3080
Sök

Hur mkt rabatt har bilverkstäder hos biltillbehörsfirmor på delar?

53 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
hur stor rabatt har bilverkstäder på reservdelar på en tillbehörsfirma?
Har googlat men inte hittat
mash

DFFL
9 020 Inlägg
1 april 2009
25-50% kanske?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

53 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
FireTraXX skrev:
25-50% kanske?

Någon  som vet mera exat?

108 Inlägg
2 april 2009
Har 10% på autoexperten som privat person, men ibland får jag verkstads rabbat 25% iaf där är det 25%

DFFL
9 020 Inlägg
2 april 2009
mash100 skrev:
FireTraXX skrev:
25-50% kanske?

Någon  som vet mera exat?

Ingen som kan svara exakt.
Det är olika från ställe till ställe.
Finns trots allt ingen lag som säger "Såhär mycket ska det vara".
Sen går det säkerligen att förhandla sig till bättre priser också.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
2 april 2009
10% på BMW verkstad och delar om du är med BMW club Schweden.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

8 883 Inlägg
2 april 2009
Omöjligt att svara generelt då alla har olika avtal, men minst 20% brukar vara vanligt.
Bekant till mig har verkstad och har rabatter på mellan 20 och 50%
Själv får jag 20% på bildelar och 50% på däck när jag handlar av honom
Senast redigerat av Hamilton (2 april 2009)

Fotograf på tierpidag.se

52 Inlägg
2 april 2009
Rabatterna baseras på hur mycket dom handlar. Ju mer dom handlar desto bättre blir rabatterna

4 005 Inlägg
2 april 2009
Sen beror det ju på VAD som köps, vissa varor är det mer påslag på = kan ge mer rabatt.

53 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
Varför jag undrar är att man som verkstadskund aldrig ser röken av någon rabatt när man tex servat sin bil.
Det står alltid det ordinarie priset på fakturan för tex klossar och skivor och in minst på motorolja. Olja kan man debitera ruggigt mycket fast man i själva verket köper in det i 200 liters fat för kanske halva priset?
sad

Aktad Medlem
301 Inlägg
2 april 2009
mmkay...  du har inte tänkt på att de ska tjäna pengar för att hålla på och lorta?

DFFL
9 020 Inlägg
2 april 2009
mash100 skrev:
Varför jag undrar är att man som verkstadskund aldrig ser röken av någon rabatt när man tex servat sin bil.
Det står alltid det ordinarie priset på fakturan för tex klossar och skivor och in minst på motorolja. Olja kan man debitera ruggigt mycket fast man i själva verket köper in det i 200 liters fat för kanske halva priset?
sad

Trodde du att verkstaden ägdes av Frälsningsarmén eller?

Russel Crowe, Gladiator.

53 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
Bilverkstaden skall väl dra in pengarna på timdebitering på arbetet eller ?ja kanske har missuppfattat de hela.cool
Senast redigerat av mash100 (2 april 2009)

8 883 Inlägg
2 april 2009
mash100 skrev:
Bilverkstaden skall väl dra in pengarna på timdebitering på arbetet eller ?ja kanske har missuppfattat de hela.cool

Verkstäderna "drar" in pengar på allt dom säljer, så du har missuppfattat det hela.
Du kan alltid förhandla om priset innan du lämnar in bilen och är du en åtekommande kund så får du säkert minst 10%.

Fotograf på tierpidag.se

Evolution
1 627 Inlägg
2 april 2009
Det beror helt på vad det är för verkstad. ju mer du handlar ju mer rabatt

Fäll ner pungen och landa

5 198 Inlägg
2 april 2009
Hamilton skrev:
mash100 skrev:

Verkstäderna "drar" in pengar på allt dom säljer, så du har missuppfattat det hela.
Du kan alltid förhandla om priset innan du lämnar in bilen och är du en åtekommande kund så får du säkert minst 10%.

Köp delarna själv å lämna med vid service då.. klart som f*n att de även ska tjäna pengar på det dom köper in också, för på arbetstids debitering tror jag ingen blir rik.. låt säga att de tar 500/timme. sen ska alla avgifter och hyror.lön bort.. vad blir kvar.. säkert ett - tecken.

53 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
Kan det vara så här  att bilverkstaden köper in reservdelarna till din bil på  reservdelsfirman som ger bäst rabatt till verkstaden ? även om det blir dyrare för kunden
Senast redigerat av mash100 (2 april 2009)

Knegare
302 Inlägg
2 april 2009
Allt beror på vad tillbehörsfirman får köpa in prylarna för, därefter sätter dom sina priser så att dom tjänar pengar på det och efter det så ser man hur stor marginal man har att ge rabbat på till verkstaden.
Om du jämför priset på din vara hos verkstaden och på tillbehörsaffären så ska du som kund få samma pris hos båda...
Hajjar ni...? Eller va jag lite rörig i min förklaring?

Poon
Love the sound...

431 Inlägg
2 april 2009
Hej.

Kan vara från 5% till 20% rabatt på vanliga bildelar..
Självklart är det en annan rabattsats när det gäller däck, fälg & oljor.

DFFL
9 020 Inlägg
2 april 2009
mash100 skrev:
Kan det vara så här  att bilverkstaden köper in reservdelarna till din bil på  reservdelsfirman som ger bäst rabatt till verkstaden ? även om det blir dyrare för kunden

En seriös verkstad (Som inte är hos bilhandlaren) köper originaldelar.

Russel Crowe, Gladiator.

Sök