3439
Sök

[Renovering, lack + motorbyte, AIRRIDE] Volvo 144 -67

Helrenovering med motoruppgradering och luftfjädringsbygge på min Volvo 144 -67, målas i en ljus lamborghini grön med ljusgul pearl, och moddas för att kunna stå på 18" ekerfälgar. Cleant stuk och mycket krom är tanken,... Visa mer

amatörkonstruktör
563 693 Visningar
Uppdaterades senast 12 april 2013
amatörkonstruktör
535 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
Emilius skrev:
dyeltsbreh skrev:
Precis så är det. Du har bra koll på det där wink
Iallafall, vi ska flytta stötdämparfästet eftersom jag lär ha det på besiktningen, vet inte varför det är så men tydligen vill dom det.
Sen efter reg.besiktningen är det bara att ta bort dem igen, för det fyller som sagt ingen funktion.

Klart man har koll! har velat haft en bil med Luft länge, blir övertryck i hjärnan av all info man samlar på sig genom att läsa mängder fakta i tidningar, böcker osv, och sitta på amerikanska forum där dem äter, sover och skiter luftfjädring varje dag i 5 år wink

Jasså är det så illa? Visste jag faktiskt inte om. Men det är ju klart, SBP är ju inte alltid så duktiga på att göra sitt jobb, alltså att säkerställa trafiksäkerheten på bilen..

Bälgar är ju liksom det enda man behöver, med 12 bars lufttryck i fjädringen tror jag nog det räcker gott och väl till att både ta upp stötar (eftersom bälgen inte är stel och kan röra sig så fjädringen rör sig upp och ner fortfarande) och att stoppa gungningar. Men detta vet ju du dyeltsbreh.
Okej, finns väl si och så att säga om huruvida man vill eller inte vill ha 1958-cadillac-gung i sin 140,
då luftfjädring ändå gör att man åker på en luftkudde så det blir riktigt som ett flytande skepp..
Men gillar man det så gör man. "Feels like you're riding on air, because you are!"
Men att detta skulle försämra trafiksäkerheten är tjafs. Undra hur många på bilprovningen som kan förklara vad stötdämparens funktion är? Förhoppningsvis alla, annars blir man nästan mörkrädd. Fråga det när du åker till bilprovningen, svarar dem "dämpa stötar" så be att få en annan besiktare då den du har inte vet hur en hjulupphängning fungerar och inte borde ha rätt att bedöma trafiksäkerheten i ditt chassi wink

Ett tips!! Du vet om att du lär ha någon slags hållfastighetsberäkning på bälgarna när du reggar?

Haha men det är bra att du vet mycket, då vet jag vem jag kan fråga när min kunskap tryter wink

Och du har helt rätt, det är inte mycket dom kan eller ens bryr sig om att kunna, men ibland är det ju till fördel då dom missar saker ibland :p
Nope, det visste jag inte?

amatörkonstruktör
535 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
Det är ju iiiiinte mycket man kan roa sig med när man hostar och snorar och halsen känns som en häst krupit ner och försvunnit där!! mad
Men igår tog jag hjälp av min snälla mamma och klippte till bitarna till golvmattan. Hade inga riktiga mått att gå efter, förutom några jag mätt med måttband och kladdat ner på ett papper nån gång förut. Tog en bild på originalmattan och gick efter den, och det blev hur bra som helst big_smile
Så ska snygga till dom lite idag, så känns det att jag gjort nånting fastän jag tvingas vara inne.

Tänkte även att jag skulle lämnat bakaxeln på blästring, men den är fortf full i olja så jag lär tömma den först, och det kan väl vara ett jävla hålla på smile
Sen är jag även sugen på att dra och shoppa bussningar till framvagnen så den blir ihopsatt, men vi får se vad mamma tillåter för aktiviteter idag, hon är rädd att jag ska få halsfluss igen tongue

amatörkonstruktör
535 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
C-son: Haha du låter som mamma wink

Fick nog efter 48 timmars inne-sittande så nu var jag ut ändå och målade på golvet lite.
Bara målat på ställen där det inte kommer vara asfaltsmatta eller golvmatta (dock drog jag lite extra på ställen jag var osäker på), resten känns helt onödigt att måla då det redan är ny, fräch och nylackad plåt där som inte ens kommer synas. Bilderna är rätt dåliga då jag bara hade iPhonen att knäppa med, men bättre än inget kanske smile ska ta mer bilder senare när jag dragit på andra lagret och prov-lagt mattan.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/86225/1012316_h710zq.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/86225/1012317_gf4l7d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/86225/1012318_exahad.jpg

Rally Mupp
300 Inlägg
27 oktober 2010
Fy tusan vilket jobb du lägger ner! Det hade jag aldrig orkat. Men bra blir det!

