3660
Sök

Temperatur högre än normalt..

166 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
Undrar en sak vad som kan vara fel . När jag kör så visar temperatur så som på bilden där.
Undrar om det är termostaten som är sönder eller något annat ?!

Har alltid varit normal temperatur , sen igår så började den höja sig.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/110740/611648_tjyy04.jpg

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
4 april 2009
för lite vatten/glykol i kylaren?

166 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
Hmm kan det vara felet ?

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
4 april 2009
Medo skrev:
Hmm kan det vara felet ?

Det kan vara mer fel,men lättast är väl att kolla det?

166 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
okej , ska kolla . men ja tror det finns glykol o vatten . så det kan vara något annat.

Herr
1 722 Inlägg
4 april 2009
maximus skrev:
Medo skrev:
Hmm kan det vara felet ?

Det kan vara mer fel,men lättast är väl att kolla det?

big_smile

Är det inte det så kanske det är dags att byta termostat+packning innan toppackningen går!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

166 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
Ska kolla upp det , om termostat är sönder och packningar, för det var det jag misstänkte att termostaten var kass.

1 353 Inlägg
4 april 2009
Kan även vara Vattenpumpen som börjar sjunga på sista versen, och cirkulerar vattnet sämre.

Då kommer temperaturen åka successivt tills den ger upp helt och motorn kokar

There's no replacement for displacement

7 275 Inlägg
4 april 2009
Bara jag som tycker att det där ser ut som normal temp?
Inte så att du har en kass termostat och under vintern har du inte kunnat få upp riktig temp men nu när det är varmare så har du börjat kunna få upp till normal temp igen...

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
4 april 2009
Brains skrev:
Bara jag som tycker att det där ser ut som normal temp?
Inte så att du har en kass termostat och under vintern har du inte kunnat få upp riktig temp men nu när det är varmare så har du börjat kunna få upp till normal temp igen...

det tror jag med.. smile

~Andy~

166 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
Hm jag vet faktist inte , det började hända för några dagar sen , men den höjs bara när jag kör stadskörning , men sen när man drar ut från stadskörning så sjunker den till normalt ... Har inte haft bilen så länge , köpte den för 2 mån sen.. Så det kanske ska vara så ...

7 275 Inlägg
4 april 2009
Men vad är högt och vad är normalt?
Bilden du visar det är den riktiga normal tempen.

Om din normala temperatur är lägre än så då bör du byta termostaten.

166 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
På bilden visar den när den e hög.. men du ser sträcket där , det är normalt.

7 275 Inlägg
4 april 2009
Medo skrev:
På bilden visar den när den e hög.. men du ser sträcket där , det är normalt.

Då föreslår jag att du byter termostat då kommer din temp att alltid ligga på den riktiga arbetstempen som den bör ha.
Dvs som det ser ut på bilden.
Utöver att du får din riktiga arbetstemp tillbaka så kan även bilen börja gå lite billigare samt att du får upp tempen mycket snabbare!

Däremot om den stiger över det, då har du andra problem.

166 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
Ahaa okej , då ska jag byta det.

7 275 Inlägg
4 april 2009
Just nu så har fjädern i din nuvarande termostat blivit lite slapp med åren och därav öppnar den cirkulationen till kylaren för tidigt.
Därför tar det längre tid att få upp tempen samt att den inte kommer upp i normal temp alls.
Eller i ditt fall så stiger den till normal vid stadskörning iaf eftersom då får inte kylaren lika mycket fartvind.

Ett väldigt vanligt fel på nästan alla bilar vågar jag nästan påstå, dock inte jättemånga som gör någonting åt det...

166 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
Ahaa , det kan stämma .. bäst o göra det , för det kan skada motorn har jag hört o en hel del.
Har märkt också att den drar mer bensin , för 1.5 motor , ska inte dra mycket bensin har jag för mig , men denna drar som en 1.8T typ.

7 275 Inlägg
4 april 2009
Skada vet jag inte riktigt om det kan men den går ju lite kallare än normalt vilket brukar även innebära att den drar lite mer soppa.
Kan inte lova att den kommer dra mindre men jag anser att det kan hända iaf.

Sen är ett termostat byte inga pengar...
Kostar väl en hundralapp eller så för termostaten, sen kanske någon packning och lite glykol så är det klart på en halvtimme normalt sett.

166 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
Ahaa okej , ska dra och kolla upp det imor , om dem har det på lagret.

Sök