckte två saker.
Rost. (här hoppade mitt hjärta snett in i bröstväggen och slog sig i huvudet..)
Och en trasig avgasklammer.
Rosten tar jag kort på en annan dag. Räcker med att den är fastetsad i min hjärna..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/784811_rsw44m.jpg
[Taget 091017]*...aha..en brusten avgasklammer..inte underligt det skallrade..*

Fick snacka med grannen för att få tag i en ny lite brådskande. Snabbt gick det att skruva dit den. Så fort att jag inte hann ta kort på det ens..
Men historien var inte slut där. Nehejdå. Jag vinklade "u:et" med ändarna uppåt, därför att jag inte ville bilen skulle bli så låg. Det hade skrapat tillräckligt, men då stack ändarna upp i golvet när det blev ihoppressat. Blev till att plocka fram min vän: vinkelslipen..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/784812_oyx6ud.jpg
[Taget 091017]*..nya avgasklammern. Nyss avkapad för önskad längd i ändarna, och ingen jängpaj..trevligt..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/784813_yl2qey.jpg
[Taget 091017]*..och där satt den ja..*

Slutsats: vinterdäcken monterade, inget skaller från avgassystemet. Hemfärd!

PS: Här kommer en bild på hur bilen ser ut i nuläget. Eller..ja. Precis innan vinterdäcken monterades förstås..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/784815_95dhjt.jpg
[Taget 091017]*Nuläget..*
Senast redigerat av AirOne (18 oktober 2009)

9 Inlägg
18 oktober 2009
Ser ju bra ut, blir nog att göra en egen projekt tråd till veckan. Blir bara mer och mer inspirerad till att göra det när jag ser din tråd. smile
Senast redigerat av Turboturre (18 oktober 2009)

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
18 oktober 2009
En tvätt skulle inte skada smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Forummoderator
26 409 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
Turboturre Låter trevligt det smile Vad är det du har för projekt på gång då? smile

Robban_89 Haha nej..det skulle verkligen inte skada. Det kommer tongue

Forummoderator
26 409 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
Update 64

091017

Idag söndag var det tänkt att jag skulle upp vid tiotiden, och ägna den större tiden då det fortfarande var ljust ute, till att göra klart för att montera extraljusen, samt koppla in elen till extramätarna.
I stället blev det ett uppvaknande vid 2-halv 3 tiden på eftermiddagen, frukost hos föräldrarna och sen ut precis innan det började mörkna - för att sedan tvingas fortsätta skruva i mörkret när det inte gick som man ville..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/785556_ihz356.jpg
[Taget 091018]*..hissade upp bilen för att komma åt att ligga under framänden, samt plockade av registreringsplåten..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/785558_ltf8gd.jpg
[Taget 091018]*..så skulle man ju dit med bultarna som såklart inte var lika tunna som hålen var stora..*

Var bara att plocka fram borrmaskinen och borra hål. Höll på att borra mig i handen av misstag när jag tryckte på så hårt att jag for framåt när borren gick igenom plåten. Ta i trä att det gick bra!
Hursomhelst..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/785564_s9nfis.jpg
[Taget 091018]*..resultatet. Registreringsplåten på plats..*

Här hade nu följt ytterliggare bilder, om det inte hade varit för att jag glömde ta några. Kan skriva om vad som hände i stället..

Tänkte koppla in kabelhistorien till batteriet och tjuvströmmen från helljuset. Nåväl. Då var det de där med hållaren till reläerna. Till 240 Turbon jag tidigare hade, byggde jag en mycket fin sådan som passade så underbart fint alldeles bredvid batteriet. Men så skall fallet inte vara denna gång.
Turbon hade nämligen ingen servostyrning och därför ingen behållare..

Spelade ingen roll hur jag än modifierade min snygga hållare så gick det ändå inte montera. Och plötsligt var det mörkt så det var lika bra att packa ihop. Skruvade dit en jordkabel som jag hade haft lös, och satte dit batteriet på sin plats igen. Dit med kablarna, snyggt och prydligt - och så provstartade jag, mest för att vara säker.
Inget hände.
Vad i helvete?
Så jag hade lös batteriet igen. Lös med jordkabeln och skrubbade med en skruvmejseln i plåten så den skulle få kontakt. Dit med batteriet igen..men ingenting. Absolut ingenting. Det enda som hände var att stereon stod och blinkade lite lätt, och slutsteget likaså.

