7 januari 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
AirOne skrev:
Drönirettab skrev:
Inte över 15 V tycker jag, batteriet kan förlora en del vätska om spänningen alltid är så hög. När spänningen ligger uppåt 16 V så har du definitivt något fel i laddregleringen på generatorn. Faktiskt kan laddspänningen lägga sig på typ 14,8-14,9 V vid en riktig kallstart när generatorn är ordentligt kall, sedan sjunker spänningen gradvis eftersom generatorn+regulatorn värms upp.

Jag mätte laddspänningen precis efter en kallstart i går, då var spänningen 14,9 V på batteripolerna. Normalt sett vid varm motor/generator så ligger spänningen på runt 14,2 V när jag har kontrollmätt ibland.
Mjo, men jag skulle gissa på att det är regulatorn som är dålig. Vet inte hur länge det har suttit på generatorn, utan den satt på när generatorn blev monterad. Har när jag tänker efter, en regulator liggandes på hyllan men frågan är om den passar.
Ska undersöka så fort jag hinner..
Jag tycker definitivt att du ska se över det, kan vara rätt av skadligt med överladdning.
Mvh Tommy
Fan..är ju 30 minus ute..men..jag går väl ut nu då. Återkommer om hur det ser ut..
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.