Tips på lite trim till en cheva 350 motor ?

Team-Adolfsson Gödseldräng
28 mars 2009 · 4 529 Inlägg

har nu en motor liggande som ska i våran trans am 76a
hade tänkt köpa headers från usa men vad kan man mer köra på ?
vilket är bäst att köra på ? en med TBI vad det nu är ?
eller en vanlig förgasare
kam å sån skit hur får man reda på vad som ska passa och alla delar man behöver till det
funderar även på en liten kompressor dock måste de köpas från usa eller något annat billigare land för en 40000 för en kompressor är lite väl saftigt tycker ja
kom gärna med tips och hemsidor smile

Elik
28 mars 2009 · 55 Inlägg
Team-Adolfsson Gödseldräng
28 mars 2009 · 4 529 Inlägg

Elik skrev:
http://summitracing.com/

tackar big_smile

Moparboy440
28 mars 2009 · 4 682 Inlägg

vad har du för effektmål och budget?
å vad är det för motor?

Germax
28 mars 2009 · 12 086 Inlägg

http://www.blocket.se/vi/20400645.htm?ca=14_s

7000 sproilans ny, kanske tillomed finns färdiga insug o köpa! smile

Team-Adolfsson Gödseldräng
28 mars 2009 · 4 529 Inlägg

Moparboy440 skrev:
vad har du för effektmål och budget?
å vad är det för motor?

effektmål är väl minst 400 drifsäkra pollar
budget vet jag inte riktigt ännu
men det mesta kommer ju köpas från usa där det är som billigast vad jag vet

Team-Adolfsson Gödseldräng
28 mars 2009 · 4 529 Inlägg

JapMax skrev:
http://www.blocket.se/vi/20400645.htm?ca=14_s

7000 sproilans ny, kanske tillomed finns färdiga insug o köpa! smile

ska slänga iväg ett mail smile

Team-Adolfsson Gödseldräng
28 mars 2009 · 4 529 Inlägg

Moparboy440 skrev:
vad har du för effektmål och budget?
å vad är det för motor?

cheva 350 strokad till 383 med 400 låda

Germax
28 mars 2009 · 12 086 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Moparboy440 skrev:
vad har du för effektmål och budget?
å vad är det för motor?

cheva 350 strokad till 383 med 400 låda

Fan då har du ju en riktigt potent maskin smile

Moparboy440
28 mars 2009 · 4 682 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Moparboy440 skrev:
vad har du för effektmål och budget?
å vad är det för motor?

cheva 350 strokad till 383 med 400 låda

så du har redan byggt undredelen alltså?
e de 4-eller bultat block? 60-tals hiperformance motor eller 80-tals smogmotor?
om du siktar på 400+ hk så kan du ju glömma ett tbi sprut i.a.f.
här finns ett program för att räkna ut vad du ska ha för kam (finns mycket annan bra fakta om kammar där oxå) http://www.compcams.com/camquest/default.asp.
om du ska överladda kan då hålla utkik efter  paxton centrifugalkompressorer på ebay , brukar finnas billiga ibland.
men de första jag skulle göra innan jag börjar bygga motor e att läsa lite inom ämnet , finns massvis med böcker.
ett par stycken : http://www.adlibris.com/se/searchresult … duct=False .

Wrrooom
28 mars 2009 · 1 Inlägg

Om du inte e ute efter mer effekt än så, glöm kompressor grejen.

383 cid - jätte bra.
komp   -  ?
toppar  -  ?
vev      -  ?
stakar  -  ?

Kompet och flödet i topparna avgör vad du ska ha för kamaxel.

-mycket komp och liten kam = spikningar sad
-lite komp och stor kam = piss tråkig motor som aldrig når sin fulla potential sad
-dåligt flöde och stor kam = se ovan
-bra flöde och liten kam = går för det mesta hyggligt men lämmnar outnyttjad potential.
Allt måste harmoniera!

Veven, stakarna och kvaliteten på kolvarna avgör hur mycket effekt/rpm motorn kommer hålla för.

För tips på trimmning se tex.  www.chevelles.com

För delar se tex.  www.summitracing.com  www.jegs.com  www.cnc-motorsports.com

Du bör ha goda engelska kunskaper dock...

