3873
Sök

Skador på krockad bil?

4 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
Detta kommer säkert verka riktigt konstigt men skit samma wink

Jag undrar om någon vänlig själ skulle vilja vara snäll och säga vad för sorts skador man kan förvänta sig på en bil man kört rakt in i en lastbil med. Haha! Låter som en urskum fråga men måste veta lite mer om vilka sorts skador som kan uppkomma vid en kollision.

Hoppas någon vill vara gullig och hjälpa mig med detta smile
Senast redigerat av Shayla (24 mars 2009)

582 Inlägg
24 mars 2009
skadorna räknas nog bli totala

hej

120 Inlägg
24 mars 2009
......... - va?

Hur fan ska man kunna svara på det när man inte vet varken bilens eller lastbilens hastighet, om det rör sig om en frontalkrock eller inte, vilken bil det handlar om osv. Finns många faktorer.

Varför vill du veta det?

5 198 Inlägg
24 mars 2009
ungefär samma fråga som hur långt ett snöre är

typ..eh..va?
582 Inlägg
24 mars 2009
Får man fråga varför du undrar tongue

Ett forumsinlägg skrivet, och registerad på g.org idag, frågan måste vara viktig eftersom du förmodligen regget dej bara för att fråga detta tongue

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

4 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
Anledningen till att jag vill veta är för att jag håller på med ett projekt och tyvärr måste detta inehålla en liten mängd info om bilar. Jag är inte en bilkunnig människa om man säger så, tanka kan jag iaf wink

Men om en bil kör in i sidan på en lastbil säger vi, i inte så hög hastighet. Vad skulle kunna i teorin hända med bilen? Inte en ny bil utan en äldre bil (60tal). Jag vet ju inte hur en sån bil är konsturerad och vet ju inte om den skulle bli som ett dragspel eller inte wink

632 Inlägg
24 mars 2009
Varför vill du veta det? Har du tänkt att krocka med en lastbil eller? O_o

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

4 001 Inlägg
24 mars 2009
Shayla skrev:
Anledningen till att jag vill veta är för att jag håller på med ett projekt och tyvärr måste detta inehålla en liten mängd info om bilar. Jag är inte en bilkunnig människa om man säger så, tanka kan jag iaf wink

Men om en bil kör in i sidan på en lastbil säger vi, i inte så hög hastighet. Vad skulle kunna i teorin hända med bilen? Inte en ny bil utan en äldre bil (60tal). Jag vet ju inte hur en sån bil är konsturerad och vet ju inte om den skulle bli som ett dragspel eller inte wink

det är svårt att säga, vad är "inte så hög hastighet?"
Vilken bil spelar jättestor roll & likaså vad det är för lastbil & exakt vinkel vid kollisionen osv.
http://svammelsurium.blogg.se/images/2008/20070829packhus24trabant_1209580155_6093169.jpg
http://alamedarides.com/cadillac1961/Cadillac1961c.jpg

det är lite skillnad att krocka med dessa bilar, bägge är ifrån 60-talet men den ene är byggd av papp & den andra som en stridsvagn

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

typ..eh..va?
582 Inlägg
24 mars 2009
Som andra säger, måste ha mycket mer info, det går inte att ge nått generellt svar att "skadorna blir si o så stora"...

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

269 Inlägg
24 mars 2009
1. Om du möter en bil och släp med max last, alltså 60 ton som kör i 80 km, då möter du Finlandsfärjan silja symphony viktmässigt...

2. om du frontar med samma lastbil så sjunker hans fart med 4 km i krockögonblicket..

Sen kan du beräkna skadorna utifrån det..

Mopar or no car:)

4 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
Tack för att ni vill hjälpa mig. Ska försöka förklara lite närmare... smile

Bilen kör i 50 km i timmen (en cheva kan vi säga). En lastbil svänger ut framför den, bilen kör alltså in snett i sidan på lastbilen.
Det är inte superviktigt men vi vill bara ha ett hum om hur bilen skulle "se ut" och vilka skador som kan tänkas uppkomma. Bara i stora drag vad som _kan_ hända.

Och nej jag har inte tänkt att krocka med en lastbil wink

561 Inlägg
24 mars 2009
Framskärm, huv, strålkastare, grill, frontplåten där allt det sitter fast i lär ju bli totalskrot. Böjer sig balkarna vilket dom lär göra så kan dom göra så att golvet blir konstigt och snett, dörrarna kanske inte går att öppna, taket blir buckligt kortsagt så blir nog hela bilen lite skev.

Teoretiskt och förenklat alltså

Aktad Medlem
301 Inlägg
24 mars 2009
http://farm4.static.flickr.com/3406/3198728632_bce37a1e9e.jpg?v=0

iofs en 53a men här ser man vad en stolpe gör för skada på en äldre bil.. i okänd hastighet...   dvs.. det säger ingenting.. men skrot blev den.

4 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
Tackar! Supersnällt smile
Nu ska jag inte störa mer med mina dumma frågor wink Det är ju väldigt tur man inte behöver göra mer med sin bil än att tanka, fylla på olja och sån skit eller köra den till verkstan wink
Tack igen smile

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
24 mars 2009
Jag har bara en erfarenhet av det, och det är den stackare som körde in i min lastbil. Huven vecklad upp till vindrutan, kylaren satt vid grenröret. Skadorna var så omfattande så att det inte gick att köra den bilen. Och detta var en påkörning bakifrån.

Lev livet, det kan ta slut fort

39 Inlägg
24 mars 2009
jag har frontat med en lastbil med min volvo 240! det gick kanske max 35kmh! vet inte hur jag lägger upp bild här men den finns i mitt galleri!

Alla bilar rostar, men Opel har rekord!!!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 mars 2009
Slå ihop en sten och ett ägg så får du väl dig en bild av det hela... smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 814 Inlägg
24 mars 2009
Rquired skrev:
Slå ihop en sten och ett ägg så får du väl dig en bild av det hela... smile

+1

Sök