Min Audi A4 1,8T (automat) går ryckigt när turbo laddar max. När man gasar upp så slår den ifrån just när den ska växla. Jag har bytt lmm och sökt efter hål i slangar, hittade ett som är åtgärdat. Kollat stiften och de är fina. Kan det vara magnetventilen som ställer till problem? Hur vet man om den är ok? Något annat förslag? Om man gasar upp sakta så tar det lite längre tid tills det slår ifrån men alldelens innan den gör det så kommer det ett konstigt ljud typ Whooooaaaaa... lite svår att skriva.
Får fram dessa felkoder från vag com - 00544 - Boost pressure exeeded och 00518: Throttle position sensor -signal out of range (G69) Also check for loose ECM power relay
Tacksam för svar, är lite trött på det här nu efter två veckors felsökande.
Får fram dessa felkoder från vag com - 00544 - Boost pressure exeeded
.....vilket betyder just: turbotryck överskridet.....alltså bör du felsöka på komponenter som kan påverka turbotrycket. MV: ligger ju med på listan såsom slangar till/från denna och ned till wastegate. Även WG bör du kolla upp så den öppnar som den skall och ej kärvar osv.
Robban_Hedlund skrev:
00518: Throttle position sensor -signal out of range (G69) Also check for loose ECM power relay
Spjälllägesgivaren utanför mätområdet.......ja nått lurt bör det vara med denna oxo, provbytt?
Får fram dessa felkoder från vag com - 00544 - Boost pressure exeeded
.....vilket betyder just: turbotryck överskridet.....alltså bör du felsöka på komponenter som kan påverka turbotrycket. MV: ligger ju med på listan såsom slangar till/från denna och ned till wastegate. Även WG bör du kolla upp så den öppnar som den skall och ej kärvar osv.
Robban_Hedlund skrev:
00518: Throttle position sensor -signal out of range (G69) Also check for loose ECM power relay
Spjälllägesgivaren utanför mätområdet.......ja nått lurt bör det vara med denna oxo, provbytt?
Jag har inte bytt själllägesgivaren. Gjort en grund inställning på den. Ska kolla WG idag om det är något som kärvar. Hur ska magnetventilen fungera? Min börjar gå lite från och till. Ska inte den gå helatiden?
Nu är bilen fixad. Det var magnetventilen (N75) som hade fuckat upp sig. Jag sprutade in en massa rengöringsmedel i de tre slanganslutningarna sen knackade jag lite på den så det sista skiten kom ut. Efter det så fungerar bilen klockrent
Ska ändå köpa mig en ny magnetventil för jag tror att den som jag har gjort rent kommer ge upp snart igen.