2635
Sök

Volvo 740 turbo, Smidda kolvar ?!

17 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
#1
Tjenare garaget.

Har en volvo 740 turbo (B230ET)  som är lite trimmad, skulle behöva ha lite tips
Det är så att jag en längre tid har funderat på att Byta Stakar o slänga dit smidda kolvar.
Men är inte så hajj inom detta område just med kolvar o stakar, Så tänkte höra lite vad man ska
ha för några stakar och kolvar och vart man kan få tag på dom?.

Kan jag ställa på ladd trycket mer?!
Vad kostar det på ett ungefär?
Ger det ut mer effekt ?


Är som sagt en volvo 740 turbo med Megasquirt sprut, racin lambda, annan kam, större turbo, och lite smått o gott.
Går som bara fan bil jäveln men fick höra att just b230ET's, Kolvar/stakar inte håller i längden och att risken för att kröka en stake är lätt hänt?. Så kom med förslag nu grabbar.


Volvoskadad
6 017 Inlägg
29 mars 2009
#2
H-profil stakar från LG-Speed så håller det. Kolvar är lite overkill att byta om du inte tänker klämma ur jävlar med effekt tongue

Jonas

17 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
#3
Vill allt den ska hålla för allt typ,

Ska självklart försöka klämma ut så mycket hästar som möjligt:)


255 Inlägg
29 mars 2009
#4
500hk bör väl vanliga FK kolvar om allt lirar som det ska tongue


17 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
#5
Okej, det låter vettigt.

Men vill som sagt att den istort sätt ska hålla för allt big_smile

Priser o sånt någon som vet vad man får lägga ut får, Vettiga stakar/smidda kolvar o balansera o grejjer?


1 758 Inlägg
30 mars 2009
#6
Min bottendel består av SPM-grejer (SPM-stakar och Mahle-kolvar).
Stakarna kostade 1225 kr styck och kolvarna låg också där nånstans. Alltså omkring 10.000 för fyra kolvar och stakar.
Finns några rödblock som bromsat 1000+ hk med dessa kolvar och stakar.
Originalkolvarna räcker ganska långt, men stakarna bör du absolut byta om du siktar över 250-300 hk. Går att plocka ut den effekten med original bottendel, men då tummar man på marginalerna och det krävs inte så mycket för att göra metallskrot av alltihopa.
Men för 10.000 får du alltså en bra och stöddig botten att bygga på. Sen är det ju som vanligt att en kedja aldrig är starkare än den svagaste länken. Om det t.ex. spikar kan du ju skrota de bästa kolvar/stakar som pengar kan köpa även om du inte plockar ut mer än 200 häst.

26 Inlägg
31 mars 2009
#7
börja med att lägga pengarna på ett riktigt sprut, sen bygg motorn


1 758 Inlägg
31 mars 2009
#8
Turbo_Danne skrev:
börja med att lägga pengarna på ett riktigt sprut, sen bygg motorn

Beror väl på hur "seriöst" han har tänkt bygga och hur mycket pengar han tänkt lägga?
En bekant till mig bromsar strax över 400 hk ur sin B230FT, det enda som inte är originaldelar i den motorn är stakarna.
Turbo, spridare etc. är "bra-att-ha"-delar som legat och drällt i garaget, är i princip bara stakarna som kostat något.
Självklart hade den gått betydligt bättre med ett riktigt eftermarknadssprut, "riktigt" grenrör och en mer lämplig turbo, men billigare 400-hästarsbygge lär man få leta efter!

948 Inlägg
31 mars 2009
#9
tycker du ska byta ut din et bottendel mot en nyare ft fk block för dom har dessutom grövre ramlager och axial lagret sitter på "rätta" stället dvs bättre balanserad motor


Sök