3323
Sök

Ford scorpio -93 (dohc 2,0) med bensinpumps problem

1 Inlägg
28 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej.
Jag har problem med att bensinpumpen inte får någon ström. Jag har bytt det mesta i reläväg. Bytte det rosa bensinpumpsreläet (finns en gul markering på den) och även det gröna intill. Har bytt givaren som sitter bakom oljefiltret också (antar att det är en tändmodul). Har bytt data boxen och temp givare och thermokontakten och alla säkringar. Har dragit isär och satt ihop de 2 stora kontakterna man tar isär när man ska byta motor och kontrollerat att det inte var ärgat eller så, men bensinpumpen får ändå ingen ström. Är det möjligt att det kan vara ett kabel brott eller finns det flera reläer att byta angående detta problem.
Har bytt bensinpumpen också, och jag har testat säkerhetskulan i bakluckan så den fungerar också. Har förbikopplat den nu för att eliminera sakerna en efter en men kabeln till pumpen är död. Allt annat fungerar som det ska. Den har startat ett par gånger men bilen gick bara c:a 10 sekunder sedan dör den.Och nu får jag inget liv i den alls.
Pumpen funkar när man kör direktström på den. Bilen startar när den får startgas så allt i övrigt med tändning och så verkar funka. Kan det vara möjligt att jag fått en defekt del på den givaren som sitter vid oljefiltret för det är begagnade delar jag bytt med. När den går så går den felfritt förutom då att den helt sonika bara dör.
Vore hemskt tacksam om det finns någon kunnig inom dettta område, gärna flera tips som jag kan ha missat själv.
Jag fattar inget mer nu. Det finns ett vitt relä där de vanliga säkringarna sitter på vänster sida av bilen, det är en gul markering på den.
Jag hörde att det skulle kunna sitta ett grönt relä i den dosan om inte bilen var för gammal.(kan det vara att det vita reläet har samma funktion som det gröna tro) Det verkar som det gröna reläet kom dit, 1994. känns som att gul markerade reläer mm hör ihop med bränsle men det kan ju naturligtvis vara helt fel, bara en gissning.
mvh
moggese
Senast redigerat av moggese (28 mars 2009)

6 Inlägg
29 mars 2009
#2
Mät upp kablarna mellan reläna och pumpen så märker du om kablarna är hela och om så är fallet så vet du också vilket relä det är.


101 Inlägg
30 mars 2009
#3
De sitter ju en sån där säkerhetsknapp på högersidan i bak. De sitter en lucka i skuffen där, och där sitter de en röd knapp. Tryck på den tongue


Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 mars 2009
#4
vovlo_duett121 skrev:
De sitter ju en sån där säkerhetsknapp på högersidan i bak. De sitter en lucka i skuffen där, och där sitter de en röd knapp. Tryck på den tongue

Precis, svårare än så behöver det inte vara. Exakt hur den fungerar brukar stå i solflärpet (tappat de riktiga ordet) på förarsidan.


Och snälla trådskapare, testa enterknappen ibland, lite styckesindelning gör ditt inlägg mycket lättare att läsa.


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (30 mars 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök