2621
Sök

Z30 Colt

Lågmilad gubbkörd Colt som blivit välskött av gamle ägaren som var 90 år. Jag har planer på att piffa upp bilen både i väghållning, avgas o insug, billjud och belysning =)

21 695 Visningar
Uppdaterades senast 5 januari
109 Inlägg
30 juli 2020
Trådstartare
#61
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-50042ad6f93a03e63c2a81f213418ec6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-0b21e7618321b462ee95de26df06e3c0.jpg
Har äntligen lackat fronten svart! big_smile


109 Inlägg
15 augusti 2020
Trådstartare
#63
Min flickvän kom helt oväntat med en födelsedagspresent till mig dagen innan min födelsedag, en vinge till min bil!!
I rätt färgkod av fyra möjliga också!
Otroligt glad och tacksam, och idag var hon med och installerade vingen med ❤️
Tur att hon har mer tålamod än mig, men det blev ett ganska rejält lyft!
Det känns väldigt naturligt med vingen där nu mer 😍☺️


109 Inlägg
15 augusti 2020
Trådstartare
#64
Här kommer en liten I fyllning av förra uppdateringen där fronten blev svart!
Sprayades med Biltemas Gummi Lack, spray burk med svart färg i.
Jag maskerade bara och hade gjort rent med bensin på lacken innan för att få den så rent det gick.
Sen gick jag över fronten med sprayen ungefär som det stod på burken.
Tunna lager var 10 minut, kanske 3-5 lager vid två tillfällen är det enda jag gjort.
Efter 5 lager a 10 min fick Gummi lacken torka i ca 5 timmar var gång.
Blev ett relativt hårt och lite greppvänligt yta. Såsom på montagehandskar nästan fast lite glattare. Väldigt nöjd, ingen som inte vet att det är omlackat kan se att det ärr något jag gjort själv!

Väldigt nöjd 😊

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-0920b073a163fb9433014276509351ed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-989e23a93685628582dc1f4af45c91a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-895ca988be0144475137c647d7c074ef.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-b56eadc3a8591aeb5d1d4bce0f50e8f7.jpg


241 Inlägg
16 augusti 2020
#65
Det blev ett rejält lyft på bilen ju big_smile riktigt nice smile
Senast redigerat av Jdmboy96 (16 augusti 2020)


109 Inlägg
16 augusti 2020
Trådstartare
#66
Jdmboy96 skrev:
Det blev ett rejält lyft på bilen ju big_smile riktigt nice smile

Ja men eller hur! Små grejer kan göra stora skillnader ❤️

Nästa projekt blir att blästra klart nya fälgarna och lägga på de nya däcken jag fått hem! 205/45R16 som skall skos på BBS Crate multispoke fälgarna från en Volvo S40 I 16".
Dem är 7 tum bred också så ännu bättre fitment än original 16" som är mindre 😇 ET44 istället för et46. Efter fälgar o däck r klar blir det sänkning med HR sänksats på 35mm som jag har liggandes redan ☺️
Till det byta ut mittendelen av avgaser och lite småpill, sen så! 🤩


109 Inlägg
4 september 2020
Trådstartare
#67
Häj igen på er!

Jag fick fingrarna ur o monterade sänkfjädrarna från HR nu I onsdags.
Man fick snabbt lära sig att småbilar med fjäderbenstopparna under framrutan skapar en del problem. Man var tvungen o riva bort hela bakpartiet i motor utrymmet. Lossa torkarna, motorerna och en massa mer. Men annars var installationen enkel.
Märker när jag tar ner fjädrarna att dämparna kan tryckas ihop med en hand - väldigt slut. Så dem läre bytas framöver och då får det bli med alla leder o allt tillsammans.
Chansar o montera nya fjädrarna.
Gjorde rookiemissstaget o monterade fjädrarna upp o ner vilket skapade ett knakande mellan fjädervarven. Gjorde om o det blev bra!

