3661
Sök

Volvo v70 t5 -98, rycker vid fult gaspådrag.

4 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
#1
Kör en volvo v70 t5 -98 som börjar rycka och hacka vid gaspådrag, det börjar lite efter att turbon börjat ladda men gasar jag upp lungt och jämt så finns inte problemet. Och när bilen är kall så finns inte problemet heller, har haft bilen inne på volvo verkstad men de hittar inge fel. Har själv bytt alla tänd delar. Någon som har haft samma fel?


1 878 Inlägg
30 mars 2009
#2
1,eventuella felkoder?
2, Nya tändstift, rotor, fördelare, nya tändkablar (detta brukar göra grymt mycket)
3, läckage i nån slang?

alltså man kan sitta o gissa sig till. KOLLA FELKODERNA OM DET FINNS NÅGRA!


8 251 Inlägg
30 mars 2009
#3
Om alla tänddelar är bytta så är bränslefiltret nästa misstänkta på listan


18 Inlägg
30 mars 2009
#4
Jag skulle givetvis bytt alla tänddelar som du har gjort:).
Men en annan orsak är en slang som sitter bakom termostaten som går in i insuget.
Den slangen brukar alltid gå sönder. Heter "kopplingsstycke" på volvo.
Lys in med en lampa där så hittar du den.
Eller så kan det vara wastgate ventilen som hänger sig. Eller så kan du mäta upp luftmassemätaren och se om du ha rätta värden där.

1 587 Inlägg
30 mars 2009
#5
Frozen1985 skrev:
1,eventuella felkoder?
2, Nya tändstift, rotor, fördelare, nya tändkablar (detta brukar göra grymt mycket)
3, läckage i nån slang?

alltså man kan sitta o gissa sig till. KOLLA FELKODERNA OM DET FINNS NÅGRA!

Håller med dig ! Tändkablar gör jävligt mkt, kolla slangar och felkoder smile


109 Inlägg
30 mars 2009
#6
läste om ditt problem på farsans jobb ( meca.se )  och hans kollega sa att det e säkert kamaxelgivaren som e sönder. ( en van gammal volvo mekaniker )

prova byt ut denna, så kanske det löser sig.  det e nog det billigaste du kan göra för tillfället. man kan hitta en på skroten men se då till att det e likadan motor som din egen.

hoppas det löser sig


4 822 Inlägg
30 mars 2009
#7
clonec skrev:
läste om ditt problem på farsans jobb ( meca.se )  och hans kollega sa att det e säkert kamaxelgivaren som e sönder. ( en van gammal volvo mekaniker )

prova byt ut denna, så kanske det löser sig.  det e nog det billigaste du kan göra för tillfället. man kan hitta en på skroten men se då till att det e likadan motor som din egen.

hoppas det löser sig

varför ska ha se till att få en ifrån en likadan motor då det är samma på alla, även 850?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Däcknötare
82 Inlägg
31 mars 2009
#8
Är spjällhuset rengjort eller bytt på bilen? Om inte, prova rengöra smile


13 Inlägg
1 april 2009
#9
jag vet inte om det är samma på v40 och v70, men jag hade exakt samma sympton på min bil.

fick hjälp här på forumet och kom fram till att 1 tändspole hade spricka i sig.
Bytte den och allt var prima.

109 Inlägg
1 april 2009
#10
Christian S skrev:
clonec skrev:
läste om ditt problem på farsans jobb ( meca.se )  och hans kollega sa att det e säkert kamaxelgivaren som e sönder. ( en van gammal volvo mekaniker )

prova byt ut denna, så kanske det löser sig.  det e nog det billigaste du kan göra för tillfället. man kan hitta en på skroten men se då till att det e likadan motor som din egen.

hoppas det löser sig

varför ska ha se till att få en ifrån en likadan motor då det är samma på alla, även 850?

förlåt mig, men jag skrev bara vad han sa till mig.


8 251 Inlägg
1 april 2009
#11
clonec skrev:
läste om ditt problem på farsans jobb ( meca.se )  och hans kollega sa att det e säkert kamaxelgivaren som e sönder. ( en van gammal volvo mekaniker )

Det är ytterst tveksamt av den enkla anledninge att om den hade varit trasig så hade den inte ens startat. Dessutom används den bara när man startar motorn, så när motorn väl startar så kan de gå sönder utan att det blir något problem, förrens man ska starta nästa gång då.


35 Inlägg
1 april 2009
#12
Konstig om du varit på en volvoverkstad och dom inte änns hittat felet...
inga felkoder eller nåt?

422 Inlägg
4 april 2009
#13
har du hittat felet?

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...

Min önska din lag
24 Inlägg
4 april 2009
#14
kolla så du inte har någon spricka i "tryckledningen" menar då ic och rör då! då kan du ju få massa roliga fenomen bla de du beskriver

67 Inlägg
4 april 2009
#15
Kör du på rätt tändstift? bytte mina och blev klart mycket bättre


109 Inlägg
15 april 2009
#16
Marlboroman skrev:
clonec skrev:
läste om ditt problem på farsans jobb ( meca.se )  och hans kollega sa att det e säkert kamaxelgivaren som e sönder. ( en van gammal volvo mekaniker )

Det är ytterst tveksamt av den enkla anledninge att om den hade varit trasig så hade den inte ens startat. Dessutom används den bara när man startar motorn, så när motorn väl startar så kan de gå sönder utan att det blir något problem, förrens man ska starta nästa gång då.

Jo, bilen startar fast den e kass. fast bilen går inte som den ska.  har själv bytat ut en på min förra bil med ojämn gång vid gaspådrag. bytade ut den mot en ny och den gick som klockan.   

så bilen kan visst starta fast kamaxelgivaren e kass.


4 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#17
Har hittat felet det var en slang som hoppat av, slangen som går in i insuget lite under termostaten och behållaren med servo vätska. Bytte också lite andra slangar som hade torkat. Tack för hjälpen och alla svaren.



Sök