Yes jag vill vara moraltant och påpeka att HID i halvljuset är olagligt vilken färg du än väljer såvida du inte har automatisk nivåreglering och högtrycksspolning av strålkastarna
Men annars har jag också hört att 5000 är högsta tillåtna kelvintalet. Därför har jag 5000 i mina helljus och 4300 i halvljuset. Strålkastarna är till för att lysa upp vägen inte se fräna ut.
Yes jag vill vara moraltant och påpeka att HID i halvljuset är olagligt vilken färg du än väljer såvida du inte har automatisk nivåreglering och högtrycksspolning av strålkastarna
Men annars har jag också hört att 5000 är högsta tillåtna kelvintalet. Därför har jag 5000 i mina helljus och 4300 i halvljuset. Strålkastarna är till för att lysa upp vägen inte se fräna ut.
Så kan man väl inte säga?? argumentera med att ljusen har ett syfte och sen gå på det spåret.. Hur motiverar du då en bil med 700hk när man bara ska ta sig från A till B i laglig hastighet? Allt på detta forum handlar ju faktiskt om utseendet lite mer än funktionen..
Yes jag vill vara moraltant och påpeka att HID i halvljuset är olagligt vilken färg du än väljer såvida du inte har automatisk nivåreglering och högtrycksspolning av strålkastarna
Men annars har jag också hört att 5000 är högsta tillåtna kelvintalet. Därför har jag 5000 i mina helljus och 4300 i halvljuset. Strålkastarna är till för att lysa upp vägen inte se fräna ut.
Så kan man väl inte säga?? argumentera med att ljusen har ett syfte och sen gå på det spåret.. Hur motiverar du då en bil med 700hk när man bara ska ta sig från A till B i laglig hastighet? Allt på detta forum handlar ju faktiskt om utseendet lite mer än funktionen..
Ska man vara fin får man lida pin.
Jag har aldrig motiverat en bil med 700 hk. Min har 180 och det räcker bra för att komma upp i högsta lagliga hastighet och göra snabba och säkra omkörningar. Men skämt åsido vad jag menade var ju att klargöra vad jag tror är lagligt. Och då påpeka att lagen är förmodligen till för att dom vet att över 5000 k så börjar det gå ut över mängden ljus som faller på vägen och därför inte tillåter högre. Märkligt kan tyckas eftersom ett nytt HID paket i fräscha reflektorer förmodligen lyser mer även vid 10 000 K än vad 55 W halogen lyser i slitna strålkastare i nån gammal audi från 80 talet. Tycker ändå det är synd om någon läser en hel tråd om xenon utan att nånstans få läsa att risken finns att man efter att spenderat en hel del pengar och dessutom, som fallet är på iaf min bil, borrat hål i originalstrålkastern bara för att nästa gång man blir stoppad eller vid besiktningen få plocka bort allt igen och sitta där med borrade strålkastarhus och ett HID paket liggandes i förrådet.
Sen tycker jag ju personligen även att det vita ljuset från runt 5000 K är snyggare än den blåa nyans som kommer högre upp. Men det är ju bara min halva av baken så att säga...
Jag kör med 6000K i hel & halvljus på Volvon och tycker att det lyser för blått, ångrar att jag inte köpte 5000K istället.. men men förnekar inte att det ser snyggt ut med 6000K tillsammans med vita dioder i parkeringsljuset
får jag bara flika in en liten detalj... utan att verka spydig men varför tror ni at 4300k sitter orginalmonterat på typ nån miljon bilar? för att det lyser sämre än 6000k? varför tror ni att det är JUSST 4300k och inte 4000k eller 5000k ? av den ENKLA anledningen att det finns folk som jobbar med just detta och dom har kommit fram till efter FORSKNING att det är den bästa styrkan/färgen/temperaturen
får jag bara flika in en liten detalj... utan att verka spydig men varför tror ni at 4300k sitter orginalmonterat på typ nån miljon bilar? för att det lyser sämre än 6000k? varför tror ni att det är JUSST 4300k och inte 4000k eller 5000k ? av den ENKLA anledningen att det finns folk som jobbar med just detta och dom har kommit fram till efter FORSKNING att det är den bästa styrkan/färgen/temperaturen
hoppas alla fattade
jep, du har alldeles rätt! men så vill man ju att ens bil ska va snygg och vill kanske ha just 6000K... och ja, 6000K lyser svagare än 4300K, men ser man på olika tabeller så minskar inte lumentalet så värst mycket från 4300K till 6000K... men sedan från 6000K till 8000K är det en ganska stor försämring...