Fjädrarna sänker 35mm och det märks. Taket o huven upplevs mycket lägre medans bilen inte alls blev för låg trots helt trötta dämpare, men bilen blev faktiskt jättemycket mer responsiv och rapp i styrningen, men självklart stötigare. Med nya dämpare blir nog bilen gokartig o köra o det gillar jag hittils 😀

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-a59e4e73827efacec08a1e924a39b4bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-0fd4c20d0fab90a24e9aec8f978b27a6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-51a823a4e765839a31eaedb6fe376b7c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-396ff8ba8797ed5c673c29d74e750c69.jpg


109 Inlägg
6 september 2020
Trådstartare
#68
Tjabba!

Har fortsatt jobbat med Colten o nu monterat en universalläpp som jag beställde från Aliexpress för säkert 5 år sen.
Dubbelhäftande tejpen var OK på Mitten av listen men i hörnen hade det börjat torka, så det blev o provmontera med enbart tejpen som satt på till en början, men gick över till att limma dit listen tillslut för att det skulle hålla.
Använde loctite o de satt sig grymt bra.
Tyckte det såg så pass bra ut vid testmonteringen att jag valde o limma dit permanent.

Bilen blev tillräckligt mycket sänkt av sänksatsen men för o ge fronten en liten extra kick så blev läppen väldigt bra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-da0b50ec823755b982edd4591f02dc66.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-1ff208e285d2e450e0eac629ef62532c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-4ebbbf1cd13942e2cd0649dd7f3b033b.jpg


Jag har även ställt upp bilen på pallbockar runt om för o fixa i ordning bromsoken som som vanligt är brun o rostig. Gick över dem både med en dremel och med en vinkelslip med wirespindel. Grymt kul, och jag nöjer mig med så enkelt som det blev denna gång.
Skall bättras på med lite silver bromsok färg 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-fadb5254a4fe02112d56f04c876e788c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-e483dc0c133c5e281e47505acf4f7561.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-c16a3540405105546aa6a079aec03131.jpg


gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
6 september 2020
#69
Snyggt 😊


109 Inlägg
7 september 2020
Trådstartare
#70
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-d54e0810a8cb022ba257dc9fb1d3e8f9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-7b656dbbecdd76c3c4a910f458b83833.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-7034102c9bae289c7d19291d795ed6eb.jpg
Fortsättningen idag! Slipat, borstat o målat alla oken en första omgång. Blir en till sen får det räcka!
Flickvännen gick över fälgarna som skall på, nu med nya däcken på ÄNTLIGEN!
205/45ZR16 på 7" BBS Crate
Ska bli kul o se hur dem ser ut på!

Har slipat ner allt nu för o köra en snabb plastidip på dessa inför Japdays som blir nu till helgen!


109 Inlägg
17 september 2020
Trådstartare
#72
Slutresultatet inför Japdays Meet på Mantorp 12-13 September!
Sjukt nöjd med hur bilen både ser ut, låter och kör just nu 😊

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-488824aa41b99ab900e30ab4370fd59f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-d19c3ada18e9e779e41a25416d8d4df2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-dff9bb067d5ebb345d54545bf9e35310.jpg


109 Inlägg
söndag 02:27
Trådstartare
#73
Halloj allesammans, jäklar vad tiden går fort!
Tydligen många år sedan jag ens uppdaterat här men det har faktiskt hänt en del med bilen sen dess. Förvänta er dock inget helt fantastiskt, men jag kan väl lika gärna delge det jag har gjort sen dess ?

1:
Bilen i dagsskicket har varit med om fälg o däckskifte i och med vintern som nu blev, trött på att köra på rostiga plåtfälgar blev en morot till att ta tag i problemet.

Lösningen blev en lite kreativ sådan,
Jag mindes att svärmor hade några gamla Saabfälgar som aldrig blev använd över, aldrig monterade alltså. Och av en slump så fick jag reda på att Colt delar bultmönster med bland annat något så udda som = Saab 900 1987 och innan! Lagom förvånad då jag faktiskt äger en 1987 Saab 900!
Jag tog o hämtade fälgarna som visade sig vara från 80 talet, tillverkade i Belgien och tämligen ovanliga!
Det satt gamla däck på som aldrig rullat som jag krängde av, och slängde på Continental dubbdäck, skaffade centreringsringar som går från Saab (ca 71mm) till vad det är på Colten (67.1)
Gick över till 15 tum från 14 i och med dessa fälgar, och var smått osäker på hur mycket sämre komfort det skulle bli med lägre profil och större fälg, men försökte se det som ett väldigt försök att ändå använda fälgarna som dök upp från ingenstans.
Dimensionerna på de gamla plåt i 14" var 5.5" bred med 175/65 R14 med säkerligen 12 år gamla dubbdäck på som var slitna som bara dem..
Med de nya fälgarna i 15" hamnade storleken på 6", och så gav stunden mig chansen att prova att kränga på lite grövre däck än rekommenderat, och det slutade med: 185/60 R15, där originalrekommendationen är 185/55, men faktiskt kan jag härmed intyga på att 185/60 R15 fungerar!
Vore det inte för mina extra ditmonterade stänkskydd så hade det inte skrapat i under några omständigheter, men det gör det absolut minimalt när man backar och svänger kraftigt, alltså inget problem öht!
Åkomforten blev faktiskt bättre med dessa 185/60R15 än jag hade med de gamla 175/65R14, kanske nyare mjukare däck gör skillnad också ?

