3621
Sök

Volvo 244 -75, Hjälp! Bromspedalen går i botten!

42 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#1
Bytte bromsbelägg fram på min Volvo 240 -75, fick trycka tillbaka kolvarna ordentligt (de tidigare beläggen var helt slut). Allt gick bra, läckte ingen olja eller någe, men när jag sen skulle köra en sväng o prova dem lite så gick pedalen i botten och break failure lampan tändes!? bromsarna tar, och jag kan låsa hjulen men det är gränsfall, och det "pyser" från bromsservot, samt så tänds break failure lampan emellanåt. Någon som har någon ide?

42 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#2
ingen?

699 Inlägg
6 april 2009
#3
Trasigt bromsservo tycker jag d låter som.. Hur mycket vätska har du i behållaren?

Bilgalen elektriker :)

Forummoderator
26 364 Inlägg
6 april 2009
#4
Låter som tidigare sagt, fel på bromsservon. Kolla oljenivån i behållaren.
Du har inte klämt någon bromsslang nånstans när du skruvat?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 798 Inlägg
6 april 2009
#5
Förmodligen har du lyckats "trampa igenom" huvudbromscylindern när du tryckte fram kolvarna, bara att investera i en ny, byta och lufta systemet.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 april 2009
#6
Är de verkligen bromsservo på den?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

42 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#7
Har kollat behållaren, och det är fullt med bromsvätska i den. Inga klämda slangar, och inget läkage. Pratade med min far och han sa något om en packning som kunde "vända sig" i bromscylindern. Förstog inte riktigt. Bekant?

1 798 Inlägg
6 april 2009
#8
Som jag skrev tidigare, förmodligen har du "trampat igenom" när du tryckt fram kolvarna.
Dvs du har tryckt huvudcylindern längre än vad den är van vid/avsedd för och på så vis sabbat packningarna i denne. Därför släpper den nu förbi bromsvätskan och trycket försvinner.
Att packningen vänder sig kan ev ske om det finns en slitkant i cylindern, men det är samma åtgärd i detta fallet, dvs byt ut cylindern. Kostar väl en 500-hundring eller nåt och värd varenda krona om man jämför med att försöka renovera den gamla, vilket i många fall inte blir bra och i så fall även dyrare än om man köpts sig en ny från början.


730 Inlägg
6 april 2009
#9
Stämmer mkt bra de ovanstående säger.. Köp ny, bara ett helsike o försöka fixa gamla..

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

Försöker iaf
1 998 Inlägg
6 april 2009
#10
Lär väl va samma som en 140. Köpte en renoveringssats och sen funka de klockrent.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

42 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
#11
Har ordnat en ny bromscylinder med servo och allt från en fräsh -85´a men vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga med bytet, måste jag lufta bromsarna efteråt? Svårghetsgrad? kanske någon som har en "how-to"

43 Inlägg
7 april 2009
#12
Tjenare. tyvärr blir du nog tvungen att lufta om eftersom du lär få ta bort hela oket när du ska ut med gamla cylindern och in med nya.

Hur du går tillväga är att jag gjorde så att jag tog bort banjoskruven sedan gängade jag in en slang som gick sedan tog jag en kompressor och skjöt ut den (hade 5 bars tryck). Om du gör på detta sätt så passa cylindern för den far iväg med en jävla fart. Annars kan du göra på det lättare sättet om cylindern rostat fast och kompressorn inte orkar skjuta ut den.

Om du har någon fettnippel med samma gäng, då tar du bara och sprutar in fett och trycker ut den långsamt då behöver du ju givetvis inte vara rädd för att den ska skjuta ut. Ps. brukar gå åt rätt mycket fett om man gör på detta på framoken då cylindrarna oftast är större. S

edan ska du bara ta den nyare cylinderna och trycka in, om den inte skulle gå att trycka in för hand pga den väldiga presitionen på toleransen så smörjer du med väldigt lite fett. om detta inte går så får du ta väldigt fina sandpapper och puttsa väldigt försiktigt. Ska även påpeka att vålda eller slå in den är absolut ej något jag rekommenderar.  sen när du fått i cylindern en liten bit så kan du försöka dra på damasken som är väldigt viktig för att den bla inte ska rosta. Sen är allt gjort. bara att skruva tillbaka oket och bromsa huuuur mycket du vill! smile

1 798 Inlägg
8 april 2009
#13
PrimoX88 skrev:
Se text ovan

Läs igenom vad tråden innan du svarar, så slipper du svara på något som inte har med saken att göra;)

Man kan ha tur att byta huvudbromscylinder utan att behöva lufta hela systemet, men ibland blir man tvungen iaf.
Demontera den gamla cylindern, montera den "nya" i bromsservot.
*Fyll på med bromsvätska.
*Se till att vara två där en av er försiktigt trampar ner pedalen till där bromsen brukar ta (trampa nu inte för långt för då är du tillbaks på ruta 1 igen)..
*Samtidigt skruvas bromsröret tillbaks på huvudbromscylindern.
*Släpp upp pedalen och pumpa sedan försiktigt i några minuter.

Detta förfarande fungerar för mig iaf,


blacken
8 april 2009
#14
Hilmer skrev:
PrimoX88 skrev:
Se text ovan

Läs igenom vad tråden innan du svarar, så slipper du svara på något som inte har med saken att göra;)

Man kan ha tur att byta huvudbromscylinder utan att behöva lufta hela systemet, men ibland blir man tvungen iaf.
Demontera den gamla cylindern, montera den "nya" i bromsservot.
*Fyll på med bromsvätska.
*Se till att vara två där en av er försiktigt trampar ner pedalen till där bromsen brukar ta (trampa nu inte för långt för då är du tillbaks på ruta 1 igen)..
*Samtidigt skruvas bromsröret tillbaks på huvudbromscylindern.
*Släpp upp pedalen och pumpa sedan försiktigt i några minuter.

Detta förfarande fungerar för mig iaf,

Man kan även innan montering låta en polare hålla i huvudcylindern, och fylla på behållaren med bromsvätska, tryck sedan in kolven med ett lämpligt verktyg typ en grov stjärnmejsel, när den är i botten så täpp till hålen för bromsrören med fingrarna ordentlig,
Släpp tillbaka kolven försiktigt (inte överdrivet dito men med en "lagom" hastighet). upprepa tills den har fyllt kammaren med bromsvätska..

42 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
#15
Tackar! Nu skall jag ut och meka lite. Progressreport comming up smile

42 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
#16
Har bytt bromscylinder nu och allt gick perfekt! njaa.. men nästan smile
Började dock lite avigt med att byta bromscylindern och fylla på den med olja, pumpa lite lätt med hjälp av handtaget på en skruvmejsel tills det rann ut ur hålen och satte sedan tillbaka bromsledningarna,  då upptäckte jag att bromscylindern inte passade på servot ! :S var tvungen att slita bort alltihop och skruva dit den nyare servot. Mer meka än jag räknade med, men nu funkar allt igen:)   Tackar för hjälpen!
Senast redigerat av Andreas_Forsman (12 april 2009)


Sök