2951
Sök

Byta bil, från V50 till S80?

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
Hej hej.

Har nu haft V50:n i... inte länge alls... dvs närmare 4 månader (och endast 320 mil) och ja; jag är inte helt nöjd. Man kanske skulle lyssnat på alla "Gorgare" som sa det att V50 inte är samma bil som V70 etc (hade en V70 innan). För det stämde, och det är exakt det som gör att jag inte är helt osugen på att byta igen. Jag upplever att stolarna i V50:n är lite för hårda för min smak, samt att bilen faktiskt är riktigt liten (tro det eller ej, men för att vara kombi så är den grymt liten) och att den nästan drar mer soppa än vad min förra V70 2,4 drog.

Hur som helst så har jag hittat 2st olika Volvo S80N (2007 års modell) som är hyfsat intressanta. Frågan är bara om det är värt det... Här kommer följande bilar:

Volvo S80 D5 Kinetic (2007).
Ingen speciell utrustning utöver Kinetic-paketet. Dock 6-stegad Geartronic-låda vilket får mig att dregla!
Denna har gått precis över 8.000 mil. Priset ligger på 177.900 kr.

Volvo S80 2,5T Kinetic (2007).
Samma som ovan; Kinetic-paketet. Dock har denna RTI-Navigationssystem samt INTE automatlåda.
Den här har gått precis över 5.000 mil och priset ligger på 179.900 kr.

Och så kan man jämföra kostnader idag jämfört med om jag hade ägt någon av dessa bilar:

Skatt:
V50 1,8F (idag): 5 - 600 kr om året, vilket är grymt skönt.
S80 D5: ca 5,700 kr om året (delat på tre betalningar förstås), vilket inte är lika lockande; men å andra sidan kanske man kan räkna av detta på den kraftigt reducerade bensinförbrukningen?
S80 2,5T: ca 1,800 kr, som alla bensinare.

Försäkring:
V50 1,8F (idag): Betalar 395 kr/mån i ca 2,5 år till (halvförsäkring, Volvo betalar resten p.g.a nybilsgarantin). Det handlar om 1500 - 2000 mil (Volvia).
S80 D5: ca 650 kr/mån i 6 månader till (nybilsgaranti), där efter det dubbla, antar jag. 1500 - 2000 mil.
S80 2,5T: Handlar antagligen om samma summa som ovan, men har inte fått offert på denna än.

Bensinförbrukning/kostnad:
V50 1,8F (idag): Jag är faktiskt helt ärligt riktigt förvånad över förbrukningen på V50:n jämfört med min förra bil (V70 2,4 2004 automat). Ibland tycker jag nästan att V50:n drar snäppet mer bensin (har endast kört på 95-oktan, så det är det vi snackar om). Vi snackar om en liter milen, och en kostnad på 1200 - 1400 kr/mån för mig (då räknar jag inte månader med längre resor, utan bara fram och tillbaka till jobbet, till affären och eventuellt till replokalen med bandet).
S80 D5: Här kommer ju denordentliga fördelen med D5:an, då den är Diesel. Vi har en V70 D5 som tjänstebil på jobbet, och det känns som att åka i en bil utan drivmedel, för den drar förvånansvärt lite med tanke på den relativt "stora" motorn. Hur mycket det kan tänkas skilja kan jag dock inte svara på. Vi räknade lite på detta hos min bilhandlare och trots den höga skatten och det så ska jag, om jag kör över 1500 mil om året, spara ett par tusenlappar i bensinkostnader jämfört med en vanlig bensinare (t.ex den 2,5T:n). Och det är ju något som talar för D5:an.
S80 2,5T: Drar antagligen hyfsat mycket bensin. I alla fall en liter/milen. Men å andra sidan är skatten "mänsklig" (men inte mer än så).

Lånekostnader:
V50 1,8F (idag): Idag betalar jag 1750kr/mån för mitt lån på V50:n (6 år). Detta löses vid försäljning av mil bil och jag kommer att använda mellanskillnaden som kontantinsats på "nästa bil" (om jag nu byter).
S80 D5: Lånekostnaden kommer att hamna på ca 2600 kr/mån, fast på 5 år. Det är alltså i princip tusen kronor mer än vad jag betalar idag, fast på ett år mindre. Kanske kan vara värt det?
S80 2,5T: Lånekostnaden kommer att hamna på ca 2700 kr/mån, på 5 år.

Då kommer den mindre enkla frågan; Är det värt att byta, och i så fall till D5:an eller 2,5T:n? Jag har ju kört en del V70II och S80N genom jobbet, och det är ju helt farligt grymma bilar. Grymt sköna, grymt snygga, och grymt mycket utrymme.

Kom gärna med kommentarer, åsikter, tips o.s.v.!

