3613
Sök

Golf IV, hur gör man med japsdämpare?

134 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Hallo på er garaget!

Tänkte på en sak nu när min första bil står hemma i garaget... jag vill ha lite mer ljud i den ^^ alltså ljudet från bilen är rätt lamt nu iochmed att det bara är 90 hk eller så. så jag tänkte kanske köpa en japs eller ngt annat "System" som skulle göra den lite mer sportigare! Min farsa sa att ett vanligt slutrör på tex biltema inte skulle ändra ljudet. HUr funkar det? måste man byta ut hela avgassystemet för att få sportigt ljud?

/Emilion

451 Inlägg
18 mars 2009
Audion skrev:
Hallo på er garaget!

Tänkte på en sak nu när min första bil står hemma i garaget... jag vill ha lite mer ljud i den ^^ alltså ljudet från bilen är rätt lamt nu iochmed att det bara är 90 hk eller så. så jag tänkte kanske köpa en japs eller ngt annat "System" som skulle göra den lite mer sportigare! Min farsa sa att ett vanligt slutrör på tex biltema inte skulle ändra ljudet. HUr funkar det? måste man byta ut hela avgassystemet för att få sportigt ljud?

/Emilion

Du får plocka bort bakre dämparen sen vet jag inte hur ljudet blir med mitten dämparen på också

Men avråder dig att sätta på nån typ av Japs på golfen, blir fel i systemet med tryck osv och bilen kommer gå allmänt dåligt o dra extra bensin

Satsa annars på nått anpassat system till bilen från ferrita, elr simons, men det kommer bli ganska svårt att hitta nått sånt system för det tillverkas inte till 90hk,

Håll orginalet och njut av tystnaden
Senast redigerat av JUSTer (18 mars 2009)

2 337 Inlägg
18 mars 2009
Simons och Ferrita borde väl ha system till Golfen, antar att det är en 1.4 eller 1.6. 1.6 finns det i alla fall till, kan mycket väl vara så att det är samma till den mindre motorn.

Det blir alldeles lagom ljud med ett sådant. Sen ser det, i mitt tycke, mycket bättre ut med ett vanligt sportsystems dubbla utblås än en japsdämpare.

Edit: Som far din sa, att bara trycka dit ett slutrör gör ingen skillnad ljudmässigt.
Senast redigerat av Sarge (18 mars 2009)

1 723 Inlägg
18 mars 2009
köp bara sista dämparen. Simons har och det köper du på  t ex mekonomen eller micro. artikelnumret är 041-4 för själva slutdämparen. du kan ju köpa ett helt system men det känns lite overkill.

http://www.simons.se/Katalog/VW/VW_Golf … xhaust.htm
Senast redigerat av falloutboy (18 mars 2009)

2 751 Inlägg
18 mars 2009
Senast redigerat av DasAuto (18 mars 2009)

Who Djaa bless no man curse

134 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
det lät ju asbra big_smile inget överdrivet men fortfarande sportigt! men behöver jag inte resten av avgassystemet för att det ska låta bra?
Senast redigerat av Audion (18 mars 2009)

455 Inlägg
18 mars 2009
vet inte hur det är på golfen men min bil går lika bra med japs som med orginal system! men tycker du ska köpa en slutburk från simons med dtmutblås/två dubla pipor som går lite uppåt! obs är inte säker på namnet så kan någon uppdatera mig så det inte blir fel!
att byta hela systemet är la lite väl tycker jag! låter ju mer bara du tar bort en dämpare men samma ljud som ett sportsystem blir det inte! lycka till med bilen!

>syns man inte finns man inte<

134 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
vart hittar jag nu ett sånt då? roll

2 751 Inlägg
18 mars 2009
Om du bara ska ha bakre ljuddämpare så måste du kapa ditt gamla system eftersom det sitter ihop ända till mittendämparen. Eller så får du köpa ett helt kitt "bakre dämpare,mittenrör och mittendämpare.

som sagt simons kan vara ett alternativ. gå in på deras hemsida. mitt får du för en tusing iaf..

379 Inlägg
18 mars 2009
gör som jag gjorde ta bort mittenljuddämparn ha rakt rör från katt till japs-dämp...
störtskönt ljud
NEJ du kommer inte förlora kraft om du inte överskrider 2,5" rör från katt
bilen får inga svårigheter eller konstigheter ?? den går lika bra och dricker lika mkt.
och nej de kvittar vilken ändrör du väljer ljudet e fortfarande exagt desamma som de va innan.
så om du satsar på den ska låta gött köp en dtm dämpare eller en japs big_smile
mvh

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

134 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
DasAuto skrev:
Om du bara ska ha bakre ljuddämpare så måste du kapa ditt gamla system eftersom det sitter ihop ända till mittendämparen. Eller så får du köpa ett helt kitt "bakre dämpare,mittenrör och mittendämpare.

som sagt simons kan vara ett alternativ. gå in på deras hemsida. mitt får du för en tusing iaf..

på hemsidan står det b.la Mekonomen som återförsäljare... är det säkert att mekonomen i just  västervik har sånna avgassystem? Men om jag nu köper ditt system, hur gör jag då? skippar sista ljuddämparen och sätter på det ist?