Faktiskt väldigt nöjd med resultatet. Jag gillar utseendet på både fälgarna men faktiskt också på det lite mer fylliga utseendet i hjulhusen. Och roligt att de gamla 40 år fälgarna äntligen fick användas på något.
Dem är inte helt oskadd, några märken på ytfinishen finns, men i sin helhet var dem i otroligt skick där till o med däckventilerna var helt perfekta efter alla dessa år, smått otroligt.

Vem vet, kanske dessa får hamna på Saaben i framtiden, men på den gillar jag originalstuket lite för mycket än för att slänga på svarta fälgar med polerad kant!

Bilder!

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-cd4648990f7002fe5613b22d3fc0e69c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-b83ab8b888db4f15c950ef0c8903eeb8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-06207b0c29f0c7eb24a1e0ecadcc06c7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-8c5512ed3dc6baa727501a989990d99e.jpg


109 Inlägg
söndag 03:50
Trådstartare
#74
2:
För att hålla temat relevant till något som nyligen varit på tapeten så har jag faktiskt gått bananas och gick all out på en idé jag haft en längre tid.
Mitt en gång ombyggda avgassystem läckte efter flera år och efter dåliga nybörjarsvetsningar från min sida.
Jag har ju som fler säkert sett på nätet att folk provat o monterat motorcykelljuddämpare på bilen med spännande resultat, och jag tänkte, äh vafan, vi gör en Mcgyver o provar!
Med en Yoshimurakopia i minsta storleken (tot 310mm) och med en halv kasse rörböjar och skarvmuffar o diverse gav jag och brorsan oss på att prova få dit Yoshimuran!
Läckande mellanrör och med hål i bakre ljuddämparen så var det till o laga läckan på mellanröret och byta ut bakdämparen mot det roligare alternativet.
Med detta skulle det alltså vara kat - rakt rör - Yoshimura. Hur fan skulle det bli tänkte vi.
Sågade bort det trasiga o lagade det läckande, sen bråkade vi dit Yoshimuran med mycket krångel o tid ( i brist på verktyg och erfarenhet, mest erfarenhet ).
Första uppstarten skakade oss något, det var något jävlar anamma vad det lät!
Inte illa alls, men med hög volym!!
Kallstarten hjälpte inte läget, men som tur följde en insats med som jag tänkte kunde bli räddningen "om man blir stoppad".
Monterade i insatsen och avgaser började smattra ovanligt mycket med ett avgastryck så högt att det smällt hål på A4 papper på 1 meters avstånd. Konstigt, men inte helt ologiskt. Storleken på ljuddämparen och diametern på röret igenom var faktiskt ganska mycket större än det originala på typ 1 2/4 tum smala röret. Detta var närmre 2 tum igenom och med en lättare svetsad böjj neråt på slutet.
Genom att återanvända originalupphängarna med lite knepkonst så fick vi röret o dämparen o sitta mer eller mindre precis som jag vela, och med ett förvånande "originallook" till utseendet. Bara ett tränat öga kunde se på håll vad som försigick!

Detta höjde volymen till mer än det dubbla tidigare, lät som en nyare rallybil på tomgång vid kallstart, när den lugnat sig vara faktiskt tomgången ovanligt tyst men vid 2000 varv eller egentligen bara lite gaspådrag gav sig raka rör med mcdämpare tillkänna..
Vid varje möte med polis på vägen fick man trampa ur o tomgånga förbi. Blev några skirnödiga situationer med poliser både bakom och framför en, samt att nästan bli stoppad en annan gång. Nervös, kanske i onödan men satt lite på nålar hela tiden, mestadels i början, så pass att jag faktiskt beställde en ny bakre originaldämpare och hade liggandes i bilen "utifall att" jag blev stannade tillslut (vilket helt klart skulle hända tänkte jag), så hade man fått erkänt sitt misstag och att jag bevisligen bestämt mig för att återställa (lögn lite? Det var ju oförskämt kul o låta lite kanjo ala japansk busungdom)
Har faktiskt aldrig hört en bil låta såsom denna gjorde med denna setup.
Kanske förklaringen sitter i smala rör original och med rakt hela vägen till en rejält kort Yoshimurakopia. Mycket likt en MC i flera aspekter ljudmässigt. Är ju trots allt en liten motor på 1.3l och 95hk.

Mycket rolig tid, även om man var något skitnödig emellanåt.
Fick dock all uppmärksamhet man kunde tänkt sig (och någonstans lite ha?) Men även skämmigt situationer där man mest störde, som kallstarter på morgonen på radhusområdet... Kan inte ha gått någon förbi ett bröl ala rallybil på antilagg varje morgon utanför fönstret.
Försökte för det mesta köra så snällt o varsamt som möjligt, men ibland o självklart oftare än inte var detta avgas något som fick en att utmana volymbarriärerna här och där..
Revmatching och nedväxlingarna blev fantastiskt roliga, och vid vissa varvtal vaknade odjuret på 1.3 liter till, och med ärligheten i behåll kom jag fram till att bilen kändes friare, inte lika begränsad av den otroligt tystgående bakdämparen. Kändes piggare, inte bara lät fränt.

När nu i närtid besiktningen kom allt närmre och ett tillfälle att få hjälp med att få ordning på avgaser helt o hållet så fick faktiskt ett helt nytt komplett originalsystem åka på igen.
Flickvännen fick ont i öronen när vi åkte längre, man störde oskyldiga i nästan alla situationer, och med rädslan av att bli stannade vid första möjliga nästkommande polizei så fick det bli så. Ett nytt original främre rör med ljuddämpare och med den nya bakdämparen så åkte allt av och då på igen.
Från att ha bilen som lät mest (och på riktigt färnast i stan) till den tystaste bilen i stan (utan eldrift på något vis)
En av anledningarna till att jag byggde om avgaser från början hade o göra med att motorn gick så otroligt tyst att man inte kunde höra vilken växel man körde på trots tyst på stereon och fläkten av. Mycket svårt då man ibland körde på trean ist för femman i 60/70/80 kmh och var tvungen att antingen titta på varvräknaren eller på växelspaken vart den stod...

Allt återställt igen. Flickvännen, allmänheten och polisen men framförallt besiktningen uppskattar förändringen till det tystare markant.
Ljög gjorde jag om inte tystnaden hjälpte min tinnitus. Det blev bekvämare tyst igen, men otroligt mycket tråkigare också. Nu får stereon göra jobbet istället, iofs lite billigare ekonomiskt och mer ljusterbart va ?

Tänkte försöka bifoga en video på hur det lät, och någon bild om jag har!
Ett tränat öga kan se på bilden ovan den lille dämparen leta sig fram under bakskärmen där ?
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-1706ce6b0efef4bfa91645be868def4c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-cd4a6077eb5ebb232cf3fff6109d3084.jpg

Klipp på ljudet o en lättare repa

https://youtube.com/shorts/Lcx7Kt0Sz5k? … GiGi3cBGP8
Senast redigerat av DooMoLiTioN (söndag 03:53)


109 Inlägg
söndag 23:57
Trådstartare
#75
3.
Fick problem med fästena till min ljusramp på 120W som jag förövrigt var väldigt nöjd med.
Den köptes på Jula för 799 på kampanj tror jag för många år sen. Lös väldigt bra. Långt och brett, men fästena var lite veka så efter flera år med vibrationer så gick fästena sönder tyvärr och istället för o bli utan något extralyse så kom en kampanj upp på den "nya" varianten av ljusramper på Amazon, och jag lyckades klicka hem en ca 52cm bred ramp på "244 watt" för ynka 63kr fraktat (ja, priset stämmer).
Monterade av den gamla och bra rampen o monterade på den nya, och tänkte att jag lätt kan testa effekten om den verkligen stämmer genom att låta samma säkring som var anpassad för runt 150W sitta kvar med nya rampen o visst, det gick utan problem.
Tyckte nya rampen lös OK, speciellt för vad jag lyckades betala för den, men den lös uppenbart mycket mindre än den förra rampen vilket var lite tråkigt, när den skulle vara "så bra", men jag lyckades väl åka på typ = köpa ledramp på Wish, en 1 miljon lumen - javisst..
Visade sig att efter mycket efterforskning på nätet så drar rampen ynka 60 faktiska Watt...
Jävla skit. Har nu en ramp som lyser mycket sämre än förra och ljuset räcker liksom inte riktigt för vad den skall göra tycker jag.
Lös brett, men inte mycket eller långt...

