2735
Sök

BMW E30 Touring tvångsandad

915 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
#41
Nismo89 skrev:
Citerat från Alutech:

OBS! Var noga med att läsa igenom manualen före installation!
- Sonden måste monteras minst 18" (45cm) från turbon
- Sonden måste monteras över horisontellt läge.
- Sonden får inte sitta monterad utan spänning från mätaren

Sonden kommer vid felaktig montering att sota sönder.

Sedärja! Tur det inte är en 1000hkmotor, känns som det kvittar den går inte sönder på 15minuter där eftersom jag hade den så på min förra bil också. cool Men nästa gång kan man ju va duktig och sätta den längre ifrån smile
Senast redigerat av phonic (4 april 2009)

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

870 Inlägg
5 april 2009
#42
phonic skrev:
Nismo89 skrev:
Citerat från Alutech:

OBS! Var noga med att läsa igenom manualen före installation!
- Sonden måste monteras minst 18" (45cm) från turbon
- Sonden måste monteras över horisontellt läge.
- Sonden får inte sitta monterad utan spänning från mätaren

Sonden kommer vid felaktig montering att sota sönder.

Sedärja! Tur det inte är en 1000hkmotor, känns som det kvittar den går inte sönder på 15minuter där eftersom jag hade den så på min förra bil också. cool Men nästa gång kan man ju va duktig och sätta den längre ifrån smile

Den gör ju sitt jobb även om den sitter 10 cm från turbon, men det håller kanske inte i längden...
Men skulle du ändå ta bort den igen så kan det ju kvitta, den gör sitt jobb tongue


915 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
#43
Satte ihop de nya dämparna fram idag, väntar fortfarande på bussningarna till bakvagnen så i helgen plockar jag ihop hela framvagnen.
http://img16.imageshack.us/img16/9850/bild403.jpg

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#44
Nu är framvagnen på plats, fick lossa grenrör å hela helvetet för att komma åt och banka ut leden som går upp i balken, mycket omotiverande men men nu är det klart.

Jag monterade ihop turbon igår och skulle börja kolla lite på tryckrören och det som han jag köpte bilen av sa var "inpassat och klart" det var ingenting som stämde, han ljög rakt upp och ner så jag skissade upp i huvudet hur jag tänkt mig och fick lägga in en beställning på silikonslangar för en tusing, måste köpa hem 2" rör och lite prylar till olja-in på turbon. Suck på sånt så nu sprang planeringen iväg en vecka ytterligare men det blir nog jävligt bra när det är klart.

http://img25.imageshack.us/img25/2186/dsc05062n.jpg
http://img4.imageshack.us/img4/1538/dsc05065d.jpg

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#45
Bild på turboplaceringen, blir att dra tryckrören ner genom "bryggan" likaså sugsidan på turbon, lmm måste va en bit ifrån turbon + 15cm rakt fram till filtret annars blir det kass, märktes väl på 850n när det skulle mappas.

Har alltid undrat hur en turbo var uppbyggd så jag klöv den dåliga, inte många saker som håller ihop att.. smile

Passade också på att montera den Delrinbussningen i diffen.

http://img17.imageshack.us/img17/1854/dsc05080b.jpg

http://img4.imageshack.us/img4/9632/dsc05077g.jpg

http://img21.imageshack.us/img21/2838/dsc05078k.jpg

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#46
Byggde om öronen på bakbryggan idag, uppflyttade 8mm så nu ska man förhoppningsvis slippa snedslitna däck och lite bättre fäste.
Monterade även de nya Delrinbussningarna Uleskog svaravade till så imorgon smäller jag ihop och kastar upp bakvagnen.

http://img16.imageshack.us/img16/608/bild408.jpg

http://img25.imageshack.us/img25/9569/bild411.jpg

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#47
Det går framåt i snigelfart mest för att jag väntar på delar konstant och när man väl får saker så är det fel.

Fick silikonslangarna från www.Do88.se häromdagen så nu kan jag smäcka ihop tryckrören.