Keep up the good work!

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1

amatörkonstruktör
535 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
rallykleen skrev:
Fy tusan vilket jobb du lägger ner! Det hade jag aldrig orkat. Men bra blir det!

Keep up the good work!

Hehe tack så mycket! smile ja visst är det mycket att göra men det är roligt och det är nog värt det i slutändan smile

Avstängd
1 714 Inlägg
27 oktober 2010
dyeltsbreh skrev:
Haha men det är bra att du vet mycket, då vet jag vem jag kan fråga när min kunskap tryter wink

Och du har helt rätt, det är inte mycket dom kan eller ens bryr sig om att kunna, men ibland är det ju till fördel då dom missar saker ibland :p
Nope, det visste jag inte?

Jodå, bara fråga på.

Mjo, men vissa grejer blir man ju bara förbannad över,
tillexempel när man ska besikta sin utställningsbil utan spolarvätskebehållare,
den MÅSTE finnas, men hallå, regnar det ute så tar jag aldrig ut bilen ur garaget? roll

Och det är nånting jag hört det där om bälgarna.
Kanske är olika på varje station som vanligt, men värt att tänka på.
Eftersom bälgarna är designade för att orka med en bil så finns det ju ingen garanti för att dem håller roll Och har hört att SBP vill ha nåt intyg på att det håller, kanske räcker med ett infoblad från tillverkaren om bälgarna.

Dominator är bra grejer btw. Jag har Slam specialties som favorit p.g.a. lyftet men smaken är som baken big_smile

amatörkonstruktör
535 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
Emilius: Haha nej dom kan ju grina över småsaker, frågade om fälgarna när jag var där sist och han tjurade som fan och tyckte jag svarade så bra på min egen fråga så han inte behövde. Men det skiter jag i, tänker åka dit med 18" så får han klaga bäst han vill sen! big_smile
Jag har också bara hört bra om Dominatior, och det var det enda han hade hemma så därför det blev så smile
Ah jag får tänka på det och slänga med pappret i min stora pärm där jag har all tänkbar info om bilen så kanske det räcker, annars kanske man bara behöver komma hit och komplettera med papper senare smile

C-son Haha du gjorde det va big_smile

176 Inlägg
27 oktober 2010
kollat igenom hela tråden nu ) tror stuket kommer kunna bli förbannat ballt, dock är jag väl inget fan av ekerfälgar men wink

airride är fränt, om jag inte planerat att bygga väghållnings maskin av min 145 så hade nog airride vart aktuellt på den, vem gillar inte en soplåg bil? wink

amatörkonstruktör
535 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
Kromgrill skrev:
kollat igenom hela tråden nu ) tror stuket kommer kunna bli förbannat ballt, dock är jag väl inget fan av ekerfälgar men wink

airride är fränt, om jag inte planerat att bygga väghållnings maskin av min 145 så hade nog airride vart aktuellt på den, vem gillar inte en soplåg bil? wink

Det hoppas jag med! Hehe nä alla kan inte gilla allt smile
Jo precis det jag menar, lågt utan kapade fjädrar, bättre kan det inte bli! wink

