1970
Sök

Vad innebär Watt egentligen?

Amatör
320 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
Alla mina kompisar pratar om en massa saker som Watt, effekt, rms, ohm o bla bla bla

Visst, jag vet att effekten anges i watt, men vad spelar allt detta för roll när man köper högtalare?

Är det watt man ska gå på eller?

Har hört att ju mer watt högtalarna tål, ju bättre är dem. Stämmer de?

2 914 Inlägg
24 mars 2009
aturai88 skrev:
Har hört att ju mer watt högtalarna tål, ju bättre är dem. Stämmer de?

det stämmer inte, till viss del men långt ifrån hela, här läser jag lite från tips och trix från ett ställe på internet,

Högtalarna

Högtalarna det absolut svåraste jobbet i en bilanläggning.

Det är enkelt att få ljud i bilen men svårt att få ett ljud som både låter bra och som har "tryck".

Därför är högtalarna en av de viktigaste byggstenarna i bilen, liksom deras placering (se under avsnittet Ljudbilden).

Filter och förstärkare

Både filter och förstärkare måste väljas med omsorg. Ett dåligt val gör att en bra högtalaranläggning blir dålig.

Filtren ser till att ljudsignalen delas upp så att varje högtalartyp får rätt signaler, vilket är speciellt viktigt i bilens dåliga lyssningsmiljö. Signalerna för bastoner skall till bashögtalarna och diskantsignalerna till diskanthögtalarna.

Förstärkarens uppgift är sedan att se till så att tillräckligt med ström levereras till högtalarna.

Ljudkällor

En kedja är aldrig starkare än dess svagaste länk. Det gäller för bilens ljudanläggning såväl som för hemmets ljudanläggning.

Radio, CD-spelare och kassettdeck är första länken i ljudkedjan och de delar som producerar ursprungsljudet.

Att de är viktiga kan väl knappast förbises.

Ljudbilden

I en bil gäller det verkligen att skapa en tredimensionell upplevelse av ljudåtergivningen.

Man bör eftersträva en närvarokänsla av orkestern framför sig, precis som det är i verkligheten (ingen sitter väl med ryggen mot scenen under en konsert).

Bakhögtalarna skall ge sken av att återskapa reflexer från vägg och tak i form av efterklangen i konsertsalen. Just detta är en av de mest eftersatta reglerna vid montering av bilstereo. Man ser till att kunden köper så "starka" och dyra högtalare som möjligt men klarar sen inte av att bygga in en vettig ljudbild för lyssnaren.

Just av den anledningen är en professionell montering att föredra. Då kan man vara säker på att ljudbilden blir bästa tänkbara för den utrustning man investerat i.

Placeringen viktig

Just att uppnå den rätta känslan av "frontscen" är en av de svåraste sakerna i en bil.

Ingen bil har en perfekt lyssningsmiljö, vilket försvårar möjligheten att uppnå en bra ljudbild.

Ofta placeras högtalarna där de är enkla att montera, utan att tänka på att man bör placera dem så att de låter bra istället.

Man bör hålla sig till tre grundläggande regler när man monterar mellanregister- och diskanthögtalarna.

De skall sitta så långt fram som möjligt
De skall sitta så långt ifrån varann som möjligt
De skall sitta så högt upp som möjligt

Ljudvågor reflekteras frän väggar och andra ytor på samma sätt som ljus reflekteras i speglar. I en konsertsal fungerar väggar och tak som reflektorer, vilket gör att lyssnaren träffas av samma ljud gång på gång med avtagande intensitet.

Naturtroget ljud går att få även i bilen!

Reflektionen av ljudvågor i bilen kallas för efterklang och ger en naturtrogen rymd åt ljudbilden. En återuppspelning utan denna efterklang kommer att låta mycket torrt och onaturligt.

