3680
Sök

Körlektioner?

337 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
Håller nu på att ta körlektioner. Har tagit 9 st (inklusive halkbana). Min körledare säger att jag har 4 st landsvägslektioner och några "finslipningslektioner" kvar att göra!  Kan jag säga till honom att jag vill skita i dem landsvägslektionerna? Kan han vägra att ge mig uppkörningstid då? Jag har under dessa övningskörningsår kört 40 mil till Västmanland ett antal gånger, och vägen dit är nästan endast landsväg.    Så alltså: Kan jag skippa dem lektionerna?

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

9 108 Inlägg
30 mars 2006
Du kan säga till honom att du redan känner dig säker på det ja.. Han kan inte hindra dig, men han försöker säkert! Körskolorna vill ju ha sina pengar såklart wink

Du kan boka uppkörningstid själv om du vill..

1 453 Inlägg
30 mars 2006
Du gör som du vill men räkna då inte med att du får köra upp genom bilskolan! Jag skulle följa instruktörens råd, det är inte alla som bara tänker på att tjäna pengar utan faktiskt vill göra ett bra jobb.

Veni Vidi Vici
126 Inlägg
30 mars 2006
Ta en eller två landsvägslektioner och känn efter... Och nej ingen kan väl vägra ge dig uppkörning, bara ge goda råd efter bedömning.

Reservdelstekniker Audi/VW/Skoda
www.olofericson.se

337 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
Körskolor är nog de värsta utsugarna i....... ja, i världen!!!!!!

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

4 Inlägg
30 mars 2006
tänk på att landsvägen är viktigare än vad du tror.. men 4 lektioner är helt klart för mycket..
själv så körde jag 7 lektioner + finputs och det räckte gott o väl

337 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
Vad är det man ska kunna på landsväg då? 

-Blinka i tid
-Inte svänga vänster när 1 lastbil el. 2 bilar e bakom
-Hålla avstånd
-Vända med hjälp av P-ficka

Vad mer?

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
30 mars 2006
tog 6 lektioner + halkis jag.. hade lugnt räckt med 4 möjligtvis 5 st men.. smile
Är olika mellan person till person, jag tog lektioner mest för att jag skulle lära mig hur jag skulle göra på uppkörningen.. åt helvete med alla lagar och skit sen.. tongue

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

1 453 Inlägg
30 mars 2006
Reggin skrev:

-Blinka i tid
-Hålla avstånd

Vad mer?

Ja bland annat så ska du veta hur bilen ska vara placerad beroende på väglag och ljus. Dessutom finns det gott om idioter som gör omkörningar i kurvor, uppförsbackar och trots att de får möte så allmänt beteende på större väg.

337 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
sveddan skrev:
Reggin skrev:

-Blinka i tid
-Hålla avstånd

Vad mer?

Ja bland annat så ska du veta hur bilen ska vara placerad beroende på väglag och ljus. Dessutom finns det gott om idioter som gör omkörningar i kurvor, uppförsbackar och trots att de får möte så allmänt beteende på större väg.

Men det e ju såna saker som man vet sedans 5-årsåldern...typ tongue eller?

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

55 Inlägg
30 mars 2006
jag betala 2400 kr för mitt kort (=....körde allt privat

1 453 Inlägg
30 mars 2006
Reggin skrev:
sveddan skrev:
Reggin skrev:

-Blinka i tid
-Hålla avstånd

Vad mer?

Gjorde du det? Fanns inte med på listan wink
Det är ju en sak att veta hur det går till i teorin...

337 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
sveddan skrev:
Reggin skrev:
sveddan skrev:

Gjorde du det? Fanns inte med på listan wink
Det är ju en sak att veta hur det går till i teorin...

Ja, det är det nog tongue
Tack för svaren, tar nog 1 landsväglektion iallafall!

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

Ingenjör
256 Inlägg
30 mars 2006
Reggin skrev:
Håller nu på att ta körlektioner. Har tagit 9 st (inklusive halkbana). Min körledare säger att jag har 4 st landsvägslektioner och några "finslipningslektioner" kvar att göra!  Kan jag säga till honom att jag vill skita i dem landsvägslektionerna? Kan han vägra att ge mig uppkörningstid då? Jag har under dessa övningskörningsår kört 40 mil till Västmanland ett antal gånger, och vägen dit är nästan endast landsväg.    Så alltså: Kan jag skippa dem lektionerna?

Det hände mig när jag tog kortet för hojjen. Då ville övningskörningsläraren att jag skulle ta lektioner för motsvarande 8000SEK till när jag tyckte att det räckte med ett par saker som jag själv ville öva upp (skulle kostat 2000SEK).

Trots att han hade bokat tid till uppkörning åt mig så avbokade han det eftersom jag inte ville ta alla dom lektionerna som han tyckte.
Jag bokade tid själv (fick tidigare än det han kunde fixa) samt gick till en annan körskola och tog strötider där jag sa vad jag ville göra och öva på.

Körde alltså upp privat och fick kortet direkt på första...

Kan tillägga att första körskole läraren bara kritiserade mig de första gångerna för att försöka bryta självförtroendet. Rekommenderar inte den körskolan för nybörjare...Finns i Gbg, mötesplatsen.

Det är inget brott förrän man åker fast

186 Inlägg
30 mars 2006
jag har bara erfarenhet av att körledarna är rena utsugarna... tog 4 lektioner och kände att allt funkade bra... men min körledare tyckte att jag skulle ta minst 10 lektioner till..... jag sket såklart i vad han sa eftersom jag inte tyckte att jag körde dåligt, och helt riktigt klarade jag uppkörningen på första!!!!

Syrran hade tagit 7 lektioner och de tyckte att det skulle vara bra med 5 till men hon klarade kortet också utan fler lektioner!!!

Catch me if you can!

Sök