Är tacksam för alla svar, dock inget om att jag ska köpa Audi eller BMW (även om Audi ibland lockar lite).
Senast redigerat av Hexenhammer (7 april 2009)

398 Inlägg
7 april 2009
Jag hade nog valt att köpa D5an för det är ju en mycket roligare bil sedan är ju s80 en mycket skönare bil att åka i ,det finns ju också en möjlighet att chippa den och då kan du plocka ut 210hk och på samma gång så får du den att dra mindre.
Får inte glömma att säga att 2.5t:an antagligen är dyrare i försäkring än dieseln

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!

407 Inlägg
7 april 2009
Tycker mkt talar för s80in med d5 motorn.. diesel motorer håller ju oftast längre. Sen har du ju geartronic. Och som du skriver så verkar den ju vara mer ekonomisk. D5 motorn ska ju tydligen ha ett ganska så bra drag.. Jag personligen skulle ha valt d5:an före v50in och 2,5t ur ren ekonomisk synpunkt iaf.
Senast redigerat av Kayhan (7 april 2009)

DFFL
9 020 Inlägg
7 april 2009
Jag (Inte på riktigt då, det är ju volvo) hade valt D5:an.
Beroende på hur mycket du kör så kan du ju tjäna in skattekostnaden rätt lätt.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

187 Inlägg
7 april 2009
Mjo, men så får du tänka på lånekostnaden oxå.
Månadskostnaden kommer ju bli högre hur du än gör.

Satsa på d5an om du ska genomföra bytet tycker jag

1 874 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
Pierre-na skrev:
Jag hade nog valt att köpa D5an för det är ju en mycket roligare bil sedan är ju s80 en mycket skönare bil att åka i ,det finns ju också en möjlighet att chippa den och då kan du plocka ut 210hk och på samma gång så får du den att dra mindre.
Får inte glömma att säga att 2.5t:an antagligen är dyrare i försäkring än dieseln

Ok. Jo, D5:an är mycket nice. Vi har ju som sagt en V70N D5 på jobbet. Och jag blev förvånad hur lätt den gick upp i 210km/h, hehe. Men å andra sidan är skatten snordyr på Dieslar. 5.700 kr/år är ju en och annan slant.

Jag är inte mycket för trimning. Den jag köper kommer att få vara precis som den är...

Avstängd
512 Inlägg
7 april 2009
S80´n är ganska iskall som begad, och såg du inte att V50´n var trång före du köpte?  V50 är byggd på Focus, inte så höga förväntningar direkt så Focusen är vidrig!

187 Inlägg
7 april 2009
Diesel kan du säkert köpa lite på div ställen till bättre pris oxå;)
sen vet jag att v70n med d5an och den 6 växlade aut lådan får man med lätthet ner i 0.7/milen

s80in är nog dyrast att äga. men samtidigt den skönaste tongue
Senast redigerat av GolfIIIVr6 (7 april 2009)

2 763 Inlägg
7 april 2009
Tycker att D5 är perfekt, då min far vhar en så vet jag hur de är och man har mycket vrid och Volvo själva säger att den har 185hk men den har egenteligen 193hk. den är vrålstark och låter riktigt fint när man trycker på lite. vi åkte till halmstad med den och körde i centrum och så, då var den helt ny och då drog den 0,48L milen.  bil: volvo v70II D5 geartronic

Volvo - For Life

1 874 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
GolfIIIVr6 skrev:
Mjo, men så får du tänka på lånekostnaden oxå.
Månadskostnaden kommer ju bli högre hur du än gör.

Satsa på d5an om du ska genomföra bytet tycker jag

Ja. Precis. Visst blir den högre. Men det löser jag utan problem. Får dessutom tillbaka en del på skatten i sommar som jag kommer att peta in och betala ett annat lån, så jag kommer att ligga ungefär +/- noll i helhet efter att alla mina räkningar/lån och shit är betalda varje månad. Det är bara det där med skatten som får mig att bli lite osäker. D5:an är ju grymmare alla dagar i veckan. Men 6.000 kr i skatt på ett år, ja.. det är ju vad en D5:a kan dra, så att man får räkna på hur mycket man kan tänkas spara i bensinkostnader på ett år också.

2 763 Inlägg
7 april 2009
vill bara säga att vi åkte ifrån gislaved=)

Volvo - For Life

407 Inlägg
7 april 2009
Åker du mkt långkörningar?

1 874 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
Crozzfire skrev:
S80´n är ganska iskall som begad, och såg du inte att V50´n var trång före du köpte?  V50 är byggd på Focus, inte så höga förväntningar direkt så Focusen är vidrig!

Hela grejen är ju den att jag "alltid har velat ha en V50"... Så hela saken är ju lite ironisk. Minns när jag tog körkort och jag fick stadsköra i en V50. Jag tyckte att den var så himla skön på alla sätt (innan det hade jag dock bara kört Toyota, vilket förklarar det mesta iofs) och det var min "drömbil" för stunden. Sen började jag jobba där jag jobbar idag, och började köra V70N genom jobbet. Så det blev att sälja min 855 T5 jag hade då för att köpa en V70. Och den bilen var jag grymt nöjd med. Hade nog varit nöjd med den även idag... men det kom mycket småfel och sådär, så jag hade inte råd att läga tusing efter tusing, månad efter månad. Tråkigt som fan med bilar som beter sig så.

