Dags för besiktning! hur gör ni med Toningen på framdörrarna?

DIIEZEL
23 mars 2009 · 501 Inlägg

Finns ingen lag på att du måste ha fungerande elhissar eller rutor som åker upp och ner dra ur säkringen som går till el hissarna om du nu har el hissar. det funkar har testat det själv på min förra bil.


wink

Människor är såna som använder pengar de inte har, till att köpa saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte gillar.
DIIEZEL
23 mars 2009 · 501 Inlägg

alain skrev:
Jag har för mig att polisen vill se klart och tydligt den som kör bilen genom fram sidorutor.
Undra om dom inte kan t.o.m. tvinga dig att ta bort toningen på plats vid kontrol, jag vet iaf att dom har vid behov såna speciala blad i sina bilar.
Pratade just om det vid en alko kontrol.

antingen plockar du bort dom på plats eller så blir det böter !tongue fråga mig cool

Människor är såna som använder pengar de inte har, till att köpa saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte gillar.
road_runner Team Midnight Racing
23 mars 2009 · 65 Inlägg

jag kan säga av egen erfarenhet, jag besiktiga min bil föra veckan och det vissade sig att dom har ändrat lagen eller protokollet på bilprovningen för framrutorna hissarna behöver inte funka men dom måste se rutorna numera för att se så att dom inte har nån toning på sig. och denna ändring infördes den 1 januari 2009

ROAD_RUNNER

T.M.R
Team Midnight Racing
Nissan Skyline R33 GTS25T "svarten" (1994)
calibrateddy89 Öpc´s the boss
23 mars 2009 · 181 Inlägg

road_runner skrev:
jag kan säga av egen erfarenhet, jag besiktiga min bil föra veckan och det vissade sig att dom har ändrat lagen eller protokollet på bilprovningen för framrutorna hissarna behöver inte funka men dom måste se rutorna numera för att se så att dom inte har nån toning på sig. och denna ändring infördes den 1 januari 2009

ROAD_RUNNER

sad hmm

\\Överum Performance Center//
ÖPC Garaget projekt
Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Honda civic coupé "Öpc civic" (1995)
Opel calibra 16v "ÖPC calibran" (1992)
Honda Civic Type R "ÖPC Fn2" (2008)
Wanegardh Asgammal medlem.
23 mars 2009 · 2 246 Inlägg

road_runner skrev:
jag kan säga av egen erfarenhet, jag besiktiga min bil föra veckan och det vissade sig att dom har ändrat lagen eller protokollet på bilprovningen för framrutorna hissarna behöver inte funka men dom måste se rutorna numera för att se så att dom inte har nån toning på sig. och denna ändring infördes den 1 januari 2009

ROAD_RUNNER

smile

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
23 mars 2009 · 1 781 Inlägg

Hamilton skrev:
Eftersom det ingår en okulärkontroll av alla rutor vid besiktning så kan ju kontrollen inte utföras om rutorna är nervevade och inte går att veva upp. Det blir då en änmärkning i protokollet att kontrollen ej är genomförd.

Bara för att 1 har lyckats med nervevade rutor inebär inte att det fungerar för alla.
Bilar efter -95 ska ha sidorutor så där kan man glömma metoden.

Där har du faktiskt fel! Finns ingen lag som säger att du måste ha sidorutor.
besiktigade själv utan rutor på min bil och den är av årsmodell 2006.. dom på SBP kollade även upp den faktan när jag var där!

Team Insane Racing
Hamilton
23 mars 2009 · 8 873 Inlägg

Malm3n skrev:

Hamilton skrev:
Eftersom det ingår en okulärkontroll av alla rutor vid besiktning så kan ju kontrollen inte utföras om rutorna är nervevade och inte går att veva upp. Det blir då en änmärkning i protokollet att kontrollen ej är genomförd.

Bara för att 1 har lyckats med nervevade rutor inebär inte att det fungerar för alla.
Bilar efter -95 ska ha sidorutor så där kan man glömma metoden.