När det gäller TBI (throttle body injection)- hoppa över detta. Vill du ha insprutning så är TPI (tuned port injection) bättre.
Förgasare funkar oftast hur bra som helst.  Gillar själv Holley 4150 gasare...

Siktar du på 400 pållar-

Komp- 10:1 - 10.5:1
Hyggliga toppar (eftermarknad el orginal(om lämpliga), portade av nån som kan)
kam- nått i stil med Compcams extrem energy 274 (mer än 280 grader behöver du inte)
insug- edelbrock RPM el RPM air gap eller motsvarande performance nivå från annan tillverkare
gasare- edelbrock, Quadrajet eller holley  på  650-750 cfm
skapligt luftfilter
headers 1-5/8" ev. 1-3/4" från tex Hooker el Hedman
minst 2,5" dubbelt avgassystem
tändning som hänger med till 6500 varv utan att tappa orken

Bör ge (beroende på bla flöde komp och justeringar) minst 400 upp till kanske 450hk
Glöm inte att du behöver en converter med högre stallvarv minst 2400 (enligt mig. alla kommer inte hålla med) för att inte dras med sega starter.

Läs allt du kommer över.
Lycka till.

Team-Adolfsson Gödseldräng
29 mars 2009 · 4 529 Inlägg

tack för skitbra svar big_smile

ska läsa på lite om skiten smile
kan ju ta kontakt med förra ägaren han bor inte så långt härifrån då han borde kunna en hel del då det satt en motor med drygt 1200hk i bilen förut



Japmax
nej jag har inte byggt bottendelen
köpt motorn som den står rullat 6000 mil sen ny
och vad ägaren till den säger är att dom har strokat den det är allt jag vet
fick ett pinsamt bra pris för prylarna iallafall smile
den 383 motorn samt en 350 och en 350 låda samt en nyrenoverad 400 låda
plus 2 dodge vanar som är i ganska fint skick för 3000kr och en hundvalp som morsan föder upp roll

men nu blir det att läsa lite på länkarna ni gett mig sen söka lite mer på google

Moparboy440
30 mars 2009 · 4 682 Inlägg

börja med att kolla gjutnummer på topparna å blocket och identifiera dom. samt kolla upp vad du har för förgasare.
vad gällande stall speed så måste du ju först se hur mycket vrid du har i motorn och vad du har för bakaxel-utväxling innan du bestämmer med vilken stall speed du ska köra. bra länk : http://www.rpm-racing.se/converterinfo.htm
vad gällande avgassystemet så ger x-pipe mest effekt ( bra länk: http://www.carcraft.com/techarticles/ex … index.html ).

gäller ju framförallt att få grejorna att lira ihop , finns program för att räkna ut optimala värden för motorn, t.e.x pipemax.
går dock oxå utan en massa program , finns som sagt massvis med litteratur om ämnet ,läs!.
finns ju oxå dessutom en film big_smile : http://www.meckasjalv.se/html/filmerna.html .
om du gör allting rätt å bygger en jätte bra motor kan du få ut 500(sugmotor)hk tongue.

finns många olika sätt att bygga , finns alltför mycket info för att sammanfatta i ett par foruminlägg.

Team-Adolfsson Gödseldräng
30 mars 2009 · 4 529 Inlägg

Moparboy440 skrev:
börja med att kolla gjutnummer på topparna å blocket och identifiera dom. samt kolla upp vad du har för förgasare.
vad gällande stall speed så måste du ju först se hur mycket vrid du har i motorn och vad du har för bakaxel-utväxling innan du bestämmer med vilken stall speed du ska köra. bra länk : http://www.rpm-racing.se/converterinfo.htm
vad gällande avgassystemet så ger x-pipe mest effekt ( bra länk: http://www.carcraft.com/techarticles/ex … index.html ).

gäller ju framförallt att få grejorna att lira ihop , finns program för att räkna ut optimala värden för motorn, t.e.x pipemax.
går dock oxå utan en massa program , finns som sagt massvis med litteratur om ämnet ,läs!.
finns ju oxå dessutom en film big_smile : http://www.meckasjalv.se/html/filmerna.html .
om du gör allting rätt å bygger en jätte bra motor kan du få ut 500(sugmotor)hk tongue.

finns många olika sätt att bygga , finns alltför mycket info för att sammanfatta i ett par foruminlägg.

ang bakaxel/diff så är det samma som satt på när bilen gick på strippen roll
byggd för 1200hk 100% låst diffbroms
sen är det en klump vanliga diffen sen sitter den en annan klump vid kardan precis innan diffen vafan kan det vara ?

