3247
Sök

Att byta fjädrar och dämpare bak på en Mercedes W115 Compact

Student
62 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#1
Tjenare,

Har bytt mina gamla Hi-jackers på mercan, då det gick hål i ena, till nya gasdämpare från monroe, och bytte även fjädrar när ja ändå va igång.

De här e ingen fråga, utan mest en beskrivning hur man gör. Varför? Jo för att jag e så jävla stolt över att ha lyckats såklart!

Sen har jag märkt att många inte vet hur man gör. Så nu kör vi.

1. Skruva bort övre muttrarna på dämparna
https://www1.garaget.org/gallery/archive/90386/598835_gd88gl.jpg

Check
https://www1.garaget.org/gallery/archive/90386/598836_fbsoi1.jpg

2. Hissa upp bakänden till lagom arbetshöjd med en domkraft placerad under bakaxelhuset (tyvärr ingen bild på detta men) och palla under de båda runda, främre bakaxelfästena.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/90386/598838_4h0uzi.jpg

3.Montera bort hjulen. Lossa sen bromsoken (2 bultar) och häng upp oken så de inte hänger i slangen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/90386/598839_ltm9lz.jpg

4.Lossa bakre ljuddämparen så avgassystemet hänger ner.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/90386/598840_8tx5r7.jpg

5. Låt domkraften ligga i spänn mot bakaxelhuset och lossa de fyra bultarna som håller bakaxelhuset uppe (bultarna sitter strax bakom själva huset).
https://www1.garaget.org/gallery/archive/90386/598841_f1y9rb.jpg

6. Sänk domkraften, så bakaxeln följer med, tills fjädrarna och dämparna kan plockas ur. (Nu hade jag luftdämpare som gick att fylla på, och dom är grövre än original, så dom måste plockas samtidigt som fjädrarna. Originaldämparna plockas ur underifrån innan bakaxeln sänks ner.)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/90386/598844_h5tvw9.jpg

7.Kötta i den nya fjädern, och var noga att den hamnar rätt i övre läget. Var lite pill innan den satt på plats som den skulle. (Om du ska sätta i luftdämpare som du kan ställa trycket i måste detta ske i det här läget. Då skruvas bultarna i underifrån, varpå dämparn, med fjädern runt, sätts över bultarna och sedan fästs dämparen med mutter på de befintliga bultarna.)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/90386/598847_u9ivs8.jpg

8. Hissa upp bakaxeln igen och skruva tillbaka bultarna som håller bakaxelhuset. Sätt sen tillbaka bromsoken.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/90386/598850_rhstj7.jpg

9.Slaska i de nya dämparna underifrån. (Gäller bara originaldämpare)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/90386/598851_mh2k4x.jpg

10. Fäst dämparna med bultarna underifrån.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/90386/598853_1h5t1r.jpg

11. Montera hjulen, sänk ner aset och skruva fast muttrarna och gummidämpningarna på toppen av dämparna.

12. Kör så de rycker å se förbannat jävla glad ut big_smile

Kändes nördigt å lägga upp det. Men nån stackare kanske har nytta av det nån gång. Jag hade ju tur som hitta en gammal beskrivning från 80-talet sen min farsa hängde i luftdämpare i en compact. Men alla kanske inte har lika tur.

Ha de gött wink

// Brojlern

Stek en stek

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
20 mars 2009
#2
Rapporterade du din andra tråd så att dom kan stänga den? wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Student
62 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#3
alain skrev:
Rapporterade du din andra tråd så att dom kan stänga den? wink

Nej du de gjorde ja inte. Va så jävla trött igår tongue verkar ändå va borta nu så
Senast redigerat av Brojlern (20 mars 2009)

Stek en stek

5 november 2017
#4
Tack för guiden, det var en smart lösning!


Sök