I hemmet erhåller vi denna efterklang frän väggar och tak. I bilen har vi dock ett problem, då bilens tak och väggar finns mycket närmare öronen än i den konsertsal där inspelningen gjordes. Det medför att reflexerna når örat snabbare och kraftigare.

Ett klokt val av delningsfilter och placering av högtalarelementen kan dock kompensera för detta mycket naturtroget.

Tänk på att en dålig ljudbild tar bort mycket av produkternas kvalitet. Investerar du i en ljudanläggning med bra kvalitet, se då till att fä den monterad på rätt sätt, så får du full valuta för pengarna.

Återigen, vikten av professionell montering kan inte nog betonas!

dvs lägg mkt kraft och tid på installationen och det än på välja proffsgrejjer,

10 287 Inlägg
24 mars 2009

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 mars 2009
kalle_kalle skrev:
Man bör hålla sig till tre grundläggande regler när man monterar mellanregister- och diskanthögtalarna.

De skall sitta så långt fram som möjligt
De skall sitta så långt ifrån varann som möjligt
De skall sitta så högt upp som möjligt

Hmmmm.....källa på just den biten?
I alla år som jag har hållt på har jag fått höra (och hört fenomen själv) att diskant och mellanregister skall sitta så nära varandra som möjligt mkt pga bla fas och tidsfel.

Jag kan dock ej gå in och rabbla i tekniska termer och/eller varför......men det är inte ngt roligt att höra då diskanten bla. tenderar att bli väldigt vass och "essig" mkt pga detta.....

Varför tror du att de sitter tätt i de allra flesta tävlingsbilar tex.? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

10 287 Inlägg
24 mars 2009
Du har källan i inlägg #4.

Det som avses är att Vänster och Höger skall sitta separerat.
Inte att mid+diskant skall separeras.........

/Göran

(Groucho Marx).

2 914 Inlägg
24 mars 2009
precis, om man har 1 vänster fram och 1 höger fram så ska man försöka sätta vänster så långt ifrån den högra wink
det är nog så dom menar wink

7 241 Inlägg
24 mars 2009
Feltolkning från min sida då big_smile

10 287 Inlägg
24 mars 2009
Jo det är svårt att ibland tolka svenska det språket rätt på sätt.

/Göran

Lonefox skrev:

(Groucho Marx).

2 914 Inlägg
24 mars 2009
Sharky skrev:
Jo det är svårt att ibland tolka svenska det språket rätt på sätt.

/Göran

Lonefox skrev:

ibland är det fan svårt xD

21 761 Inlägg
24 mars 2009
Lonefox skrev:

Och inte hann jag med att ge dig tråkningar heller. Usch, nu är min kväll förstörd. sad wink

ljudfantast
1 372 Inlägg
24 mars 2009
upp me hakan dröni smile kommer fler tillfällen

21 761 Inlägg
24 mars 2009
Oh ja, det gör det. Lonefox vet det också. big_smile

21 761 Inlägg
24 mars 2009
aturai88 skrev:
Visst, jag vet att effekten anges i watt, men vad spelar allt detta för roll när man köper högtalare?

Är det watt man ska gå på eller?

Är det några högtalare/slutsteg som du funderar på speciellt eller är det bara rent allmänt detta med effekt och sånt?

7 241 Inlägg
25 mars 2009
I slutänden är det inte watt man skall gå på (fast jag föredrar att ha lite mer watt som driver högtalaren än vad den tål för då kan man få ut renare effekt iom att man inte behöver pressa grejerna lika hårt) utan hur högtalarna LÅTER.....
Provlyssnar man och tycker att ett par högtalare låter bra så skall man absolut överväga att köpa dem smile (Helst skall provlyssning ske i bil vilket dock kan vara svårt)

Dröni> Jo absolut.... wink Men nu blev jag gladare eftersom jag sabbade din kväll MOUHAHAHAHAHAHA *evil grin*

kalle_kalle, Sharky> Jo.....jag tänkte för fort....givetvis skall de vara så långt separerade som möjligt i sidled smile Men så nära varandra som möjligt parvis...