Efter MYCKET om och men så visade det sig - tack vare grannen David - att en löst hängande jordkabel behövdes skruvas fast. En helt annan kabel, som jag tror hängt där i all evighet. I alla fall så länge jag mindes.. Konstigt. Men i alla fall. Dit med en ordentlig kabelsko modell deluxe edition, och för att klämma fast denna på den avskalade kabeln så använde jag en rörtång modell gigante. Alla andra försök med mindre saker misslyckades.
Sedan skruvade jag fast änden på kabelskon tillsammans med en skruv under insuget - och tamefasen om inte bilen startade igen.
Skumt, på min ära..

Forummoderator
26 409 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
Update 65

091019

Idag hämtade jag upp Addesaab för en upptäcktsfärd till skroten. En relativt givande sådan upptäcksfärd skulle det visa sig. Och lustig må jag säga. När vi stod och skruvade så blev det mer eller mindre "allsång på skroten"..
Dock trevligt när man fick tag i grejer man inte ens hade på listan smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/786104_ao34u4.jpg
[Taget 091019]*..var finfint väder denna dag för sakletande..svårt att få med det på bild dock då solen var så skarp..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/786109_823p5a.jpg
[Taget 091019]*..är man på jakt efter saker så kan det vara trångt ibland. Lägg gärna märke till den fina "lagningen" som den tidigare ägaren av 245:an har gjort på bakflygeln..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/786111_snun9j.jpg
[Taget 091019]*..från denna fick jag min kamremskåpa..Adde var så schysst att han skruvade lös den åt mig..tack ska du ha!*

Sen så var det ju det här med att ta bilder..och glömma bort det. Men jag kan sammanfatta med att Adde fick tag i slangen mellan luftfiltret och insuget, och jag fick tag i hela paketet då min luftfilterburk är lika otät som Fredrik Reinfeldt's rumpa vid fullt gaspådrag tongue
Skall ta bilder lite senare, men beskrivningsvis så plockade jag hela paketet, från insuget med slang och luftfilterburk, med tillhörande slang som förgrenar sig in i fronten. Kanske jag skall ha denna lilla kvar, eller så får det vara hål in till luftfiltret, såsom jag har i dagsläget.

Och jo just ja..jag fick ju som sagt tag i en kamremskåpa också. Skall rengöra och montera denna så fort som jag bara hinner.

Trucker
1 220 Inlägg
19 oktober 2009
aha då var de dit ni va på väg när ja mötte er i dag. du få höra av dig nästa gång typ 1 dag i förväg så då kanske ja kan följa me å hjälpa till å plocka grejer oxå

Vissa är bara bättre än andra!

Forummoderator
26 409 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
teamvolvoracing skrev:
aha då var de dit ni va på väg när ja mötte er i dag. du få höra av dig nästa gång typ 1 dag i förväg så då kanske ja kan följa me å hjälpa till å plocka grejer oxå

Hehe jo. Men det är så svårt att planera in också. Och så går du ju i skola dessutom.
Men vi får se smile

38 Inlägg
19 oktober 2009
vita 740 har jag tage kardan ifrån tongue

Forummoderator
26 409 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
mivec skrev:
vita 740 har jag tage kardan ifrån tongue

Haha ok. Stackarn tongue

Arn Racing
166 Inlägg
20 oktober 2009
alltid lika rolig läsning när du uppdaterar;) de gillas!
ser ut som de går bra med bilen överlag!
ska troligen ta tag i min i vinter om de blir som planerat.
fortsätt jobba hårt nu:D
MVH/Holmgren

413 Inlägg
20 oktober 2009
Haha må säga att det där var den roligaste skrot turen någonsin:DAllsång,konstiga grejor, lek på skördare och även herren på teppan på bilarna:DTack själv för att du kunde köra:)

Hopplös
328 Inlägg
20 oktober 2009
Skrotupplag är guld ibland smile

Vart det inget med usa- fronten?

Sök