Allmänt galen
219 Inlägg
27 oktober 2010
Ser riktigt bra ut smile
Själv kör jag på gashydraler från en Citroen XM, har ju macperson fram men även fjäderben bak, så kan inte ha vanliga bälgar varken fram eller bak

amatörkonstruktör
535 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
Första feberfria dagen idag!!!
Hunnit med en hel del faktiskt. Var och hämtade ut paket med bälten, en skärm, innertak och lite småsaker, hur nice som helst smile Även hunnit med ett besök hos lackeraren och kollat färg, blir nog en Sikkens med lite effekt i, riktigt j*vla skitsnygg!
Dom skulle ringa upp när dom visste literpris och kollat när dom hade tid för bilen, så ikväll blir det nog en hel del timmar i garaget smile

amatörkonstruktör
535 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
Hade världens sämsta kväll igår, man borde veta bättre när det är dags att sluta och gå in, annars går saker oftast sönder tongue flög en och annan pinal i garaget igår.
Men men, idag är det lite bättre. Börjat städa och sortera lite, rensat ur och lastat bilen med allt som ska till blästring och pulverlack och saker som ska in på fordon för fix. Nu är det bara dammsuga kvar smile skönt med rent golv, haha.

Fick iallafall hem lite karossdelar som ska grundas, samt packat upp mina paket, så slänger in lite bilder på det :p

https://www1.garaget.org/gallery/archive/86225/1012783_5rc0ns.jpg
Innertak!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/86225/1012784_67fm40.jpg
Skärmen åker jag bort till min kusin med så ska den riktas och fixas till, har ingen ork :p

https://www1.garaget.org/gallery/archive/86225/1012785_opnjim.jpg
Solskydd och bälten smile

Nu blir det mer kaffe och sen ut och fortsätta med huven smile

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
29 oktober 2010
Aa skärmen var bra va? big_smile Så den var bättre än jag trodde utav bilden menar jag ^^

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

amatörkonstruktör
535 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
Volvo1968 skrev:
Aa skärmen var bra va? big_smile Så den var bättre än jag trodde utav bilden menar jag ^^

Jo visst, inga hål iallafall, men lite sne ;D Kusin vitamin fixar det där så blir den som ny igen big_smile

amatörkonstruktör
535 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
Roat mig med att grunda klart huv, skuff och tak idag. Så imorrn blir det slipning av det och se över om nått mer behövs göras på karossen smile
På torsdag eller i helgen får jag iallafall lite hjälp med svetsning av dörrar så ska dessa också spacklas och grundas. Hann också köra iväg en hel del saker till blästringen så hoppas det också är klart tills helgen då jag sticker till Stockholm onsdag eftermiddag och kommer hem torsdag så blir inte mycket gjort då smile

Tog inga bilder idag heller då det var fullt i färgdimma fulla garaget, men det kommer nog imorrn smile

2 Inlägg
2 november 2010
Ja så här seriös skulle man vara:)
Riktigt imponerad blir ja!
Jag modifierade en 144 med att sätta i en Mercedes 240 diesel med automat, samt montera Audi V8ans gråa skinn inredning.
Bilder finns på: www.custom.pixbox.se
Men som sagt, så seriös som dig var jag inte smile

amatörkonstruktör
535 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
need_4_speed skrev:
Ja så här seriös skulle man vara:)
Riktigt imponerad blir ja!
Jag modifierade en 144 med att sätta i en Mercedes 240 diesel med automat, samt montera Audi V8ans gråa skinn inredning.
Bilder finns på: www.custom.pixbox.se
Men som sagt, så seriös som dig var jag inte smile

Hehe tack! wink Och jag tycker hela tiden att jag slarvar, men så känns det nog för alla smile
Men det där såg ju ut att vara ett himla bygge i sig endå, inga dåliga modifikationer du gjorde, avgasrör genom framskärmen och grejer, haha big_smile

2 Inlägg
3 november 2010
ja de tog ju en jäkla tid:) alla små grejjer som tog i som ja var tvungen att slipa eller modifiera på annat sätt. Men de var många som vred på skallen då de hörde att de knacka en dizzel istället för en B20 smile

6 Inlägg
12 november 2010
vilket jobb du lägger ner på bilen! härlig projekt!

amatörkonstruktör
535 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
turbofanatikern Tackar big_smile

C-son Ja jag har dragit på mig massa luriga sjukdomar senaste veckorna så käkat penicillin och slöat 99% av tiden sad Men nu ska jag vara frisk hoppas jag så snart blir det garaget igen big_smile Tur det finns dom som saknar mig medans jag är borta wink

Sök