3728
Sök

Hjälp mig välja bas (beslutångest)

284 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
hej.

ska köpa mig en ny 15" som jag ska ha i min golf .
den tänker jag driva på med ett AudioDesign PMAX1000D 1000wrms 1ohm

var ganska säker ett tag på att jag skulle ha en re audio sr 15 men nu börgar jag fundera hur denna bas skulle kunna stå sig mot en fockford p3 15   så jag har lite svåst att välja .

någon som har något bra lr dåligt att säga om dessa bassar ?

tacksam för svar

2 914 Inlägg
25 mars 2009
behov? vad ska du driva med? prisklass? vad ska du spela med? ljudkvalitet? i golfen?
Senast redigerat av kalle_kalle (25 mars 2009)

29 Inlägg
25 mars 2009
ziderbeat skrev:
hej.

ska köpa mig en ny 15" som jag ska ha i min golf .
den tänker jag driva på med ett AudioDesign PMAX1000D 1000wrms 1ohm

var ganska säker ett tag på att jag skulle ha en re audio sr 15 men nu börgar jag fundera hur denna bas skulle kunna stå sig mot en fockford p3 15   så jag har lite svåst att välja .

någon som har något bra lr dåligt att säga om dessa bassar ?

tacksam för svar

Står ju klart och tydligt vad han ska driva den med smile

284 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
behov? vad ska du driva med? prisklass? vad ska du spela med? ljudkvalitet? i golfen?

behov:spela högt (db)
prisklass: spelar det någon roll vad dessa 2 basar kostar ???
spela med: det steget som benäms i föregående text
ljudkvalitet: tror du att någon av dessa basar låter skit då lr
och ja i golfen

660 Inlägg
25 mars 2009
När jag fundera på en 15" tidigare så var jag inne på en Orion HCCA, tror du att plånboken tillåter denna bas?

Jag kolla på lite tester om den basen när jag fundera på att köpa den och den ska tydligen vara riktigt grym! Nu vet jag inte riktigt om det stämmer men den spela tydligen bra mycket bättre och längre än en Kicker Solo-x 18"

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16354
Dock kostar den 9 000 kr på dBakuten, den ska gå att få tag på i Sverige för under 6 000 kr!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

452 Inlägg
25 mars 2009
Med det steget körde vi en Dragster DWH259 15" bas.
Spelade på riktigt jäkla bra och HÖGT!

mvh marcus

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

284 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
Soderqvist skrev:
När jag fundera på en 15" tidigare så var jag inne på en Orion HCCA, tror du att plånboken tillåter denna bas?

Jag kolla på lite tester om den basen när jag fundera på att köpa den och den ska tydligen vara riktigt grym! Nu vet jag inte riktigt om det stämmer men den spela tydligen bra mycket bättre och längre än en Kicker Solo-x 18"

Dock kostar den 9 000 kr på dBakuten, den ska gå att få tag på i Sverige för under 6 000 kr!

//Soderqvist

jag kommer nog inte långt på en orion hcca bas med 1000wrms som det är på steget

284 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
Team_Bilradiohuset skrev:
Med det steget körde vi en Dragster DWH259 15" bas.
Spelade på riktigt jäkla bra och HÖGT!

mvh marcus

intressant hmm

högt ?? nyfiken
Senast redigerat av ziderbeat (25 mars 2009)

2 914 Inlägg
25 mars 2009
http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=1985
spelar väl inte högst men jag tror det är ganska bra (parralellkoppla = 2ohm) 750 watt rms i steget och dom vill ha 700 watt rms, skulle säga att om du vill ha 2 st 15" så passar dom nog ganska bra big_smile
om plånboken tillåter så skulle jag köpa 1 st http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … roduct=315
parallellkoppla så du får 2ohm så då jävlar har du som skräddarsytt för ditt steg smile
Senast redigerat av kalle_kalle (25 mars 2009)

735 Inlägg
25 mars 2009
Soderqvist skrev:

//Soderqvist

Jag fick min orion hcca 15,4 för 5000 kr hos blekingebilradio

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.

284 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
någon annan som har spelat på Dragster DWH259 15 ???

733 Inlägg
25 mars 2009
Soderqvist skrev:

//Soderqvist

Det testet du har kollat på är det sämsta testet jag sett.. ingen bas kunde möta upp hcca basen i det testet, förutom Kicker Solo X 12an de körde med! den tålde ju näst mest stryk.. och det är inte konstigt att orion basen vann... det är ju de själva (ORION) som gjort testet.. hade hcca basen förlorat så hade de ju inte visat testet, så därför tycker jag inte man kan räkna det testet de gjorde, med tanke på att det är de själv som testat det och vi egentligen inte vet hur det ligger till. det går ju faktiskt att manipulera allting, speciellt på film...

Och det du skriver att den spela "bättre"... var får du det ifrån? när man kollar på filmklippen så hör man att hcca basen gör ganska högljudda distorsions ljud, men den håller längre i deras egna test. Jag vill kunna spela högt utan att basen låter bajs.

Och sen är det faktiskt inte en 18"are (Kickern) som de använder, det är 12" och då tål den halva effekten jämfört med 18"aren.. Sen vet jag inte om det bevisar att hcca basen skulle vara "bäst" när man kopplar in den i ett vägguttag...det kan stämma att den är bäst av de basarna till att göra så, men det tror jag inte ts har tänkt att göra.

Det handlar mycket om hur mycket pengar man får betala för basen också.. för jag hade verkligen inte betalat vad det kostar att köpa en Hcca bas för... precis som jag inte hade betalat listpris för en Solo X heller, då båda basarna kostar för mycket pengar nya, enligt mig.

M.v.h. Emil

Basknarkare
470 Inlägg
26 mars 2009
thulle1 skrev:
Soderqvist skrev:

//Soderqvist

Det testet du har kollat på är det sämsta testet jag sett.. ingen bas kunde möta upp hcca basen i det testet, förutom Kicker Solo X 12an de körde med! den tålde ju näst mest stryk.. och det är inte konstigt att orion basen vann... det är ju de själva (ORION) som gjort testet.. hade hcca basen förlorat så hade de ju inte visat testet, så därför tycker jag inte man kan räkna det testet de gjorde, med tanke på att det är de själv som testat det och vi egentligen inte vet hur det ligger till. det går ju faktiskt att manipulera allting, speciellt på film...

Och det du skriver att den spela "bättre"... var får du det ifrån? när man kollar på filmklippen så hör man att hcca basen gör ganska högljudda distorsions ljud, men den håller längre i deras egna test. Jag vill kunna spela högt utan att basen låter bajs.

Och sen är det faktiskt inte en 18"are (Kickern) som de använder, det är 12" och då tål den halva effekten jämfört med 18"aren.. Sen vet jag inte om det bevisar att hcca basen skulle vara "bäst" när man kopplar in den i ett vägguttag...det kan stämma att den är bäst av de basarna till att göra så, men det tror jag inte ts har tänkt att göra.

Det handlar mycket om hur mycket pengar man får betala för basen också.. för jag hade verkligen inte betalat vad det kostar att köpa en Hcca bas för... precis som jag inte hade betalat listpris för en Solo X heller, då båda basarna kostar för mycket pengar nya, enligt mig.

Håller med dig ang. dom testerna är lite överdrivna.. Klart man marknadsför sitt eget märke, men hcca är inte dåliga i sig hade gärna haft 2 15" i min bil  smile

Team Carbonize

Sök