2655
Sök

Vinande ljud, (tror ej generatorvin) Har sökt och kollat runt på forumet!

gymnasist, teknisk linje
32 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
Hej!

UPDATE: Har köpt helt nya lågnivåkablar, felet kvarstår. har även provat att jorda yttre hylsan på lågnivåkontakterna, ingen skillnad. provade bara att jorda hylsorna vid steget men det är väl samma jord hela vägen till kontakerna på stereon så mer behövs väl inte testas? kommer itne på vad f*n som kan vara felet, blir snart tokig. Har någon nån ide? vore jättetacksam om nån kunnig kunde svara på understrukna frågan om avstörare. mvh david

Har vinande missljud i i hatthyllan på min ford sierra som jag kopplat in slutsteg till. Har sökt och kollat runt här på forumet om detta klassiska problem vilket gjort att jag kunnat utesluta massa saker så nu behöver jag hjälp.
Ljud:
Stereo: Pioneer 50x4 w ca halvår gammal.
Högtalare: Kenwood 8"  150w ca tio år gamla (inget fel på dessa låter inte när de är kopplade till stereon).
Slutsteg: 400w okänd märke har provat med ett annat steg, samma ljud.

Till felet, detta är åtgärdat:
jord är 100% idiotsäker till motor, batteri, stereo, slutsteg.
lågnivåkablar och pluskabel går på varsin sida av bilen.

Även när motorn är avstängd hörs bensinpumpen, fläkt och andra strömförbrukare i högtalarna så fort tändningen är påslagen, detta gör väl att man kan utesluta generatorn? När motorn är påslagen följer ljudet motorvarvet. Har fått tips om att det sitter en avstörare på generatorn på dessa modeller, kan denna avstörare påverka hela elsystemet eller bara laddningen?

Signaljord har jag inte kollat men det ska tydligen gå att kolla genom att jorda yttre hylsan på lågnivåkablarna vilket jag ska göra härnäst. Om detta visar sej vara felet kan man lösa det genom att ha kvar denna jord eller måste man lämna in stereon? (jag är fattig smile )

Lågnivåkablarna är av märket gas, kan möjligtvis ha skadat dessa när jag monterade ut dom ur gamla bilen. Kan störningar uppstå om isoleringen på några få ställen är skadad? Missljudet upphörde inte när jag drog dessa utanför bilen, men då gick kablarna fortfarande under ratten och där finns ju elektronik så det räcker och blir över. När kablarna gick mellan stolarna "i luften" provisoriskt draget så har jag för mig att ljudet upphörde, är det i så fall kablarna som är dåliga?

Finns det något annat som kan orsaka detta missljud? Blev lite långt det här, hoppas någon orkar läsa igenom det och hjälpa mej. Tack på förhand! mvh David
Senast redigerat av PsychoPsycho (2 april 2009)

inge gnäll! öppna spjäll!

7 275 Inlägg
31 mars 2009
Du har rätt angående signaljorden. Det är bara att prova.
Ja du kan fortsätta ha så om du vill.
Du har skrivit att du har fixat jorden så då bör det vara okey.

Om ljudet upphörde när du flyttade kablarna så har du felet där.
Antingen prova andra kablar eller så får du flytta dom.

Men ta ur stereon och ha den löst bara, sen drar du lågnivån rätt genom bilen och testar.
Försvinner det så har du problemet där.

Amatör
320 Inlägg
31 mars 2009
Samma sak hände mig en gång, och då märke jag att mina lågnivåkablar hade skadats vid flytt mellan mammas och min bil.

/A

gymnasist, teknisk linje
32 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
okej då får jag skaffa nya lågnivåkablar då. tack så mkt för hjälpen! mvh david

gymnasist, teknisk linje
32 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
BUMP. Har testat dom två sista sakerna jag vet kan orsaka sådana här missljud. Vore jättebra om någon ville komma med tips, jag har slut på ideer. Se update i första inlägget. Mvh david

2 914 Inlägg
2 april 2009
låna nån polares stereo bara provisoriskt, om det försvinner vet alla vad felet är. då ligger det i den lilla dumma fan som man petar på och då börjar den skrika)
Senast redigerat av kalle_kalle (2 april 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 april 2009
Kan även vara att lågnivåkabeln ligger för nära ngn elkabel som stör....finns ju en del i en bil...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök