2811
Sök

Turbo konvertera saab 900?

528 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#1
hejsan jag som nybörjare undrar om det är väldigt svårt att turbokonvertera en saab 900 2,0 vill gärna ha så mkt tips som möjligt smile tack på förhand.


Smålänning
7 887 Inlägg
18 mars 2009
#2
Vilken årsmodell på 900an?

MEn kan ju säga så mycket att det blir inte billigare än en annan likadan med turbo + att du inte kan regga den med en konveterad motor.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 758 Inlägg
18 mars 2009
#3
Svårt och svårt... Allt är ju relativt!
Har du tummen mitt i handen, inget garage, inga verktyg och inga delar så är det dyrt och mycket jobb.
Har du garage med drivor av "bra-att-ha"-delar liggande och tillgång svarv, svets och fräs som du hanterar som en gud så är det gjort på en helg.
Sen är frågan om det ska vara ett "fulbygge" som inte ska besiktas eller om den ska rulla lagligt på allmäna vägar.

528 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#4
det är en 95:a och den ska rulla lagligt på väg... hmm


166 Inlägg
18 mars 2009
#5
Med risk att bli tråkig!
Sälj din nuvarande och köp en 2.0T.
Billigast och enklast med RÅGE!


528 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#6
kanske bäst. hoppas man får tillräckligt för denna då...


761 Inlägg
20 mars 2009
#7
Frizzox skrev:
det är en 95:a och den ska rulla lagligt på väg... hmm

Då kan du glömma turbokonvertering...

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

22 Inlägg
25 april 2009
#8
jag tycker självklart att du ska turbo konvertera åk till skroten hämta oljekylare plus flänsen där oljekylarn går in i motorn ta gärna turbon med alla kopplingar plus grenröret och tryckröret gärna intercolern sen behöer du bara bygga oljeretur i blocket o montera allt så har du en saab 900 turbo:)

JBR (Jimmys bil o rondell)

Golle
448 Inlägg
25 april 2009
#9
Turbokonvertering: Går aldrig att få lagligt.
Regga med en turbomotor: Möjligt men tror din bil är för ny...

James May: In other news.... I've fitted a fan!

7 275 Inlägg
26 april 2009
#10
camry_hallberg skrev:
jag tycker självklart att du ska turbo konvertera åk till skroten hämta oljekylare plus flänsen där oljekylarn går in i motorn ta gärna turbon med alla kopplingar plus grenröret och tryckröret gärna intercolern sen behöer du bara bygga oljeretur i blocket o montera allt så har du en saab 900 turbo:)

Om det ändå vore så enkelt...


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
26 april 2009
#11
Brains skrev:
camry_hallberg skrev:
jag tycker självklart att du ska turbo konvertera åk till skroten hämta oljekylare plus flänsen där oljekylarn går in i motorn ta gärna turbon med alla kopplingar plus grenröret och tryckröret gärna intercolern sen behöer du bara bygga oljeretur i blocket o montera allt så har du en saab 900 turbo:)

Om det ändå vore så enkelt...

Jo, du måste också för att få den laglig ta bromsar osv från en turbo. Varför lägga så mycket tid och pengar på att turbokonvertera en ng900 när det finns så MÅNGA ng900 turbo? En ny 900 med turbo kommer bli betydligt mycket bättre och billigare

Rock'n Roll

355 Inlägg
28 april 2009
#12
Jag har en Turbomotor som jag  plockade ur min Saab 900 Turbo kupe -94 i dag !
och tängte  pilla ner i en  Saab 900S -94 !
Har även kabelhärvan i motorummet + boxen som är  steg 3 från SQR

Är det något mer jag behöver ta i från min kupe innan den  trycks ?



Sök