Oj....nu måste jag dra till jobbet. Ha en bra dag folk smile

2 914 Inlägg
25 mars 2009
det näms någonting om att man ska kolla efter watten men även mängden ström som steget tar (nåt med någon nätdel) antar att det är olika på hur mycket ström som passerar genom talspolen att den får mer db per watt om det vandrar mer ström genom talspolen,
förstod någon vad jag menar?
Senast redigerat av kalle_kalle (25 mars 2009)

21 761 Inlägg
25 mars 2009
Du kanske menar verkningsgraden på slutsteget, det varierar ju beroende på hur steget är uppbyggt.

Man benämner stegens arbetssätt med olika klasser, tex klass D eller klass AB. De vanligaste stegen, oftast flerkanalssteg, arbetar i klass AB. De flesta monosteg arbetar i klass D, men det finns också tex klass X och klass bd. Även vissa flerkanalssteg arbetar i klass D och bd, men det är inte så många.

Klass D/X/bd har högre verkningsgrad än klass AB, alltså har de flesta monosteg bättre verkningsgrad än flerkanalssteg. Eftersom basarna kräver mest effekt så är det ju bra att deras steg är mer effektiva. smile

2 914 Inlägg
26 mars 2009
Drönirettab skrev:
Du kanske menar verkningsgraden på slutsteget, det varierar ju beroende på hur steget är uppbyggt.

Man benämner stegens arbetssätt med olika klasser, tex klass D eller klass AB. De vanligaste stegen, oftast flerkanalssteg, arbetar i klass AB. De flesta monosteg arbetar i klass D, men det finns också tex klass X och klass bd. Även vissa flerkanalssteg arbetar i klass D och bd, men det är inte så många.

Klass D/X/bd har högre verkningsgrad än klass AB, alltså har de flesta monosteg bättre verkningsgrad än flerkanalssteg. Eftersom basarna kräver mest effekt så är det ju bra att deras steg är mer effektiva. smile

dels så menar jag så men det är inte allt.
visste om AB och D men inte dom andra men det är inte relevant just nu.
läste dethär

Förstärkarens strömförsörjning
En betydligt viktigare egenskap hos förstärkaren än dess effekt är hur mycket ström en förstärkare klarar av att lämna. Det är nämligen det som avgör hur bra förstärkaren kan driva högtalarna. Tyvärr anges denna siffra ytterst sällan i databladen. Det innebär att förstärkarens strömförsörjning är en av de viktigaste delarna innanför skalet.

Man kan jämföra förstärkarens strömförsörjning med ett bilbatteri kontra vanliga småbatterier. Åtta små stavbatterier ger tillsammans 12 Volt, precis som bilbatteriet, men kapaciteten är helt olika. Vilket alternativ kan leverera mest ström? Naturligtvis kan bilbatteriet leverera betydligt större mängder ström än vad de åtta småbatterierna kan göra. Trots att de båda ger 12 Volt.

Komponenterna till strömförsörjningen, bl.a. nättransformatorn, väger en hel del. Därför kan man, mycket förenklat, bilda sig en enkel uppfattning om strömförsörjningens kvalitet bara genom att jämföra vikten på olika förstärkare. Ju tyngre förstärkaren är, desto mer sannolikt är det att den har en bra strömförsörjning och därmed förmåga att producera bra ljudsignaler till högtalarna.

läste det här -> http://ljudshopen.se/rad-o-tips.aspx?pa … lutgiltigt

jag kanske tolkade texten fel.
att om förstärkaren lämnar 30 watt med "dålig nätdel" och en med 20 watt med "bra nätdel" så spelar alltså en 20 wattareifrån den med dåliga nätdelen.
förstod du min grekiska? xD

BilstereoNörd
576 Inlägg
26 mars 2009
kalle_kalle skrev:
Drönirettab skrev:

dels så menar jag så men det är inte allt.
visste om AB och D men inte dom andra men det är inte relevant just nu.
läste dethär

Förstärkarens strömförsörjning
En betydligt viktigare egenskap hos förstärkaren än dess effekt är hur mycket ström en förstärkare klarar av att lämna. Det är nämligen det som avgör hur bra förstärkaren kan driva högtalarna. Tyvärr anges denna siffra ytterst sällan i databladen. Det innebär att förstärkarens strömförsörjning är en av de viktigaste delarna innanför skalet.