Denna tråd handlar om andra forumsmedlemmars åsikter om vad de upplever som skönast för ögat. 6000k eller 8000k.
Att många bolag spendar åtskilliga pesetas på att forska om ljus och sätta standarder har inte med denna tråd att göra och bör således inte anmärkas på.
Tycker det är en väldigt relevant fråga om man vill sticka ut i mängden och ha blåa ljus eller rentav bara tycker att det är fint, MEN vill få bra ljus-styrka med.
För övrigt så tycker jag 6000k ser riktigt fint och behagligt ut.
vill man bara ha bra ljus så ska man välja 4300K, inget snack... Men JAG tycker det är snyggt med det blåa ljuset, det är det som gör hela grejen med xenon imo, därför kör jag med 8000K i haslvljuset, och 6000K för att det är en bra kompromiss mellan mängden ljus och färg... titta på conceptbilarna, de har inte 4300K i halvljusen, snarare 6000 eller 8000, varför? för det är snyggt
Jag upplever iaf att 8000k 35w är många gånger bättre än halogel 55w.
8000K 35W xenon ger typ dubbelt så mycket lumen som en 55W halogen, så det lyser åt helsike mycket mer än halogen, även 10.000 och 14.000 lyser mer än halogen, därav lite lusitigt med folk som säger att det lyser värdelöst kasst mer högre färgtemp än 6000...
Jag upplever iaf att 8000k 35w är många gånger bättre än halogel 55w.
8000K 35W xenon ger typ dubbelt så mycket lumen som en 55W halogen, så det lyser åt helsike mycket mer än halogen, även 10.000 och 14.000 lyser mer än halogen, därav lite lusitigt med folk som säger att det lyser värdelöst kasst mer högre färgtemp än 6000...
Jag tror inte någon påstått att 8000K skulle lysa sämre än halogen! Har någon sagt att 8000K är "skit" har dom väl jämfört med typ 6000K... Det är ju det tråden från början handlade om...
Att välja xenon som lyser blåare än 5000K är bara onödigt. Dessutom så ser det verkligen riktigt illa ut. Det bara skriker "hallå jag är 18år och har nytaget körkort".
Har mött ett par 8000K bilar i helgen nu på vägarna på bilar som det ska vara halogenljus på egenltigen. Fy FAAAN vad det bländar. Alla dom tre bilarna jag mött har fått smaka på mina 3xNBB 225 xenonextraljus plus 2x70w xenon extraljus på taket.
Att välja xenon som lyser blåare än 5000K är bara onödigt. Dessutom så ser det verkligen riktigt illa ut. Det bara skriker "hallå jag är 18år och har nytaget körkort".
Har mött ett par 8000K bilar i helgen nu på vägarna på bilar som det ska vara halogenljus på egenltigen. Fy FAAAN vad det bländar. Alla dom tre bilarna jag mött har fått smaka på mina 3xNBB 225 xenonextraljus plus 2x70w xenon extraljus på taket.
Onödigt att lyfta en gammal tråd igen kanske, men känns som att det inte är ett dugg bättre att blända, då är ju du precis lika "farlig" pga bländningen, om inte farligare. idi*t
Har 8000K i VR6an i både hel och halv, visst är det blått men sämre ljus än halogen var och ta i
6000K är bra ljus, 8000K är snygga och titta på .. Tänkte köpa strålkastare med projektorlins då det inte sprider ljuset på samma sätt som vanliga lyktor?