3255
Sök

HJÄLP! Volvo 940 Turbo 93 rycker/misständer mellan 1400-2500varv. vad kan de vara ?? *Bilen fixad 24/5-10*

Fetast i stan !!
991 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
hej!
Farsan har en 940 turbo - 93 automat som rycker på låga varv med endast lite gas, men så fort man gasar mycket mer så slutar de.    Vet inte vad de kan vara men funderar på ifall det kan vara någe med fördelar locket och rotorn ?   Förra ägaren bytte tändstift och kablar men inte lock elr rotor .   
Har inte kollat felkoder än och inte heller gjort någon direkt felsökning då jag inte börjat bruka bilen ordentligt än .
Så nu vänder jag mig till er här på garaget och ser om någon/några har några idéer om vad det skulle kunna vara elr om någon haft samma fel .   

Motorn det gäller är en B230FT - 93  med automatlåda

Tackar på förhand // Emil
Senast redigerat av Klorin_Elvis (24 maj 2010)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

10 287 Inlägg
26 mars 2009
Börja byt lock och rotor. Många skiter i det då dom sitter "illa" till och resultatet brukar vara att dom ser ut som sprängda skithus inuti. Köp orginal. Har haft dåliga erfarenheter av pirat.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fetast i stan !!
991 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
Tack för snabbt svar till att börja med smile     Jo jag tänkte köpa de och byta det snarast .  Vet du vad ett lock och en rotor kostar på volvo ??  för stiften och kablarna är volvo orginal smile   
Om de nu inte skulle vara det som är felet har du några andra ideer om vad de skulle vara ??

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
26 mars 2009
Klorin_Elvis skrev:
Tack för snabbt svar till att börja med smile     Jo jag tänkte köpa de och byta det snarast .  Vet du vad ett lock och en rotor kostar på volvo ??  för stiften och kablarna är volvo orginal smile   
Om de nu inte skulle vara det som är felet har du några andra ideer om vad de skulle vara ??

mins inte men de kostar inte många kr

svårt och gissa vad som kan va fel när man inte håller på med just den bilen men skulle ju även kunna va nån luftläcka ur nån slang lr nått kolla alla vid unsuget om de är torra/spräckta kolla även de tjocka slangarna med utöver de vette fan vad man ska kolla om de inte är dax se över soppa pumpen lr soppa filtret

Fetast i stan !!
991 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
Om de vore slangarna så borde ju det rycka även på höga varv tycker jag .  bilen går normalt på tomgång ska väl tilläggas oxå smile   den går även fint när man kör på lite fortare med lite högre varvtal .  // Emil

Fetast i stan !!
991 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Någon som har någon annan ide om vad de skulle kunna vara ??

99 Inlägg
29 mars 2009
jag skulle byta rotor o fördelarlock de skadar aldrig smile sen får du väl testa att spruta med startgas o se om vi hittar någe läckage

Fetast i stan !!
991 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Jo det skall bytas så fort som möjligt smile  men nu tänkte jag ifall problemet skulle bestå .   Sen ifall den skulle läcka i vakumslangar och så, så tycker jag att den borde gå oroligt på tomgång och så med .

Fetast i stan !!
991 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
Har testat att köra med bilen lite mer nu och märkt att den rycker om man kör iväg med endast lite gas (jämngas då) upp till max 2000 varv .   
Likadant om man står på tomgång och gasar upp försiktigt (bara ibland),  vid 2000varv och över så rycker den inte alls .    Lite jobbigt om man ska köra i stan och den ska rycka hela tiden om man kör försiktigt , likaså på motorväg om man håller jämngas under 2000varv och den rycker =/  .  så tacksam för hjälp smile  // Emil

252 Inlägg
3 april 2009
Klorin_Elvis skrev:
Har testat att köra med bilen lite mer nu och märkt att den rycker om man kör iväg med endast lite gas (jämngas då) upp till max 2000 varv .   
Likadant om man står på tomgång och gasar upp försiktigt (bara ibland),  vid 2000varv och över så rycker den inte alls .    Lite jobbigt om man ska köra i stan och den ska rycka hela tiden om man kör försiktigt , likaså på motorväg om man håller jämngas under 2000varv och den rycker =/  .  så tacksam för hjälp smile  // Emil

Det kan ju vara så att lambdasonden inte riktigt fungerar som den ska längre. Fick såna ryckningar när lambdasonden inte fungerade ordentligt.

Fetast i stan !!
991 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
Om lambdan är dålig borde väl lampan tändas tycker man ??

Fetast i stan !!
991 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Har allafall kollat felkoder på bilen nu och det visade sig att det inte fanns några felkoder varken på bränsle elr tändnings sidan .   Och har även kollat så att spjällhusgivaren funkar som den ska .  Ska byta rotor och fördelarlocket här någon dag och se om det hjälper .  // Emil

Fetast i stan !!
991 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
Har nu bytt fördelar lock och rotor och haft i bränsle systems rengöring men problemet kvarstår =/ 
Inga felkoder alls finns ! Rotor, fördelarlock, tändstift och kablar är bytt nu.

Så nu har jag funderingar på ifall det skulle kunna vara svänghjuls givaren elr någe liknande ??
Den rycker endast vid typ 1,5cm nertryckning av gaspedal och endast mellan 1500 - 2000 varv yikes 

Åkte på en provtur förut och körde försiktigt utan ryck, sen tutade jag till och då började den rycka/misstända .  Men vet inte om det har någe samband direkt men tänkte ifall det kunde vara någe jordfel elr någe ??       Tacksam för alla idéer och funderingar över vad det kan vara,  för min hjärna har slut på idéer. neutral   Mvh Emil
Senast redigerat av Klorin_Elvis (7 april 2009)

Fetast i stan !!
991 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
Ingen som har någe att bidra med ???

161 Inlägg
8 april 2009
jag hade nå liknande med min bil, då visade det sej att motortempgivaren va kass

Fetast i stan !!
991 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
Okej det skall undersökas det med smile  tack så mycket smile  //Emil

140 Inlägg
9 april 2009
Har du provat å göra rent spjällhuset? för det brukar bli en sot kant på båda sidor av spjället å då kan det bli lite ryckig gång...

Fetast i stan !!
991 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
_mattsson_ skrev:
Har du provat å göra rent spjällhuset? för det brukar bli en sot kant på båda sidor av spjället å då kan det bli lite ryckig gång...

Borde inte de märkas annars oxå då ??   för jag tycker att det är så konstigt att det just är mellan 1500-2000varv och endast när man trycker litegrann på gasen typ 1-1,5cm =/  men ska kolla det med tack smile   // Emil

140 Inlägg
9 april 2009
Det brukar visserligen märkas mest på jämna varvtal,men det kostar ju inget å göra rent det...

Fetast i stan !!
991 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
Okej men detta uppstår när man trycker 1 - 1,5 cm på gaspedalen och håller jämnt elr ökar jätte jätte sakta .  bara mellan 1500 - 2000 varv är det . över det så går den hur fint som helst .    men ska kika på det imorgon.  för det borde väl räcka med att ta bort slangen och kika in där ??

Sök