Emilius skrev:
dyeltsbreh skrev:
Precis så är det. Du har bra koll på det där
Iallafall, vi ska flytta stötdämparfästet eftersom jag lär ha det på besiktningen, vet inte varför det är så men tydligen vill dom det.
Sen efter reg.besiktningen är det bara att ta bort dem igen, för det fyller som sagt ingen funktion.
Klart man har koll! har velat haft en bil med Luft länge, blir övertryck i hjärnan av all info man samlar på sig genom att läsa mängder fakta i tidningar, böcker osv, och sitta på amerikanska forum där dem äter, sover och skiter luftfjädring varje dag i 5 år
Jasså är det så illa? Visste jag faktiskt inte om. Men det är ju klart, SBP är ju inte alltid så duktiga på att göra sitt jobb, alltså att säkerställa trafiksäkerheten på bilen..
Bälgar är ju liksom det enda man behöver, med 12 bars lufttryck i fjädringen tror jag nog det räcker gott och väl till att både ta upp stötar (eftersom bälgen inte är stel och kan röra sig så fjädringen rör sig upp och ner fortfarande) och att stoppa gungningar. Men detta vet ju du dyeltsbreh.
Okej, finns väl si och så att säga om huruvida man vill eller inte vill ha 1958-cadillac-gung i sin 140,
då luftfjädring ändå gör att man åker på en luftkudde så det blir riktigt som ett flytande skepp..
Men gillar man det så gör man. "Feels like you're riding on air, because you are!"
Men att detta skulle försämra trafiksäkerheten är tjafs. Undra hur många på bilprovningen som kan förklara vad stötdämparens funktion är? Förhoppningsvis alla, annars blir man nästan mörkrädd. Fråga det när du åker till bilprovningen, svarar dem "dämpa stötar" så be att få en annan besiktare då den du har inte vet hur en hjulupphängning fungerar och inte borde ha rätt att bedöma trafiksäkerheten i ditt chassi
Ett tips!! Du vet om att du lär ha någon slags hållfastighetsberäkning på bälgarna när du reggar?