Tiden tog mig till att tillslut efter en eller om det var två tråkiga säsonger nu nyligen prova på o beställa en ny rampen igen, för jag tyckte inte riktigt om utseendet på den som satt där nu heller.
Jag letade mångt och mycket och valde att prova en "slim" variant, combo, en curved variant. 135W Curved 600m 1lux-51cm.
Och dra åt h*lvete, jag har inte haft eller knappt sett så mycket ljus från något annat än på en lastbil!!
Upp till 600 meter kan jag garanterat skriva under på då jag har en raksträcka på cirka 600 meter på väg till jobbet och denna ramp lyser på riktigt upp buskarna och träden längst bort efter rakan.. HELT otroligt bra ljus!

MEN!
Jag passade på att gå loss totalt på belysningen och köpte något dyrt jag aldrig normalt skulle unna mig, jag beställde ett H4 LEDkonverteringskitt från Osram!
En av de väglagliga modellerna som släppts nyligen, denna heter Osram Nightbreaker LED Smart och har en toppeffekt på ynka 20W ungefär, och en uteffekt på cirka 1650 lumen maximalt. Med 5 års garanti var det inte mycket o fundera på. Jag läre prova!

Jag kan inte annat än att häpna för effekten i dessa, så mycket mer ljus som faktiskt når ut ur lyktorna, och det tillsammans med ledrampen ger det nu en helt ny upplevelse av belysning!
Tillfället att även byta ut positionsljuset till samma färg även där med väglagliga W5W Osram night breaker lampor var ett enkelt val.
Jag klickade faktiskt också hem dimljus i samma kelvin i samma kör. Lyser tillräckligt men framförallt snyggare (dock ej väglagliga)

Lägger med bilder på första rampen, andra rampen samt nya rampen, men jag lägger även med en ljusjämförelse som visar enligt följande;
Halogen helljus + kinaramp, Osram LED helljus + kinaramp, samt Osram LED helljus + nya 135W Curved ljusrampen!!
Gamla rampen från Jula
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-3ec052d89d6bf8cfc17b0a134a5e94d8.jpg
Amazonrampen
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-6801099b3ac65bc9c29e8bb282fd6b0f.jpg
Nya curved rampen
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-477ddf77122d83c6ad054926c7314f34.jpg
Halvljus halogen
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-21c68c4787bcd81fcf24bfec824d4852.jpg
Nya dimljusen LED enbart
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-df3f0ca02bd818b6a62d9d2d89951d8a.jpg
Halogen helljus + kinarampen från Amazon
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-f1d4902b85a6a6318aceded88d79bef2.jpg
Osram H4 LED helljus + kinaramp från Amazon
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-68009d53c34648af1267e75aa76bd186.jpg
Osram H4 LED helljus + nya slim 135W curved
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132460/132460-5a64e6d586bc144e6284d4717990264b.jpg

Saknar "liite" bredd från kinarampen på den nya, men att de nya LED H4 från Osram skulle göra sån skillnad trodde jag aldrig!
Har en lösning på breddproblemet, där jag fick tag i två mindre samma slimserie i combo bredd som jag kanske tänkt monterat på något snyggt vis bara för o få extra bredden tillbaka, men återstår att se hur det löser sig!


760 Inlägg
för 14 timmar sedan
#76
Jag var likadan, hade en LED-ramp som lyste brett och inte så långt men efter ett antal "möten" med vilt(ingen olycka) så inser jag att kina-rampens bredd är så pass nära bilen att man inte hinner reagera ändå. Bredden är man hjälpt av efter typ 50 meter, närmre än så är bara för att hjärnan blir lurad att man behöver det.
Tycker det ser ut som den nya rampen lyser brett nog där framme där det verkligen behövs. Men jag förstår dig, jag vet precis hur det är, man vill bara ha mer! big_smile

Live long, and prosper.


Sök