Moparboy440
31 mars 2009 · 4 682 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
ang bakaxel/diff så är det samma som satt på när bilen gick på strippen roll
byggd för 1200hk 100% låst diffbroms
sen är det en klump vanliga diffen sen sitter den en annan klump vid kardan precis innan diffen vafan kan det vara ?

har du bilder på det? kan vara ett gammalt fäste för en torque tube till en 3-länk axeln men det e bara en vild gissning.

Team-Adolfsson Gödseldräng
1 april 2009 · 4 529 Inlägg

Moparboy440 skrev:

Team-Adolfsson skrev:
ang bakaxel/diff så är det samma som satt på när bilen gick på strippen roll
byggd för 1200hk 100% låst diffbroms
sen är det en klump vanliga diffen sen sitter den en annan klump vid kardan precis innan diffen vafan kan det vara ?

har du bilder på det? kan vara ett gammalt fäste för en torque tube till en 3-länk axeln men det e bara en vild gissning.

kan fixa bild på skiten

edit
vi fick hem 2 dodge ram B250 LE vanar igår
är det 318 motor i dom ?
för först sade han att det var en cheva 383 i den och nu säger han att det är en med orginal motorn
och en med en vässad orginal motor drygt 350hk
spann loss i 50 om man gorde kickdown cool

hur är 318 motorn ? 5.2 liter och en 350 är ju på 5.7 liter så skiljer ju inte så jätte mycket
det borde väl gå borra upp skiten till 6L iallafall ? kanske lbi svårt med kolvar om man ska köpa det

Moparboy440
2 april 2009 · 4 682 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Moparboy440 skrev:

Team-Adolfsson skrev:
ang bakaxel/diff så är det samma som satt på när bilen gick på strippen roll
byggd för 1200hk 100% låst diffbroms
sen är det en klump vanliga diffen sen sitter den en annan klump vid kardan precis innan diffen vafan kan det vara ?

har du bilder på det? kan vara ett gammalt fäste för en torque tube till en 3-länk axeln men det e bara en vild gissning.

kan fixa bild på skiten

edit
vi fick hem 2 dodge ram B250 LE vanar igår
är det 318 motor i dom ?
för först sade han att det var en cheva 383 i den och nu säger han att det är en med orginal motorn
och en med en vässad orginal motor drygt 350hk
spann loss i 50 om man gorde kickdown cool

hur är 318 motorn ? 5.2 liter och en 350 är ju på 5.7 liter så skiljer ju inte så jätte mycket
det borde väl gå borra upp skiten till 6L iallafall ? kanske lbi svårt med kolvar om man ska köpa det

ja dom fanns att fås med 318.
318 motorn e inte speciellt trimvänlig (varierar dock lite mellan årsmodellerna). största uppborrningen av en 318 motor ja hört talas om var en som borrades till 5.7 l.
detta e ju dock inte att rekommendera då cylinderväggarna blir väldigt tunna, å de går inte att borra om motorn fler gånger.
om du vill bygga en motor med effekt så  får du mer valuta för pengarna om du satsar på en 360.
vad är det för årsmodell på den?

Team-Adolfsson Gödseldräng
2 april 2009 · 4 529 Inlägg

Moparboy440 skrev:

Team-Adolfsson skrev:

Moparboy440 skrev:

har du bilder på det? kan vara ett gammalt fäste för en torque tube till en 3-länk axeln men det e bara en vild gissning.

kan fixa bild på skiten

edit
vi fick hem 2 dodge ram B250 LE vanar igår
är det 318 motor i dom ?
för först sade han att det var en cheva 383 i den och nu säger han att det är en med orginal motorn
och en med en vässad orginal motor drygt 350hk
spann loss i 50 om man gorde kickdown cool

hur är 318 motorn ? 5.2 liter och en 350 är ju på 5.7 liter så skiljer ju inte så jätte mycket
det borde väl gå borra upp skiten till 6L iallafall ? kanske lbi svårt med kolvar om man ska köpa det

ja dom fanns att fås med 318.
318 motorn e inte speciellt trimvänlig (varierar dock lite mellan årsmodellerna). största uppborrningen av en 318 motor ja hört talas om var en som borrades till 5.7 l.
detta e ju dock inte att rekommendera då cylinderväggarna blir väldigt tunna, å de går inte att borra om motorn fler gånger.
om du vill bygga en motor med effekt så  får du mer valuta för pengarna om du satsar på en 360.
vad är det för årsmodell på den?