2 751 Inlägg
18 mars 2009
Audion skrev:
DasAuto skrev:

på hemsidan står det b.la Mekonomen som återförsäljare... är det säkert att mekonomen i just  västervik har sånna avgassystem? Men om jag nu köper ditt system, hur gör jag då? skippar sista ljuddämparen och sätter på det ist?

Jag köpte mitt på Autoexperten, Men hörde precis av en kompis som jobbar på mekonomen att dom inte har det i lagret utan beställer från Simons.

Om du köper enbart bakre ljuddämparen så måste du kapa av röret som sitter fast i ditt orginalsystem för att sedan svetsa dit eller på något annat sätt få dit simons dämparen, det kan vilken bilservice som helst göra.

Om du själv ska sätta dit grejerna så är det lättast ifall du köper ett komplett kitt d.v.s Bakre dämpare, mittenröret och mitten dämparen.

http://i241.photobucket.com/albums/ff181/vajking1/123-2.jpg
Senast redigerat av DasAuto (18 mars 2009)

FreddeK
18 mars 2009
Hej jag tycker inte att du ska ha en japsdämpare på din bil, den trenden är larvig ful och helt meningslös! spara ihop en slant och kasta på ett ferritasystem eller något likvärdigt istället. då får du skönt dovt sportigt ljud...en japsdämpare påkastad får du ett burkigt brölande...inte så läckert!

KHRacing
18 mars 2009
Jag kan rekommenderar www.klracing.se för bra priser på japsdämpare.

Sitter bla sådan på min egen EVO

134 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
DasAuto skrev:
Audion skrev:
DasAuto skrev:

Jag köpte mitt på Autoexperten, Men hörde precis av en kompis som jobbar på mekonomen att dom inte har det i lagret utan beställer från Simons.

Om du köper enbart bakre ljuddämparen så måste du kapa av röret som sitter fast i ditt orginalsystem för att sedan svetsa dit eller på något annat sätt få dit simons dämparen, det kan vilken bilservice som helst göra.

Om du själv ska sätta dit grejerna så är det lättast ifall du köper ett komplett kitt d.v.s Bakre dämpare, mittenröret och mitten dämparen.

http://i241.photobucket.com/albums/ff18 … /123-2.jpg

Då får man göra en typ av kon då? mitt system är på ca 1,5 tum och ljuddämparen är på 2,5 tum

2 751 Inlägg
19 mars 2009
Audion skrev:
DasAuto skrev:
Audion skrev:

http://i241.photobucket.com/albums/ff18 … /123-2.jpg

Då får man göra en typ av kon då? mitt system är på ca 1,5 tum och ljuddämparen är på 2,5 tum

aa det finns sådana trattar på mekonomen,biltema mm mm.. Själv har jag allt i simons förutom bakre dämparen.. Låter inte lika högt men inte original heller..

836 Inlägg
19 mars 2009
att bara sätta en japs eller annan ljud dämpare bak kommer inte ändra ljudet något speciellt mycket...polares golf gti gjorde vi likadant med och blev fanemej ingen större skillnad faktiskt kanske lite lite lite men som sagt inte det som det blir på många "äldre" bilar då mitten dämparen dämpar riktigt bra! så antingen köper du japs och sätter rakt rör istället för mitten dämparen eller så köper du bara hela systemet

Tack för mej leverpastej

2 337 Inlägg
19 mars 2009
Om du har lite stålar att lägga så kan jag iofs rekommendera en slutdämpare från Remus, då får du ett riktigt trevligt ljud. Dock går den dämparen på runt 5000 (senast jag kollade iaf).

379 Inlägg
19 mars 2009
det är enkelt köp inte ett helt system de behöver du inte göra för o få ett gött ljud
som en skrev här de gör ingen skillnad på ljudet om du inte tar bort mittendämparen!!!
de enkelt såga ner mittdämp ersätt med ett rakt rör ba!!
för o göra det extra enkelt för dej så köper du avgasklämmor då behöver du inte plocka ner och svetsa
sistadämp så väljer du japs eller nån annan sport.
och du behöver verkligen inte köpa en hel sats de räcker me dina 1,5" rör för du ha ändå sugismotor
mvh
Senast redigerat av Deutsch-style (19 mars 2009)

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

2 751 Inlägg
20 mars 2009
Deutsch-style skrev:
det är enkelt köp inte ett helt system de behöver du inte göra för o få ett gött ljud
som en skrev här de gör ingen skillnad på ljudet om du inte tar bort mittendämparen!!!
de enkelt såga ner mittdämp ersätt med ett rakt rör ba!!
för o göra det extra enkelt för dej så köper du avgasklämmor då behöver du inte plocka ner och svetsa
sistadämp så väljer du japs eller nån annan sport.
och du behöver verkligen inte köpa en hel sats de räcker me dina 1,5" rör för du ha ändå sugismotor
mvh

Skämtar du? har sett ett antal golfar IV med både helsystem och halvsystem, det är allt annat än original ljud.. Bl.a därför jag bytte tillbaka till original.

En golf GTI låter mindre med sportavgassystem än vad en 1.4,1.6,1.8,2.0 gör eftersom turbon sväljer mycket av ljudet..

Alltså vill TS ha ett ljud som låter mycket så släng på sportavgassystem, men tänk efter en gång extra ifall du verkligen vill ha det, för det låter mycket kan jag säga dig. Om du verkligen vill ha ett fint ljud så skall du beställa ett specialbyggt och inte ett 2.5".

Sök