4001
Sök

Ang. Cylinderborrning

100 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej, jag har en sak som jag undrat över ett tag.

Om man har en motor, låt oss säga en 1.8liters fyrcylindrig.
Kolvarna är 81 mm och slaglängden är 86.4.
Är osäker på hur man räknar ut hur, men det skall bli 1.8l (1781cc)
Om man borrar upp cylindrarna, får man självklart större cylindervolym.
Går det att bara byta till större kolvar och ändå få det att lira?
Låt och säga 83.5mm smidda kolvar, utan att byta stakar och vev osv?
Hur stor blir motorvolymen med 83.5 mm kolvar ist för std 81?

Om det spelar någon roll så är det sugmotor...
Tacksam för vettiga svar.

100 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#2
Nu när jag läste igenom det så ser det lite konstigt ut tongue

Mina frågor är alltså:
Går det att köra med större kolvar utan att byta stakar och vev?
Vad blir cylindervolymen med 83.5 mm kolvar ist för std 81 mm?

MVH

1 758 Inlägg
31 mars 2009
#3
Fråga 1: Det beror på hur kolvarna ser ut, men generellt sätt brukar det ju bara vara diametern som skiljer. Original ÖD-kolvar (ÖverDimension) funkar ju så iaf.
Fråga 2: Med 83,5 mm kolvdiameter och oförändrad slaglängd hamnar du på 1893 cc.

Såhär räknar du ut slagvolymen:
V=r^2*π*h
V = volym
r = radie
h = höjd/längd

Vilket i första exemplet (81 mm diameter, 86,4 mm slag) blir:
4,05^2*π*8,64 = 445,22 cc/cylinder
445,22*4 = 1780,88 cc.
(ta måtten i centimeter så blir det ju rätt från början)

100 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#4
Okej så det borde funka med bara större kolvar då.
Men för att få större (längre?) slaglängd så behövs längre stakar eller annan vev?
Eller stakarna har inte med slaglängden att göra?

Edit: Stavfel
Senast redigerat av Fyb (31 mars 2009)

100 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#5
Har för mig det skall gå att "fräsa" lite i blocket för att få plats med stakarna, har läst att vissa Volvo-ägare gör så smile

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
31 mars 2009
#6
Bullet--- skrev:
Stakarna har med slaglängden att göra

Fel. Stakarna har inte alls med längden på slaget att göra. Veven som bestämmer slaget

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

100 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#7
Då måste man byta vev helt?
Var finns det att köpa nya vevaxlar?

100 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#8
Det räcker väl inte att bara slipa veven?
Senast redigerat av Fyb (31 mars 2009)

4 001 Inlägg
31 mars 2009
#9
Fyb skrev:
Det räcker väl inte att bara slipa veven?

man kan excenterslipa veven så man får längre slaglängd men det är inte alla vevaxlar som det går att göra på, men det drar med sig ett byte av vevstakar

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

100 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#10
Uschja det blir dyrt att få större motorvolym smile
Då skall man alltså göra:
* Cylinder borrad
* Större (smidda) kolvar, ny kolvbult och nya kolvringar
* Köpa annan vev plus nya vevlager
* Köpa smidda stakar (kanske längre)

Tacksam för svar!
Senast redigerat av Fyb (31 mars 2009)

4 001 Inlägg
31 mars 2009
#11
Visst är det dyrt men varför åka med smidda kolvar? Finns många andra gjutna kolvar som håller bra dom också, likadant vevstakar orkar ofta original med rätt långt.

Varför ska/vill du öka motorvolymen och vilken motor gäller det?
Vad hade du tänkt att göra mer med motorn?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

100 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#12
Jo det är klart man kan köra med gjutna kolvar, får bara för mig att smidda håller bättre?
Men men har ju läst att några Volvo-kolvar klarar grymt många hk med original-kolvar...

Det gäller ingen speciell motor än, vill mest få klart för mig hur mycket det skulle kosta med att få lite större motor än te.x 1.8 liter.

4 001 Inlägg
31 mars 2009
#13
kostnaderna skiljer ju också mellan olika motorer, t.ex en nyare B230 så kan man excenterslipa och få tag i hyfsat billiga kolvar. Men ifall man åker med överladdning så klarar man sig bra på original motorvolym.
Smidda kolvar håller bättre men till en sugmotor så är det snarare vikten man är ute efter än hållbarheten, den gången man får problem med gjutna kolvar i en sugmotor så har man oftast nåt annat problem som orskar för höga temperaturer eller spikningar.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

100 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#14
Jo, man får nog verkligen tänka igenom om man skall ha överladdat eller inte...
Tackar för alla svar.

1 758 Inlägg
31 mars 2009
#15
Personligen tycker jag inte det är mycket som slår en vass sugmotor vad gäller "upplevelse" eller hur man nu ska beskriva det. Vassa sugmotorer är hårigt, helt enkelt!
Tyvärr kostar det mycket pengar och krävs mycket kompetens och erfarenhet för att bygga en effektiv sugmotor.
Och när man lagt ner all tid och alla pengar på en vass sugmaskin, så kommer det ändå en fjunig grabb med nytaget körkort och kör om dig i sin turbobil som han chippat för 5.000 spänn. De som förstår sig på motorer tycker förhoppningsvis att du är bra mycket fräckare som kör runt med trimmad sugis, men det är ändå inte roligt att bli frånkörd.
Turbo är så himla mycket enklare när det gäller att plocka ut effekt. Även om grundmotorn kanske inte är överdrivet bra matchad och effektiv så är det bara att skruva upp laddet och pytsa i lite mer bränsle för att åstadkomma en effektökning som skulle kosta mångdubbelt på en sugmotor.

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
1 april 2009
#16
Kolvas det är B23:ans vev som du slipar om och använder 230 stakar. Sedan pytsar man i veven i 23 block eller nyare 230 men man får fixa lite med axiallagret.

Sugis kräver kunskap som du säger, turbo är för nybörjare

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

4 001 Inlägg
2 april 2009
#17
Topper skrev:
Kolvas det är B23:ans vev som du slipar om och använder 230 stakar. Sedan pytsar man i veven i 23 block eller nyare 230 men man får fixa lite med axiallagret.

Sugis kräver kunskap som du säger, turbo är för nybörjare

Oki, då har man lärt sig nåt nytt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

12 086 Inlägg
2 april 2009
#18
De finns la marinvevar som ger 2.5L

4 001 Inlägg
2 april 2009
#19
JapMax skrev:
De finns la marinvevar som ger 2.5L

jepp, men dom är inte så lätta att få tag i och gör man det så kostar dom mycket, men dom är betydligt bättre än en excenterslipad då dessa har en tendens att gå av

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

156 Inlägg
2 april 2009
#20
Marinvevarna är väl gjord för attt gå mest på normalvarv än högre varv?


Sök