Ule hade  svarvat fel på bussningarna, han hade lagt lika mycket material på båda sidor och det går ju inte eftersom bärarmen är i offsett, surt när man har väntat i 3v på dem..
Provade iallafall så att medbringarna och diffinfästningen var densamma så nu är det egentligen inga konstigheter där om bara bussningarna blir rätt :@

Fick nya dekaler igår till bilarna också, 150x11cm, blir nice.

http://img258.imageshack.us/img258/4550/bild413.jpg

http://img529.imageshack.us/img529/7702/bild416.jpg

http://img156.imageshack.us/img156/4307/bild418.jpg
Senast redigerat av phonic (21 april 2009)

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#48
Lmm blir på trycksidan, brukar ju funka sisådär går det inte så får man hitta på något, är så trångt vid turbon den är helt fel placerad känner inte för att kapa upp halva fronten just nu.

Gjorde dragningen idag av fina Simons-avgasdelar, duger gott tänkte lägga pulverlack på dem sen så blir det fint  8)

http://img262.imageshack.us/img262/3122/bild419.jpg

http://img262.imageshack.us/img262/7075/bild426.jpg

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
#49
Det har inte hänt överdrivet mycket, har väntat på bakvagnsbussningar i ca en månad nu, första uppsättningen blev ju fel och nu har posten slarvat bort de nya riktiga.. Alltid ska posten krångla när man väl behöver sakerna, har köpt fler saker av samma säljare så jag litar på att de är skickade förra fredagen..

Jag har försökt få lite gjort iallafall, Johan var här och tonade rutorna i Söndags, runtom, blev helsjyrre, svårt att återge på bild dock.. 20% toning så det är inte speciellt mörkt innifrån, vilket är bra när man ska glida nattvarv  :mrgreen:

Har byggt om spjället, pluggat alla in/utgångar eftersom det nu ska överladdas. Borrade och gängade upp ett hål för nippel till vacuum bromsservo på insuget, kommer spänna spjället istället för att köra med tomgångsmotorn jag planerar inte att krypa runt på en massa parkeringar ändå.
Håller även på och byter spridare, idioten jag köpte bilen av sa att det fanns stora spridare men det visade sig vara 173cc och det räcker ju inte på långa vägar till etanol så nu har jag jagat tag på volvo 850-turbospridare som ligger på 310cc, så går jag ner lite i soppatryck istället.

Byggde ihop tryckröret iförrgår, håller på och slipar ner svetsarna då röret ska lackas svart, planen är att coata grenrör/avgashus svart också, samt svarta siliconslangar så blir det nog bra tror jag.

Så det börjar ta sig, såfort jag får bussningarna så sitter bakvagnen på plats samma kväll, spridarna snor jag från 520n sålänge så jag får ihop e30n tills Emmaboda den 16e. Hinka på insug och koppla allt, dit med tryckrör osv. Oljehuset skall vridas lite på turbon. En 12mm slang måste fixas till bromsservot, en returslang skall också fixas, bredbandslamdan skall flyttas över sen blir det till ut och försöka få den att gå hyffsat eventuellt blir det att åka till Mattsson och justera tändningen, ska backa den lite på fördelaren så hoppas jag det ska funka ok, är lite rädd för att köra utan icn och så arg tändning som det är orginal finns stor risk att det kommer spika men man får förbereda sig med bonn-knacksensor alã kopparrör och hundskål:P

http://img382.imageshack.us/img382/9030/bild437n.jpg

http://img512.imageshack.us/img512/7061/bild438.jpg

http://img524.imageshack.us/img524/8147/bild439.jpg

http://img522.imageshack.us/img522/2663/bild440.jpg

http://img144.imageshack.us/img144/5493/bild444.jpg

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#50
Jaha, oväntat, en person som hade en wg till turbon som följde med och han ville ha ockerpris och en ny kostar lika mycket som en kinaturbo, nästan.
Vad gör man då? Jo man tar det man har hemma, stackars E34an fick donera sin tvångsandning till E30n, E34an är ändå obes nu så det måste ändå krabbas så det känns som det kvittar.

Så nu är grenröret ombyggt för den stora turbon "ojdå" som vi säger på vischan.
Gjorde en fuling och kapade adaptern från E34an som flyttar ut turbon från toppen och svetsade den uppe på den gamla flänsen, samma innerdimension på röret så flödet påverkas inte, kan ju va bra att ha den där om man ska sälja grenröret och den lilla turbon senare (är ju bara å plana av den gamla flänsen då)..

http://img210.imageshack.us/img210/4378/bild002v.jpg

http://img83.imageshack.us/img83/6050/bild005.jpg

Skruvade den andra flänsen ovanpå så det inte ska slå sig så förebannat för det finns inte tid att plana grenröret innan Emmaboda..
http://img210.imageshack.us/img210/3016/bild007e.jpg

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#51
Idag kom spridarna som jag köpte an en pöjk på TPC, 310cc@3.8bar volvo 850 t5 högohms. Så ikväll plockade jag dit spridare,insug,slangar m.m den sidan.

Mina bussningar är fortfarande borta, posthelvete.. Behöver dem senast Onsdag annars står jag still och förlorar ovärderlig tid till Emmaboda..

Fekzen har plockat ihop ett chip till mig ikväll med backad tändning och fetare mapp vid ladd så nu ska man nog våga ladda uppåt 1bar utan att skita knäck, klockan går till 0,7 så jag nöjer mig där sålänge senare i sommar kan man höjja lite och se vad som händer när vintern närmar sig smile

Bifogar en bild på hur det ungefär kommer se ut, massa slangar och saker som skall bytas ut och fixas, just nu ser jag till att passa in allt med det jag har hemma..

http://img144.imageshack.us/img144/7687/bild019e.jpg

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#52
Bussningarna kom inte idag heller, suck. Imorgon får jag köpa den 3e uppsättningen om de inte kommer på morgonen.  :evil:

Kapade isär downpipen på morgonen och svetsade dit v-bandfläns som Henrik donerade, tusen tack.

Vart på Meca och köpte en böj till tryckrören, blev att kapa isär och göra om dragningen och en 45gradare blev utbytt mot en 60graders.
Passade även på att köpa returslang(25mm) och 13mm slang till vacuum-bromsservo.

Sen vart det en tur till Uleskogs hydraulik och få superservice som alltid, vi fixade ny slang för  olja-in och så svetsade Henrik ett returrör också.. Vart mycket bättre nu. 6mm för olja in och 16mm för olja ut. Det ska räcka, helst hade jag haft lite mindre hål in men det ska gå får hoppas tätningen överlever smile

http://img525.imageshack.us/img525/6003/bild001u.jpg

http://img22.imageshack.us/img22/7484/bild012vax.jpg

http://img412.imageshack.us/img412/4756/bild006u.jpg

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
#55
8h senare står den ÄNTLIGEN på hjul. En sak kvar att fixa på bakvagnen, diffbussningen ligger 4mm fel vet inte om bussningen är excentrisk från början, köpte den av en lokal kille antar ju att han kopierade orginalet.. i värsta fall blir de å borra upp hålet men det känns grymt fel då har diffen en chans att röra på sig och det blir aldrig bra i slutändan. Det som kan skilja sig isåfall är diffen mot den gamla men det känns långsökt..

Hjulvinklarna blev perfekta! kunde inte blivit bättre. Såg illa ut när den va upphissad men när den vart nersänkt blev det nästan spikrakt liiite negativ camber. Blir väl lite mer sen när fjädrarna har satt sig.. Den är ju hög som orginal nu! hehe.

Bilen blir riktigt ball, svårt att återge på bild men jag tycker att det blir riktigt lyckat.

http://img136.imageshack.us/img136/316/bild001c.jpg

http://img159.imageshack.us/img159/7623/bild003oec.jpg

http://img12.imageshack.us/img12/3476/bild005p.jpg

http://img139.imageshack.us/img139/2756/bild007i.jpg

http://img139.imageshack.us/img139/8118/bild011h.jpg

http://img139.imageshack.us/img139/7435/bild016j.jpg

http://img136.imageshack.us/img136/3391/bild018x.jpg

http://img159.imageshack.us/img159/4561/bild029n.jpg

http://img12.imageshack.us/img12/3706/bild033l.jpg

http://img139.imageshack.us/img139/580/bild037.jpg

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

Rörpulare
1 453 Inlägg
6 maj 2009
#56
Detta blir bra ballt smile Blir nog redigt kul sedan!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

915 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
#57
E30Tompa skrev:
Detta blir bra ballt smile Blir nog redigt kul sedan!

Det tror jag nog!

Hoppas sänkningsatsen sätter sig så blir det bra, annars blir det gasen!tongue

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#58
Blev inte så mycket gjort idag, vaknade 05,30 och kunde inte somna om så man var sådär motiverad och möte i stada uppe på det 20mil turoretur tog de sista krafterna.
Hann dock in på självplocken och köpa mig en kylare och en gasdämpare för huven.
OBS! den fula kylslangen på den "nya" kylaren ska bytas ska beställa en ny det skämmer hela bilen annars haha! obs!
Den gamla kylaren var "ny" sa han jag köpte bilen av.. Tjosan! Zigenarsvets är sådärbra att fästa kylare med.. Nu sitter den i orginalfästet, dock en mindre kylare men med fläktkåpa istället så den inte går i kok på tomgång.... Idiotjävel!  :twisted:

Monterade "M3"speglarna jag fick till nån av alla E30 jag ägt sista året, fick givetvis "byggaom" värmde upp skruvarna med lödkolven o pressade in o sen superlim på det så man kan få loss speglarna sen utan att skruvskallen snurrar där inne  :mrgreen:

Chipade även boxen.

Det som återstår nu är att passa in avgaset mot downpipen, bygga ett ny upphängning, bygga om tryckröret, lite slangklämmor och efterdra allt som bytts ut. Mycket mer än så ska det inte vara så en uppstart bör ske i helgen om jag nu inte lyckats glömma något viktigt (det har aaaaldrig hänt)  lol

Bilen har satt sig därbak nu, sjönk nog 3cm när jag puttade den lite. Hoppas den ska sätta sig mer fram men det lär inte sätta sig allt som behövs så Uleskog får fram med Acetylen nästa vecka, om han överlever Formel3körningen i helgen vill säga  big_smile
Sjukt att den redan är så låg att man inte får in en vanlig domkraft utan träbitar, 2" regel och det gick _precis_ var nån mm frigång fick pumpa som en idiot.. Blir att köpa en sån fin aludomkraft som lyfter låga bilar orka träbitar på bankörningar=)

http://www.gatfilmer.com/bilderbmw/Bild%20003.jpg

http://www.gatfilmer.com/bilderbmw/Bild%20006.jpg

http://www.gatfilmer.com/bilderbmw/Bild%20037.jpg

http://www.gatfilmer.com/bilderbmw/Bild%20008.jpg

http://www.gatfilmer.com/bilderbmw/Bild%20009.jpg

http://www.gatfilmer.com/bilderbmw/Bild%20012.jpg

http://www.gatfilmer.com/bilderbmw/Bild%20020.jpg

http://www.gatfilmer.com/bilderbmw/Bild%20024.jpg

http://www.gatfilmer.com/bilderbmw/Bild%20039.jpg

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
#59
Idag var det dags att bygga om avgaset, nu sitter det ordentligt med två "stumma" gummidämpade-infästningar och flexröret på downpipen så vore det väl FAN om det ska vibrera eller flytta sig. Tog bort katten i farten också nu när den är nybes, fint med en liten dämpare på slutet  :twisted:
Avgaset ser ju inte så roligt ut med en massa muffar och diverse olika rör, men funkar det bra och man vill vara riktigt seriös sen så är det ju enkelt att kopiera det med nya rör sen dock är det ju en bruksbil inte en Semabil så.. Man får ju inte vara för petig heller, man måste ju våga bruka bilen sen inte bli trailerqueen... Downpipen skall lindas när avgasbandaget dyker upp.



http://www.gatfilmer.com/bilderbmw/Bild%20002.jpg

http://www.gatfilmer.com/bilderbmw/Bild%20019.jpg

http://www.gatfilmer.com/bilderbmw/Bild%20004.jpg

http://www.gatfilmer.com/bilderbmw/Bild%20013.jpg

http://www.gatfilmer.com/bilderbmw/Bild%20016.jpg

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
#60
Idag byggde jag klart avgaset, sjukt omotiverad gick på ren vilja.. Har ingen svetshjälm heller den är självbländande och trasig, så jävla härligt med svetsblänk... Är iallafall nöjd med avgaset, det är stumt som tusan vore fan om de ska låta illa om det sen=)

Brorsan hälpte mig att flytta elektroniken till 535LMM'n för jag hatar el.

Började på att byta olja/filter, hade ett helvete att få loss filtret fick göra massa hål med mejsel, oljefilteravdragaren var för stor,, typiskt. Orken tröt nu fyller på oljan imorgon.

Fixade med en ny kylslang också så man slapp den gamla fula som även var högsta punkten på kylsystemet,, skitbra..

Imorgon ska jag svetsa dit avgastemp-muff på grenröret, byggaom tryckröret, fixa med lite slangar. Satsar på uppstart på Måndag så jag hinner gå igenom allting en extra gång.

Orkar inte ta bilder idag ganska så ointressant ändå.

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com


Sök