3452
Sök

Volvo m46 låds krongel

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
#1
min od har kronglat 1 tag nu
börjar få ryck / fundera på om lådan är körd?

relät äre inte fel på kabalarna äre inte heller fel på

fyllt på med vlåds olja många trott de kunde vart problemet

men de funkar ändå inte som den ska äre så att lådan är helt körd?
funkar ju as bra på de 4 första växlarna bara od som strular


3 714 Inlägg
4 april 2009
#2
ODn brukar ge sig efter ett tag har jag hört och då brukar lådan ge upp

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
#3
bollen1986 skrev:
ODn brukar ge sig efter ett tag har jag hört och då brukar lådan ge upp

hört de jag med tycker man provat de mesta som brukar va de så kallade "felen"
aja blir vell byta låda då


140 Inlägg
4 april 2009
#4
Det är bara å byta ODn, det är inte så svårt,bort med kadan bara så byter du den på plats,å kom nu inte nån bror duktig å säg att det inte går för ja har då gjort det själv på en 740 med m46...

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
#5
_mattsson_ skrev:
Det är bara å byta ODn, det är inte så svårt,bort med kadan bara så byter du den på plats,å kom nu inte nån bror duktig å säg att det inte går för ja har då gjort det själv på en 740 med m46...

funkade de bra? efter de?


140 Inlägg
4 april 2009
#6
Japp för funkar själva lådan bra så är det bara å byta ODn för den brukar ofta ge upp,så det är bara å skruva bort klumpen å dit med en ny,men det kan ju även va solenoiden som krånglar för det är ju en magnetventil så det är inte säkert att den öppnar å stänger riktigt, å det kan bli riktigt ett tag om man knackar lite på den men inte så det blir bulor för då är den då kass...

196 Inlägg
4 april 2009
#7
eller kolla om kablaget på od klumpen är riktigt ditsatt.. eller om det sitter mycke skit där.

Seb

906 Inlägg
4 april 2009
#8
bollen1986 skrev:
ODn brukar ge sig efter ett tag har jag hört och då brukar lådan ge upp

Varför skulle lådan ge upp för? Mina lådor har aldrig gett upp bara för OD:n krånglat.

=)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
#9
sebbe_j skrev:
eller kolla om kablaget på od klumpen är riktigt ditsatt.. eller om det sitter mycke skit där.

gjorde jag för länge sen inte felet
relät är heller inte felet
inte oljenivån heller


906 Inlägg
5 april 2009
#10
Inte jorden till Od:n heller eller?

=)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
#11
740Fors skrev:
Inte jorden till Od:n heller eller?

nope allt funkar bara att han slänger ur växeln om man gasar annars är allt som de borde vara


Mr White
1 072 Inlägg
5 april 2009
#12
Har du kolla mangnetventilen på lådan?Samt gjort rent filtret till OD?


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 511 Inlägg
5 april 2009
#13
Ta bort ODn & byt O-ringar på kolvarna innuti som sköter växlingen, billigt & enkelt.... finns att köpa O-ringar på volvo. finns dock flera sorter så det är bäst & riva innan du köper nya.

jag VET detta eftersom jag gjorde det på min förra bil... en 245a
den började rycka först & sen hoppa ODn ur (när oljan blev varm)

VO- 380756 eller VO- 6814455 eller VO- 1232520 kan vara artiklar du behöver... (eventuellt 2st av varje)
har dom numrena uppskrivan här på en lapp, om minnet e med mig så ska det vara till ODn
men ej 100% säker.
Senast redigerat av farbrorbozze (5 april 2009)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
#14
farbrorbozze skrev:
Ta bort ODn & byt O-ringar på kolvarna innuti som sköter växlingen, billigt & enkelt.... finns att köpa O-ringar på volvo. finns dock flera sorter så det är bäst & riva innan du köper nya.

jag VET detta eftersom jag gjorde det på min förra bil... en 245a
den började rycka först & sen hoppa ODn ur (när oljan blev varm)

VO- 380756 eller VO- 6814455 eller VO- 1232520 kan vara artiklar du behöver... (eventuellt 2st av varje)
har dom numrena uppskrivan här på en lapp, om minnet e med mig så ska det vara till ODn
men ej 100% säker.

ah ok blir vell lämna in han på volvo så de får kolla över overdriven nångång när ekonomin känner för de
funkar ju as bra för övrigt bara att 5an är lite som han sj känner för
drar dock lite mkt soppa på landsvägskörning


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 511 Inlägg
6 april 2009
#15
MrEricsson skrev:
farbrorbozze skrev:
Ta bort ODn & byt O-ringar på kolvarna innuti som sköter växlingen, billigt & enkelt.... finns att köpa O-ringar på volvo. finns dock flera sorter så det är bäst & riva innan du köper nya.

