3643
Sök

Inkoppling av min bas Kicker L712, hur?

33 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
Hej gott folk,

Precis köpt en låda till min bas så jag kan koppla in den. Har 2 simpla frågor ang installationen;

* Har en autoleads kabel på 4mm2, den är dubbel (plus o minus). Skall jag dela denna när jag skall brygga talspolarna så att den blir en "enkel kabel" eller är jag helt ute och cyklar?

* Räcker det isf med en 4mm2 kabel till min L712 som drivs av ett kicker zx750.1 steg?

Hoppas ni kan hjälpa mig så jag kan installera denna imon!

mvh /Oscar

Hewi
571 Inlägg
20 mars 2009
Vad är det för spolar på basen? 2 eller 4-Ohm? 4mm2 kabel räcker iallefall men har du 2x2-Ohms spolar så skall du seriekoppla spolarna och inte paralell(brygga) koppla dem då steget inte är 1-Ohms stabilt enl manualen.
Senast redigerat av pwilhelm (20 mars 2009)

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

21 761 Inlägg
20 mars 2009
IMP skrev:
* Har en autoleads kabel på 4mm2, den är dubbel (plus o minus). Skall jag dela denna när jag skall brygga talspolarna så att den blir en "enkel kabel" eller är jag helt ute och cyklar?

Hur menar du med att brygga talspolarna, vill du seriekoppla eller parallellkopla dem?

IMP skrev:
* Räcker det isf med en 4mm2 kabel till min L712 som drivs av ett kicker zx750.1 steg?

Ja, det räcker till. smile

33 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
4 ohm .. så hade tänkt o parallel koppla så jag får 2 ohm..

De jag försöker fråga är om de funkar med en 4mm2 (Högtalarkabel) som man "delar" så det blir som en 4mm2 (strömkabel) smile

Hewi
571 Inlägg
20 mars 2009
Du skall inte dela den då du ju måste ha både + och - fram till högtalaren och sedan kopplar du bara vidare + och - från första spolen till den andra.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

33 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
Men isf blir de ju två kablar (en kabel med 2 ledningar) mellan varje talspole... om ni fattar : ) fan får snart dra en paintbild för o förklara hur jag tänkter..
Jag tänker alltså att man delar kabeln så de blir 1x4mm2 kabel ist för 2x4mm2 kabel som en högtalarkabel är orginal.

Från steget till basen e ju givetvis inget problem då är det ju en kabel högtalarkabel..

16 197 Inlägg
20 mars 2009
IMP skrev:

De jag försöker fråga är om de funkar med en 4mm2 (Högtalarkabel) som man "delar" så det blir som en 4mm2 (strömkabel) smile

va har basen får spolar?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

21 761 Inlägg
20 mars 2009
Eftersom du vill parallellkoppla talspolarna så är det just 2 ledningar som du ska använda, då är det väl enklare att låta kablarna sitta ihop än att dela på dem. smile

Eller så drar du en odelad kabel från vardera talspole till steget, vilket ger samma resultat fast det går åt lite mer kabel.
Senast redigerat av Drönirettab (20 mars 2009)

33 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
IMP skrev:

va har basen får spolar?

? ? nu blir jag inte klok smile

16 197 Inlägg
20 mars 2009
IMP skrev:
evilaudio skrev:
IMP skrev:

va har basen får spolar?

? ? nu blir jag inte klok smile

antar att basen är dubbelspolig??    hur många ohm e spolarna på??

33 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
skrev ju det tongue 4ohm st !

33 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
Joo jag vet hur jag skall koppla .. det jag undrar är om högtalarkabeln skall delas så de blir en singelkabel/strömkabel ist för en högtalarkabel i mellan talspolarna.. alltså så det blir 1st 4mm2 kabel och inte 2st 4mm2 kabel som det alltid är på en högtalarkabel..

Lr utgår jag från fel kabel från början ?

mvh/Oscar

16 197 Inlägg
21 mars 2009
om du ska seriekoppla spolarna så tar du ju + kabeln från steget till + på spole 1, å från - på spole 1 drar du EN kabel till + på spole 2 å sen från - på spole 2 drar du kabeln till steget.

33 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
Alltså min fråga e mer dummies nivå..

Jag skall parallellkoppla .. men det inte de jag undrar hur man gör. Drar jag en kabel säg mellan spole1+ till spole2+ så blir de ju 2 st kablar .. är du med mig ? en högtalarkabel e ju 2st kablar tillsammans.. därför jag undrar om den högtalarkabeln skall delas...

16 197 Inlägg
21 mars 2009
steget har väl 2 + å 2 -??          om inte så ta 2 korta bitar typ 2,5 mm kabel å löd dom på +delen av högtalarkabeln å lika på -..   fattar inte problemet.

33 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
Ne skit samma smile, jag fattar knappt problem heller.. men förstår du vad jag menar med skillnaden på en strömkabel och en högtalarkabel?  Den ena är 1 kabel o den andre e 1*2 kablar....

Så drar man en högtalarkabel mellan talspolarna så blir det 2 kablar(läs en hel högtalarkabel) mellan varje steg i kopplingen....

21 761 Inlägg
21 mars 2009
Talspolarnas plus och minus ska kopplas ihop med varandra, precis som skissen från RF visar, gör på det enklaste sättet så slipper du fundera för mycket. smile
Senast redigerat av Drönirettab (21 mars 2009)

16 197 Inlägg
21 mars 2009
vi säger att du har tex 2*4mm2 kabel från steget.. då tar du ju + från steget till + på spole 1 å från + på spole 1 drar du en 2,5mm2 kabel till + på spole 2.. å sen gör  du samma på -..

en högtalarkabel har ju 2 ledare.. 1+ å 1 -.. å problem är??

Hewi
571 Inlägg
21 mars 2009
Jag förstår inte heller , du behöver ju en 2-polig kabel hela vägen , en imellan steg och spole1 och en imellan spole1 och spole2 , det du kanske vill göra är att dra en enkelledare på var sida om magneten imellan spole1 och spole2 och då kan du givetvis dela på din 2x4mm2 kabel för den dragningen.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Sök