3553
Sök

Blinkande extraljus på ljustutan

35 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
Tjena  För ett tag sen när jag och en kompis var och åkte runt i en kväll mötte vi en taxi. Klantigt nog hade vi glömt blända av till halvljus och och taxin var inte långsman med att märka det, så han blinkar på ljustutan. Men alla tre extraljusen tändes inte samtidigt, utan först det vänstra sen det i mitten och till sist det högra. Häftigt som fan va de. SÅ jag undrar hur man får det att blinka så, är det nåt relä eller?

537 Inlägg
24 mars 2009
tevn skrev:
Tjena  För ett tag sen när jag och en kompis var och åkte runt i en kväll mötte vi en taxi. Klantigt nog hade vi glömt blända av till halvljus och och taxin var inte långsman med att märka det, så han blinkar på ljustutan. Men alla tre extraljusen tändes inte samtidigt, utan först det vänstra sen det i mitten och till sist det högra. Häftigt som fan va de. SÅ jag undrar hur man får det att blinka så, är det nåt relä eller?

Blinkade det så? Annars segt relä som bara fördröjde allt?

Supraman
2 300 Inlägg
24 mars 2009
det finns boxar som gör att man kan styra sina extraljus på önskat sätt.
t,ex att när man bländar av så stängs ett par i taget av för att man ska ha s mkt ljus på vägen som möjligt när man möts.
finns även varningsfunktioner osv.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

35 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
markuse90: När han blinkade med ljustutan så tändes först det högra, och samtidigt som det släckets tändes det mittersta så att ljuset liksom vandrade från ena sida till den andra.

Stefan Varberg: Var kan man köpa såna boxar?

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
26 mars 2009
med 2st som ska växla går det med ett vanligt växlande relä. är det fler kan du hitta kopplingsschema på nätet, bara lite dioder och motstånd. Tror iofs att clasohlson har en byggsats för ett trafikljus, vilket fungerar likadant om jag fattat detta rätt...

Sök