Där har du faktiskt fel! Finns ingen lag som säger att du måste ha sidorutor.
besiktigade själv utan rutor på min bil och den är av årsmodell 2006.. dom på SBP kollade även upp den faktan när jag var där!

Ja då tillämpas det olika regler beroende på vart i landet man bor eller vilken besiktningsman som gör kontrollen.
För inte kan du in din vildaste fantasi påstå att du kör utan sidorutor när du är på SBP

Fotograf på tierpidag.se
olagbg OLAGBG
23 mars 2009 · 596 Inlägg

Det finns ingen lag å andra sidan som säger att sidorutor måste finnas. tabort knappen rulla ner rutorna och dra tejp övevr eller nåt smile, eller så väntar du tills den varmaste dagen å åker in på sommaren som jag gör:;D hehe

OLAGBG
VOLVO
Volvo EX30 Twin Motor Performance "Crystal Thunder" (2024)
Volvo V60 D5 Twin Engine R-Design "Black Lightning" (2018)
Volvo C70 Cabriolet MY05 "Lady Red" (2005)
Tuffhaggman
23 mars 2009 · 864 Inlägg

DIEZEL_NET skrev:

alain skrev:
Jag har för mig att polisen vill se klart och tydligt den som kör bilen genom fram sidorutor.
Undra om dom inte kan t.o.m. tvinga dig att ta bort toningen på plats vid kontrol, jag vet iaf att dom har vid behov såna speciala blad i sina bilar.
Pratade just om det vid en alko kontrol.

antingen plockar du bort dom på plats eller så blir det böter !tongue fråga mig cool

Det går bara om polisen är på bra humör, han har naturligtvis rätt att ge dig böter på plats oavsett om du lovar att ta bort toningen eller inte...Lite som att lova att man ska köra försiktigt efter en fortkörning för att slippa böter/indraget kort

sunnysideup
20 april 2009 · 24 Inlägg

Vet flera SOM PLOCKAT UR RUTORNA VID BESIKTNING OCH HAR DÅ BARA FÅTT EN KOMMENTAR I PROTOKOLLET: SIDORUTOR SAKNAS.

Chrille1978 Glasmästare
20 april 2009 · 83 Inlägg

linuslinje skrev:

Mr-karlzzon skrev:

linuslinje skrev:

Är detta verkligen sant? Har du prövat själv?

Vad är det du tror inte är sant? Menar du att det är Olagligt att ha en nervevad ruta?

Jag tror inte att det finns en LAG om att det är förbjudet att ha en nervevad ruta.
Möjligtvis en föreskrift men nej det tror jag inte.

Däremot så har jag svårt att tro att Svensk Bilprovning godkänner en bil ur säkerhetsynpunkt när bilrutorna inte ens går att köra upp. När de dessutom har som skyldighet att kontrollera toning fram.

Det låter mer som ett rykte att detta knep fungerar.

Därmed vore det intressant o se vad du har belägg för ditt påstående.

Eller andra personer som har varit med om denna situation?

Du har rätt. Man kan ha sin ruta nervevad. Dom som har elhissar tar helt enkelt ner sin ruta, rycker säkringen så inte besikningsgubben kan hissa upp rutan och kolla. Finns ingen lag som säger att du ens måste ha en sidoruta över huvudtaget. Min kompis jobbar på besiktningen så jag vet att jag har rätt :-)

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...
BMW 523i "E61" (2007)
Chrille1978 Glasmästare
20 april 2009 · 83 Inlägg

sunnysideup skrev:
Vet flera SOM PLOCKAT UR RUTORNA VID BESIKTNING OCH HAR DÅ BARA FÅTT EN KOMMENTAR I PROTOKOLLET: SIDORUTOR SAKNAS.

Helt rätt. Ingen lag som säger att man måste ha sidoruta.