Man kan jämföra förstärkarens strömförsörjning med ett bilbatteri kontra vanliga småbatterier. Åtta små stavbatterier ger tillsammans 12 Volt, precis som bilbatteriet, men kapaciteten är helt olika. Vilket alternativ kan leverera mest ström? Naturligtvis kan bilbatteriet leverera betydligt större mängder ström än vad de åtta småbatterierna kan göra. Trots att de båda ger 12 Volt.

Komponenterna till strömförsörjningen, bl.a. nättransformatorn, väger en hel del. Därför kan man, mycket förenklat, bilda sig en enkel uppfattning om strömförsörjningens kvalitet bara genom att jämföra vikten på olika förstärkare. Ju tyngre förstärkaren är, desto mer sannolikt är det att den har en bra strömförsörjning och därmed förmåga att producera bra ljudsignaler till högtalarna.

läste det här -> http://ljudshopen.se/rad-o-tips.aspx?pa … lutgiltigt

jag kanske tolkade texten fel.
att om förstärkaren lämnar 30 watt med "dålig nätdel" och en med 20 watt med "bra nätdel" så spelar alltså en 20 wattareifrån den med dåliga nätdelen.
förstod du min grekiska? xD

Nej så hänger det inte ihop, är effekten uppmätt på samma sätt så är det givetvis mer effekt i det steget på 30watt oavsett DC-DC omvandlaren's prestanda.
Men det steget med kraftigast omvandlare och lägst intern resistans kommer att ge mest effekt i låg last..

De som inte verkar känna till ohms lag använder gärna "strömstarkt" som ett synonym för mycket effekt m.m
Men man får inte missa att för att det ska bli ström över en krets så behövs det spänning...
Spänningen är det primära när det gäller effekt, utan spänning över lasten så blir det ingen ström..
Så den som påstår att strömmen skulle vara viktigare än effekten förstår nog inte riktigt sambandet med spänning / resistans = ström (spänning x ström = effekt)

Ska vi plocka ut 500wrms i 4ohms last så behövs en viss spänning (volt) över lasten (högtalaren).

500wrms
44,7volt / 4ohm = 11,17amp

1000wrms
63,24volt / 4ohm = 15,75amp

Strömmen är alltså relaterad till spänningen som steget kan ge ut över en viss last, detta resulterar i effekt...

Sen "nättransformator" de används i prylar som ansluts till elnätet därav namnet..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

10 287 Inlägg
26 mars 2009
Skall man vara riktigt noga så krävs det högre spänning och högre ström än så för att kunna leverera exempelvis 500Wrms i 4 ohm.

För 500Wrms krävs en tillgänglig spänning på minst 1.41 x 44.7 = 63Volt och en tillgänglig ström på 1.41 x 11.18A = 15.8 A.

Att det just är 1.41 (roten ur 2) beror på att det är kvoten mellan effektivvärde (rms) och toppvärde. (under vissa förhållanden - vi går inte in på det här....).
Det räcker alltså inte för förstärkaren att ha en spännings och strömgräns som ger effektivvärdet utan spänning och strömgräns måste minst klara toppvärdet.

/Göran

BAE skrev:
500wrms
44,7volt / 4ohm = 11,17amp

1000wrms
63,24volt / 4ohm = 15,75amp

(Groucho Marx).

Sök