som ämnet säger. min motor sprutar olja under insuget, har försökt gjort rent vevhusventelationen (stavas?) men de fortsätter. skulle va skönt och få bukt med problemet. ska jag köpa ny låda (vevhus vent) eller kan de va något annat? topplocks packningen? HJÄLP MIG Har en vx kam i inget annat trim om de är information som kan hjälpa. bilen går ju framåt men kanske inte länge till om de sprutar olja när man trycker lite på gasen.
de bokstavligen sprutar har inte sätt de men de är olja ända bort till spolarvätsk behållaren. de gör mig jätte orolig om de är VV som sitter under insuget med två små rör ner i blocket och ett upp..
Aa det är Vevhusventalation, men tror mer på topplockspackningen. Om det skulle vara stop i vv:n skulle motorn inte vilja gå har jag för mig om va ? Jag vet iallafall så mycket att den skulle inte spruta olja ..
Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri! www.garaget.org/Triton
de går bra som fan har chans mot 940turbo men vill inte gasa för de är när man trycker på man märker att de läcker för då luktar de bränt¨ om de är topplocks packingen tror ni att motorn har tagit skada? plus att packning till plast boxen (vv) klara nog inte av sånt tryck de blir jag skulle förvåna mig om topplockspackningen går då de finns lättare vägar för oljan att ta vägen. motorn har gått 13tusen någonting. ska till en verksta och fråga idag kan inte mycke om bilar men vet jag felet ska jag själv fixa de.. annars så skickar jag bilen till afrika
om de är topplocks packingen tror ni att motorn har tagit skada?
Jag antar att du håller koll på oljenivån om de sprutar olja ur motorn? Annars ökar ju risken för att motorn skulle ha tagit skada..
Kolla upp vevhusventilationen, lättast är att ta lös insuget och en sån packning kostar inte många hundra så de kan vara värt det då du slipper en massa problem. Ta isär vevhusventilationen, rengör den noggrant, rengör även blocket så pass att de syns vars oljan kommer ifrån när du gasar på.
avatars skrev:
plus att packning till plast boxen (vv) klara nog inte av sånt tryck de blir jag skulle förvåna mig om topplockspackningen går då de finns lättare vägar för oljan att ta vägen.
Kan säga på en gång att toppackningen har gått på många bilar utan att vevhusventilationen går sönder för det. Allt som behövs är att du har haft låg vattennivå i bilen och kört den för varm så kan packningen vara väck.
Men som sagt, kolla upp vevhusventilationen, rengör den och blocket noga. Så ser du ju vars oljan kommer från sen.