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...
BMW 523i "E61" (2007)
Chrille1978 Glasmästare
20 april 2009 · 83 Inlägg

Hamilton skrev:

Malm3n skrev:

Hamilton skrev:
Eftersom det ingår en okulärkontroll av alla rutor vid besiktning så kan ju kontrollen inte utföras om rutorna är nervevade och inte går att veva upp. Det blir då en änmärkning i protokollet att kontrollen ej är genomförd.

Bara för att 1 har lyckats med nervevade rutor inebär inte att det fungerar för alla.
Bilar efter -95 ska ha sidorutor så där kan man glömma metoden.

Där har du faktiskt fel! Finns ingen lag som säger att du måste ha sidorutor.
besiktigade själv utan rutor på min bil och den är av årsmodell 2006.. dom på SBP kollade även upp den faktan när jag var där!

Ja då tillämpas det olika regler beroende på vart i landet man bor eller vilken besiktningsman som gör kontrollen.
För inte kan du in din vildaste fantasi påstå att du kör utan sidorutor när du är på SBP

Malm3n har rätt. Finn ingen lag som säger att man måste ha sidorutor på bilen. Min kompis jobbar på besiktningen och det var han som tipsade mig om att antingen ta bort rutorna eller helt enkelt hissa ner dom och rycka säkringen (elhissar) så dom inte kan hissa upp och kolla hur det ser ut. Där emot sa han, det finn som gubbar som då lyser ner i dörren med en ficklampa, ser dom då toning kan det bli ombesiktning.

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...
BMW 523i "E61" (2007)
Nixzic Xenon is the shit
20 april 2009 · 98 Inlägg

ja har ett knep som alltid funkat,,
du åker till bygg handeln å köper plexi, skär ut så den är som rutan så den passar när rutan är nere, sen tar du bort 1,5cm runt om rutan utom ner till så är de bara å lirka i den, de har funkat för mig 6 ggr av 6 möjliga, de har aldrig sagt nått!

demk
20 april 2009 · 680 Inlägg

finns rätt många såna trådar men säkrast är ju alltid å köpa 2 beg rutor på skroten å byta under bsk går fort å smidigt

BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
Chrille1978 Glasmästare
20 april 2009 · 83 Inlägg

demk skrev:
finns rätt många såna trådar men säkrast är ju alltid å köpa 2 beg rutor på skroten å byta under bsk går fort å smidigt

Precis jag jag själv har gjort :-)

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...
BMW 523i "E61" (2007)
ricjoh
20 april 2009 · 82 Inlägg

På SBP sida står det inget om att man måste ha en fungerande ruta. även om den sitter i. bara att alla dörrar skall gå att öppnas från ut eller insida.

besiktigade min golf med för bred bord i framrutan.. han påpekade det bara och sa att om polisen tar dig får du böter. men fick ingen 2a eller något på besiktningen.

Audi A6 2,0 TFSI "Ådin" (2008)
Chevrolet Camaro "Bee" (2012)
Chrille1978 Glasmästare
21 april 2009 · 83 Inlägg

ricjoh skrev:
På SBP sida står det inget om att man måste ha en fungerande ruta. även om den sitter i. bara att alla dörrar skall gå att öppnas från ut eller insida.

besiktigade min golf med för bred bord i framrutan.. han påpekade det bara och sa att om polisen tar dig får du böter. men fick ingen 2a eller något på besiktningen.

Helt rätt. Behöver inte ens ha någon ruta. Ingen som helst lag på det.

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...
BMW 523i "E61" (2007)
Atlaz745 Mannen myten legenden
21 april 2009 · 179 Inlägg

Mr-karlzzon skrev:
Veva ner rutorna och gör så det inte går att veva upp dom för bes gubbarna, går ju genom bes med ner vevade rutor. Lycka till smile

funkar inte. rutan måste sitta i. de måste kolla ljus genomsläppligheten.
bara o ta bort toning...lr byta rutor!

men förstår inte varför man ska ha toning på framrutorna...

wooooommm, pschii, wooooommmm
850robin Avstängd
21 april 2009 · 73 Inlägg

en  bytte  dörarna  hehe  det  funkar  oxå!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang