Har åkt utan problem med bilen till jobbet och så, sen i dag när jag kom från jobbet, så gick jag in på ica och när jag kom ut så startade den och gick i typ 2 sekunder sen dog den.
Sen går start motorn bara runt runt. inga livs tecken. inga tecken på dåligt batteri och det luktar inge bensin. kan det vara någonting med bränsle pumpen eller någon propp eller nått?
Kanske tändstiften? ingen aning. vill hellst inte plocka isär bilen på ica parkeringen haha
Snälla hjälp. håller på att sälja bilen för fullt på köpet haha
Ahaa haha okej ja men då är det en sån. fast pratade med en kompis nu som jobbat som bilmekaniker. och han sa på en gång att det var bränsle pumpen. eller ja.. han skulle kolla upp den först iallafall.
Hur och vart hittar man den? och hur vet man om det är just den det är fel på?
Ahaa haha okej ja men då är det en sån. fast pratade med en kompis nu som jobbat som bilmekaniker. och han sa på en gång att det var bränsle pumpen. eller ja.. han skulle kolla upp den först iallafall.
Menar du vart den sitter? eller vart man kan köpa den? Det finns begagnade på Blocket Lagabasen m.m Du kan ju även köpa en helt ny på SAAB. Det är ett vanligt fel på lite äldre SAAB att tändkasetterna ger sig. Typiskt symptom du har på den med. Om du misstänker att det är bränslepumpen som börjar bli dålig kan du och en kompis försöka starta bilen genom att en kör på starten och en bankar på tanken med en gummiklubba. Då kan den hoppa igång.
Senast redigerat av Larsson_Power (23 mars 2009)
God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Kan vara soppapumpen kanske? Surrar det från under baksätet när du slår på tändningen?
Okej så det är där den sitter? jag vet inte. halr aldrig tänkt på det. hörs det väl? isåfall ska jag kolla det när jag åker tillbaka till bilen. hur kommer mna åt den om det skulle vara helt knäpp tyst?
Kan vara soppapumpen kanske? Surrar det från under baksätet när du slår på tändningen?
Okej så det är där den sitter? jag vet inte. halr aldrig tänkt på det. hörs det väl? isåfall ska jag kolla det när jag åker tillbaka till bilen. hur kommer mna åt den om det skulle vara helt knäpp tyst?
Du viker fram stolsdynorna på baksätet.
God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Menar du vart den sitter? eller vart man kan köpa den? Det finns begagnade på Blocket Lagabasen m.m Du kan ju även köpa en helt ny på SAAB. Det är ett vanligt fel på lite äldre SAAB att tändkasetterna ger sig. Typiskt symptom du har på den med. Om du misstänker att det är bränslepumpen som börjar bli dålig kan du och en kompis försöka starta bilen genom att en kör på starten och en bankar på tanken med en gummiklubba. Då kan den hoppa igång.
He he ja det kanske går. ska försöka kolla om det är den. får väll helt enkelt byta den och se vad som händer. det är bara det att jag inte har så gott om tid tusan, att detta alltid ska hända när det är något speciellt man ska göra
Okej. ser man den då eller ligger den i tanken eller vad man ska säga?
Okej. ser man den då eller ligger den i tanken eller vad man ska säga?
Vilken sida av baksätet sitter den då?
Den sitter i mitten under baksätet, sitter ett skydd över. Men vad jag kan minnas så måste man plocka ner tanken för att byta pumpen.
Så efter att förfrusit händerna och allt annat har vi nu bogserat hem den från ICA. Inte ett ljud från bränsle pumpen, så antagligen är den pajj.
Någon som har en eller vet vart man kan köpa får gärna höra av sig. Även om ni vet hur man byter den på lättaste sätt!
Mvh Johan.
När min DI kassett (tändkassett) gick sönder stannade min pump i samma veva (utan att vara trasig kan tilläggas), så jag rekommenderar fortfarande att prova någon annans DI (det är ju trots allt gratis att prova ). Hade jag bott närmare hade du kunnat prova min.
Pump kan du ju köpa på mekonomen och liknande, men även Biltema säljer pumpar. Skulle tro att dessa är billigare.
Har åkt utan problem med bilen till jobbet och så, sen i dag när jag kom från jobbet, så gick jag in på ica och när jag kom ut så startade den och gick i typ 2 sekunder sen dog den.
Sen går start motorn bara runt runt. inga livs tecken. inga tecken på dåligt batteri och det luktar inge bensin. kan det vara någonting med bränsle pumpen eller någon propp eller nått?
Kanske tändstiften? ingen aning. vill hellst inte plocka isär bilen på ica parkeringen haha
Mvh Johan.
Kanske ett rätt löjligt svar, men har du kollat så det inte är någon startspärr som spökar? Hände mig samma sak ungefär... ja lämnade bilen olåst med nyckeln i. jag hade backen i. sen när ja kom ut för att åka hem så startade den och la av nästan direkt. ungefär så som du beskrev det. men när ja av en slump låste den å låste upp igen och prövade en gång till funkade det eftersom startspärren går i efter en stund när du har lämnat bilen olåst med backen i. tvungen att skriva detta utifall problemet var så enkelt lycka till!
Mvh Johan.
Kanske ett rätt löjligt svar, men har du kollat så det inte är någon startspärr som spökar? Hände mig samma sak ungefär... ja lämnade bilen olåst med nyckeln i. jag hade backväxeln i. sen när ja kom ut för att starta den så startade och la av nästan direkt. ungefär så som du beskrev det. men när ja av en slump låste den å låste upp igen och prövade en gång till funkade det eftersom starstäpper går i efter en stund när du har lämnat bilen olåst med backen i. tvungen att skriva detta utifall problemet var så enkelt lycka till!