Om du inte e ute efter mer effekt än så, glöm kompressor grejen.
383 cid - jätte bra.
komp - ?
toppar - ?
vev - ?
stakar - ?
Kompet och flödet i topparna avgör vad du ska ha för kamaxel.
-mycket komp och liten kam = spikningar
-lite komp och stor kam = piss tråkig motor som aldrig når sin fulla potential
-dåligt flöde och stor kam = se ovan
-bra flöde och liten kam = går för det mesta hyggligt men lämmnar outnyttjad potential.
Allt måste harmoniera!
Veven, stakarna och kvaliteten på kolvarna avgör hur mycket effekt/rpm motorn kommer hålla för.
För tips på trimmning se tex.
www.chevelles.comFör delar se tex.
www.summitracing.com www.jegs.com www.cnc-motorsports.comDu bör ha goda engelska kunskaper dock...
När det gäller TBI (throttle body injection)- hoppa över detta. Vill du ha insprutning så är TPI (tuned port injection) bättre.
Förgasare funkar oftast hur bra som helst. Gillar själv Holley 4150 gasare...
Siktar du på 400 pållar-
Komp- 10:1 - 10.5:1
Hyggliga toppar (eftermarknad el orginal(om lämpliga), portade av nån som kan)
kam- nått i stil med Compcams extrem energy 274 (mer än 280 grader behöver du inte)
insug- edelbrock RPM el RPM air gap eller motsvarande performance nivå från annan tillverkare
gasare- edelbrock, Quadrajet eller holley på 650-750 cfm
skapligt luftfilter
headers 1-5/8" ev. 1-3/4" från tex Hooker el Hedman
minst 2,5" dubbelt avgassystem
tändning som hänger med till 6500 varv utan att tappa orken
Bör ge (beroende på bla flöde komp och justeringar) minst 400 upp till kanske 450hk
Glöm inte att du behöver en converter med högre stallvarv minst 2400 (enligt mig. alla kommer inte hålla med) för att inte dras med sega starter.
Läs allt du kommer över.
Lycka till.