Så jag sålde den som sagt. Och efter det var jag faktiskt inne på att köpa mig en beggad S60 (en 06'a). Men det kändes lite sådär. Det var lite överpris på den också, och ja... den kändes lite sådär. Då insåg jag att dom hade värsta dealen på V50 1,8F. Fick en helt ny till ett grundpris av 180.000 kr. Men sen blev det lite tillägg och sådär, så det slutade på ca 215.000 kr. Men ändå. Hyfsat för en sprillans ny bil, tyckte jag.

Och efter att ha kört V70 i nåt år innan så var det ju en besvikelse sedan. Dock kommer jag ju att sakna iPod-interfacet vid ett eventuellt byte. Men vi får se, helt enkelt...

1 874 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
Kayhan skrev:
Åker du mkt långkörningar?

Det blir en del. Kör hur eller hur 1500 - 2000 mil om året. Och ibland händer det att det blir många långa resor. T.ex så har jag bokat stuga i Dalafjällen i sommar. Så det blir en resa dit, och räknar väl med en 300 mil på en helg. Sedan sitter jag och funderar på en tripp nere i Europa i sommar också. Vi får se, helt enkelt. Och det är ju i sådana fall man vill ha en Diesel. Och istället för att behöva tanka bilen två gånger i månaden som idag, kanske jag kan klara mig på att tanka bilen en gång varannan månad istället...

2 751 Inlägg
7 april 2009
Har själv kört V50 och förvånar mig att de stolarna inte håller "volvo" kvalite. Tycker det är skönare stolar i min golf IV.. hmm

Who Djaa bless no man curse

1 874 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
BOLIN_ skrev:
Tycker att D5 är perfekt, då min far vhar en så vet jag hur de är och man har mycket vrid och Volvo själva säger att den har 185hk men den har egenteligen 193hk. den är vrålstark och låter riktigt fint när man trycker på lite. vi åkte till halmstad med den och körde i centrum och så, då var den helt ny och då drog den 0,48L milen.  bil: volvo v70II D5 geartronic

Det låter ju riktigt vettigt faktiskt. Det är lite sådana siffror jag vill ha. För kan man komma ner i den förbrukningen så är det nästan värt med en Diesel...

1 874 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
DasAuto skrev:
Har själv kört V50 och förvånar mig att de stolarna inte håller "volvo" kvalite. Tycker det är skönare stolar i min golf IV.. hmm

Så illa är det inte. Har en kompis som har en Golf, och dom stolarna är tortyr, tycker jag. Så skönare än så är dom. Men ändå inte bekväma. Speciellt inte om man ska åka riktigt långt. Byter jag INTE bil till en S80 så kommer min rygg antagligen att få gråta i sommar när jag ska köra 80 mil (enkel resa) till fjällen! big_smile

2 763 Inlägg
7 april 2009
tycker absolut att du ska köpa D5 som har geartronic för jag tycker att rti:n ärför dålig för det priset. bättre att köpa en tomtom eller nått. volvo för alltid=)

Volvo - For Life

407 Inlägg
7 april 2009
låter ju verkligen som om d5:an är bilen för dig.. 2,5t motorn är nog rätt mkt törstigare kan jag tänka mej.. lägre skatt visst.. men frågan är inte om d5:an har bättre andrahands värde också?

1 874 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
BOLIN_ skrev:
tycker absolut att du ska köpa D5 som har geartronic för jag tycker att rti:n ärför dålig för det priset. bättre att köpa en tomtom eller nått. volvo för alltid=)

Ok. Jo, det är ju faktiskt bara RTI:n och de lite lägre milen som talar för just 2,5T:n egentligen.

S80 D5an:

[+]
1. Diesel. Drar mindre bränsle än en vanlig bensinare.
2. D5:a, grymt trevlig motor som inte hindrar bilen från att flyga om vid en omkörning.
3. Geartronic-låda. Grymt skönt med automat, samt att man kan köra manuellt om man "känner för det".

[-]
1. Diesel. Ja, det är både positivt och negativt. Skatten blir ju grymt mycket högre med Diesel.
2. Den har gått över 8.000 mil.

S80 2,5Tn:

[+]
1. Har gått färre mil än D5:an (den här har gått 5.000 mil).
2. RTI Navigation.
3. Lägre skatt.

[-]
1. Högre bränsleförbrukning = högre bränslekostnad.
2. Högre pris (inte mycket dock).
3. Manuell växellåda.
4. Mindre motor (dock är den ändå duglig), men drar ändå mer än D5:an.

Det är ungefär så jag känner just nu. Men kan ändå inte riktigt avgöra.. hmm...
Senast redigerat av Hexenhammer (7 april 2009)

Sök