ok ok men blir väl att hitta en annan 350 motor istället
stoppa i nån av domma 8orna i en gammal volvo eller liknande roll
kanske behålla en av dom i orginal skick då karossen på dodgen är i grymt fint skick och inegn rost under heller
snackade lite med snubben som byggt den ena motorn idag han han trodde de skulle vara drygt 330-350hk i den
men får väl se om jag kan bänka den när jag fått den att gå som den ska

Moparboy440
3 april 2009 · 4 682 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
ok ok men blir väl att hitta en annan 350 motor istället
stoppa i nån av domma 8orna i en gammal volvo eller liknande roll
kanske behålla en av dom i orginal skick då karossen på dodgen är i grymt fint skick och inegn rost under heller
snackade lite med snubben som byggt den ena motorn idag han han trodde de skulle vara drygt 330-350hk i den
men får väl se om jag kan bänka den när jag fått den att gå som den ska

nej inte ska du slänga i ett "grishjärta" i dodgen! då måste du ju dessutom byta ut lådan till gm.
318 motorn e ju inte nån dålig motor, det är bara det att du får 50 extra gratis hk om du startar med en 360.
finns de som trimmat 318 till över 450 hk!
ett par vassa 318:or :

http://carcraft.automotive.com/73526/cc … index.html

http://www.moparmusclemagazine.com/tech … stall.html

http://www.popularhotrodding.com/engine … sting.html

http://popularhotrodding.automotive.com … -test.html --477hp!!

beror ju som sagt på vilken årsmodell det är på motorn om de  lönar sig att trimma den.
finns bra böcker på området oxå , som t.e.x "how to hotrod small block mopars ".

Team-Adolfsson Gödseldräng
3 april 2009 · 4 529 Inlägg

Moparboy440 skrev:

Team-Adolfsson skrev:
ok ok men blir väl att hitta en annan 350 motor istället
stoppa i nån av domma 8orna i en gammal volvo eller liknande roll
kanske behålla en av dom i orginal skick då karossen på dodgen är i grymt fint skick och inegn rost under heller
snackade lite med snubben som byggt den ena motorn idag han han trodde de skulle vara drygt 330-350hk i den
men får väl se om jag kan bänka den när jag fått den att gå som den ska

nej inte ska du slänga i ett "grishjärta" i dodgen! då måste du ju dessutom byta ut lådan till gm.
318 motorn e ju inte nån dålig motor, det är bara det att du får 50 extra gratis hk om du startar med en 360.
finns de som trimmat 318 till över 450 hk!
ett par vassa 318:or :

http://carcraft.automotive.com/73526/cc … index.html

http://www.moparmusclemagazine.com/tech … stall.html

http://www.popularhotrodding.com/engine … sting.html

http://popularhotrodding.automotive.com … -test.html --477hp!!

beror ju som sagt på vilken årsmodell det är på motorn om de  lönar sig att trimma den.
finns bra böcker på området oxå , som t.e.x "how to hotrod small block mopars ".

dodgen får behålla sin motor då jag fick tag på en cheva 350 och trycka i trans amen idag
ang 318 motorn som sitter i dodgen så är båda jag har 88or
har nämligen en helt orginal renoverad från grunden för 1000mil sedan
dock inte fått igång den då jag inte har någon startmotor hehe
den andre motorn som sitter i en annan dodge jag har ska vara trimmad
den har jag fått igång nu och den går jävligt bra för att dra på en 2.2 tons tung bil smile
drar nog jämt med min 535a upp till 100
spinner dock på 1an och 2an samt när den växlar upp till 3an ^^
så skapligt med effekt verkar det vara i den motorn
det sitter Holley förgasare på båda dom V8orna är det något som e orginal ?

ang 350 motorn
nu misstänker jag att de sitter den här TBI saken på den
hur ska jag göra för att konventera så jag kan köra på förgasare ?
är det bara plocka bort boxen samt själva "förgasar saken" till det och slänga dit en edelbrock eller liknande ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang