4722
Sök

AirOnes: Volvo 244 GLT "Buken" *..under nedläggning..*

Var en 85:as Volvo 244 GLT, jag höll kär väldigt länge. Många minnen och mycket blev gjort.

Forummoderator
0 Följare
382 287 Visningar
Projektet avslutat 8 maj 2012
Forummoderator
26 406 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
Update 73

091219

När man blir av med ett problem så får man ett annat. Var ju som bekant -27 grader häromnatten när jag jobbade. Att starta skönheten var därför mindre roligt men ändå tvunget. Måste man så måste man.
På vägen till jobbet kändes det som att det inte blev någon värme i bilen. Men..kanske inte så konstigt med tanke på kylan?

Men när han skulle igång på morgonen..då gjorde han dom sjukaste ljuden jag hört hitills. Går inte beskriva men..jag kom hem i alla fall. Däremot på tomgång så tickade det som fan - dåligt med olja? - och han var allmänt trög. Menmen. I morse gick han dock relativt normalt i -10, men ingen värme.

Lyfte på huven när jag kom hem. Jaha..inget vatten i behållaren. Kände på slangarna..kändes tomma. Då undrar jag:

Vart tog vattnet vägen? Och varför?

Skall undersöka saken under helgen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 373 Inlägg
19 december 2009
Det är inte kul med sådana problem i vinterkylan....

Häls. Hervas

Liten pöjk
610 Inlägg
19 december 2009
HAHA fy fan va bra! xD alltså inte bra att vattnet försvann tongue utan jag hade exakt samma problem i går xD ingen värme. Sen efter 15-20 min så kom värmen smile men sen nu i morse va det slut på vatten ? tongue

orginal? nää du kan va orginal!

Försöker iaf
1 998 Inlägg
19 december 2009
Hade du glykol som klarade den hårda kylan? Annars kan du skjutit en frostplugg eller sprängt toppen.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Forummoderator
26 406 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
audienergy Nja, det finns ju roligare saker att hålla på med..

efreeli Ajdå..jo låter ju lite snarlikt mitt problem det då..

Boostrider Japp jag hade blandat mer eller mindre 50/50 vatten och glykol. Tror hellre det är vattenpumpen som har frusit eller nåt och pajat. Var lite blött runtomkring den men jag är lite dålig på att konfirmera att det är vatten runt det och inget annat.

2 373 Inlägg
19 december 2009
Hoppas du kan hitta fel snart

Häls. Hervas

Forummoderator
26 406 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
audienergy skrev:
Hoppas du kan hitta fel snart

Mjo det hoppas jag också. Ska fylla på vatten/glykol och se vart det tar vägen..eller OM det tar vägen nånstans..så får vi se vad som händer.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
19 december 2009
kolla den där trevliga lilla "S"slangen som går från värmepaketet till motorn den brukar va en klassiker när vatten försvinner och man aldrig ser vart ifrån

Forummoderator
26 406 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
MrEricsson skrev:
kolla den där trevliga lilla "S"slangen som går från värmepaketet till motorn den brukar va en klassiker när vatten försvinner och man aldrig ser vart ifrån

Jo den brukar vara en klassiker. Har kollat den dock..såg inget konstigt med den..
Ska dock ut och kolla en gång till och se vad man kan komma fram till.

Trucker
1 220 Inlägg
19 december 2009
du ha ingen motorvärmare va? motorn tycker nog om de när de är vinter inte så svårt å montera på en 240! tråkigt de där me vattnet tycker att de måste ju komma ut nån stans! om du ha nå ärende till stan på söndag/ måndag så kan ja ta en kik ja oxå om du inte ser sj

Vissa är bara bättre än andra!

Forummoderator
26 406 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
teamvolvoracing skrev:
du ha ingen motorvärmare va? motorn tycker nog om de när de är vinter inte så svårt å montera på en 240! tråkigt de där me vattnet tycker att de måste ju komma ut nån stans! om du ha nå ärende till stan på söndag/ måndag så kan ja ta en kik ja oxå om du inte ser sj

Nej jag har ju en motorvärmare men jag skjuter ju proppar om jag pluggar in sladden..mad
Hade dock varit fint om man hade kunnat få igång makapären..

Trucker
1 220 Inlägg
19 december 2009
hmm elfel skulle tro att den ligger å jordar nån stans då bara å riva allt å kolla!

21 761 Inlägg
19 december 2009
Min blockvärmare hade "halvkortis" en gång, det var litegrann kontakt mellan skyddsjord och någon av de andra ledarna har jag för mig. Grejen var att säkringen på jobbet löste ut, men hemma höll säkringen. Var nog precis på gränsen tror jag. smile

Resistansmät dels själva blockvärmaren och dels enbart kabeln.

Forummoderator
26 406 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Min blockvärmare hade "halvkortis" en gång, det var litegrann kontakt mellan skyddsjord och någon av de andra ledarna har jag för mig. Grejen var att säkringen på jobbet löste ut, men hemma höll säkringen. Var nog precis på gränsen tror jag. smile

Resistansmät dels själva blockvärmaren och dels enbart kabeln.

Låter som nästan som mitt fenomen, för jag har för mig att ibland funkar det klockrent och ibland inte. Tror det har lite med vart jag pluggar in den..ska kolla upp saken.

Uppdatering:

Har varit ut och fyllt på lite vatten - har ingen glykol men fyllde på endast lite vatten - och kollade om det är kylaren det är fel på. Rann inte ut nånstans. Provade visserligen utan att dra igång motorn men skulle det vara kylaren så skulle det väl läcka rätt ut i alla fall, eller hur?

21 761 Inlägg
19 december 2009
Kan nog även vara så att det bara läcker när motorn är igång, dvs när det blir tryck i systemet. Bara ett förslag, jag har inte varit med om det själv. smile

Förresten, kolla hur oljan ser ut.
Senast redigerat av Drönirettab (19 december 2009)

Trucker
1 220 Inlägg
19 december 2009
hmm vatten och minusgrader! låter inte alltför bra men som Drönirettab säger så brukar d vara i blockvärmaren ¨å bara å ev ställa sig på en gds hall å kolla å mäta

Forummoderator
26 406 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
Drönirettab Jo. I morgon skall farsan kommer förbi med en dunk glykol så jag ska blanda i lite och köra igång. Han går ju utan problem så tror inte det är topp-packningen eller liknande. Tror hellre på vattenpumpen, då jag inte har en aning om när den är bytt.

teamvolvoracing Nej det låter inte så kul men han går ju normalt ju, bara det att vattnet försvinner. Men om jag inte minns fel så blev det en fläck i torsdags under motorutrymmet efter att jag hade stått en stund och backade ut från ett ställe. Plus att det var ett underligt ljud från nånstans...inte för att jag har hört hur det låter när en vattenpump skär ihop men kan tänka mig att så låter det..

Trucker
1 220 Inlägg
19 december 2009
aha! få ta å lyssna lite mer på pumpen då! kanske blir en pump i julklapp till buken och en fungerande värmare smile han skulle må gott då tongue i jultider ska man ju se till sina nära å kära

Forummoderator
26 406 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
teamvolvoracing skrev:
aha! få ta å lyssna lite mer på pumpen då! kanske blir en pump i julklapp till buken och en fungerande värmare smile han skulle må gott då tongue i jultider ska man ju se till sina nära å kära

Mjo..i morgon kommer farsan som sagt förbi med en dunk glykol så jag ska fylla på en blandning och se vart skiten tar vägen. Men jag skulle gissa på att det är pumpen. Åtmindstone hoppas jag det..
Och jo..vore kul att få igång motorvärmaren också tongue

Forummoderator
26 406 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
Update 74

091220

Då har man varit ut då och undersökt. Farsan kom ju som bekant förbi med en dunk glykol.
Nåväl..om det nu ändå skulle läcka ut så tog jag med mig vatten i stället för att se vart det skulle ta vägen.

Fyllde på i expansionskärlet..och rätt så genast var det fullt. Måste ha varit vatten i kylaren i alla fall. Startade och lät han stå ett bra tag halvt utanför garaget.
Allt funkade som det skulle.
Blev att vi tog en ordentlig provsväng, då vattnet inte kom till övre kylarslangen. Efter provturen på ett antal kilometrar så öppnade vi huven och kollade nivån med vattnet.
Och tamefan om inte nivån var helt ok?
Värmen fungerade åter igen och ingenstans var där nåt tecken på läckage. Lite olja måhända, men ingen vit eller brun sörja. Den var precis som den skulle vara.

Kan felet bara ha varit att det var lite lite vatten i systemet..?

Skall blanda i lite mer glykol och fylla på i morgon, samt undersöka vattennivån. Detta undersökande skall jag sedan fortsätta med ett tag framöver för att kolla att det verkligen inte försvinner nån annanstans. Men..förhoppningsvis var det falsk alarm..

Sök