jag VET detta eftersom jag gjorde det på min förra bil... en 245a
den började rycka först & sen hoppa ODn ur (när oljan blev varm)

VO- 380756 eller VO- 6814455 eller VO- 1232520 kan vara artiklar du behöver... (eventuellt 2st av varje)
har dom numrena uppskrivan här på en lapp, om minnet e med mig så ska det vara till ODn
men ej 100% säker.

ah ok blir vell lämna in han på volvo så de får kolla över overdriven nångång när ekonomin känner för de
funkar ju as bra för övrigt bara att 5an är lite som han sj känner för
drar dock lite mkt soppa på landsvägskörning

Lämna in för litet småjobb? wink då blire nog tusenlappar direkt. om du inte säger till om att bara byta dom två o-ringarna då... har du ingen polare som kan hjälpa dig om du inte klarar jobbet själv?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
#16
farbrorbozze skrev:
MrEricsson skrev:
farbrorbozze skrev:
Ta bort ODn & byt O-ringar på kolvarna innuti som sköter växlingen, billigt & enkelt.... finns att köpa O-ringar på volvo. finns dock flera sorter så det är bäst & riva innan du köper nya.

jag VET detta eftersom jag gjorde det på min förra bil... en 245a
den började rycka först & sen hoppa ODn ur (när oljan blev varm)

VO- 380756 eller VO- 6814455 eller VO- 1232520 kan vara artiklar du behöver... (eventuellt 2st av varje)
har dom numrena uppskrivan här på en lapp, om minnet e med mig så ska det vara till ODn
men ej 100% säker.

ah ok blir vell lämna in han på volvo så de får kolla över overdriven nångång när ekonomin känner för de
funkar ju as bra för övrigt bara att 5an är lite som han sj känner för
drar dock lite mkt soppa på landsvägskörning

Lämna in för litet småjobb? wink då blire nog tusenlappar direkt. om du inte säger till om att bara byta dom två o-ringarna då... har du ingen polare som kan hjälpa dig om du inte klarar jobbet själv?

men de kan ju va värt de rasar lådan efter volvo värt där och pillat äre ju ganrati sak
de får man ju inte om man låter vem som hälst pilla med de


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
#17
tjo igen måste bumpa min egna gammla tråd då problemet är kvar typ ½ år senare  iaf och börjar störa mig extremt

provat allt som sagt här tidigare inget som har hjälpt sen fyllde man på lådan till max med olja och har man tur kan man få i 5an när den gått och försökt få i overdriven i flera mil typ att den börjat blitt varm lr nått ..

finns inga möjligheter att plocka ner den lr att volvo får pilla på den .....

några som har några ider?


906 Inlägg
1 augusti 2009
#18
Inga möjligheter att plocka ner lådan menar du eller? För minns inte jag fel kan man dela od delen från den vanliga delen av lådan, då kanske du bara kunde bytt den delen och sett om det löst sig? Eller har du redan gjort det med?

=)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
#19
740Fors skrev:
Inga möjligheter att plocka ner lådan menar du eller? För minns inte jag fel kan man dela od delen från den vanliga delen av lådan, då kanske du bara kunde bytt den delen och sett om det löst sig? Eller har du redan gjort det med?

har inga prylar för och få ner den de som är grejjen....

men den funkar ju i sitt eget liv dvs köra typ 2½ mil och försöka få i den sen går den i men när den gått i så gasar man för mkt gör den som en kickdown ... typ som att den håller sig kvar när den blir varm menar skulle den va hel körd skulle den ju aldrig gå i alls


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 511 Inlägg
2 augusti 2009
#20
MrEricsson skrev:
tjo igen måste bumpa min egna gammla tråd då problemet är kvar typ ½ år senare  iaf och börjar störa mig extremt

provat allt som sagt här tidigare inget som har hjälpt sen fyllde man på lådan till max med olja och har man tur kan man få i 5an när den gått och försökt få i overdriven i flera mil typ att den börjat blitt varm lr nått ..

finns inga möjligheter att plocka ner den lr att volvo får pilla på den .....

några som har några ider?

Provade du byta O-ringarna jag tipsade om? då måste man dela på ODn & ta ner den... du kan säkert få en prängskiss på lådan hos volvo när du handlar delarna.

Hitta en sprängis på nätet åt dig volvo orginal-rep.bok...
http://www.volvoracing.se/volvo_700.htm klicka på överväxel typ-j
sista sidan e sprängskiss kolvarna 2&9 med ringarna 3&10 menar jag.
Senast redigerat av farbrorbozze (2 augusti 2009)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet


Sök