Hej hej.
Har nu haft V50:n i... inte länge alls... dvs närmare 4 månader (och endast 320 mil) och ja; jag är inte helt nöjd. Man kanske skulle lyssnat på alla "Gorgare" som sa det att V50 inte är samma bil som V70 etc (hade en V70 innan). För det stämde, och det är exakt det som gör att jag inte är helt osugen på att byta igen. Jag upplever att stolarna i V50:n är lite för hårda för min smak, samt att bilen faktiskt är riktigt liten (tro det eller ej, men för att vara kombi så är den grymt liten) och att den nästan drar mer soppa än vad min förra V70 2,4 drog.
Hur som helst så har jag hittat 2st olika Volvo S80N (2007 års modell) som är hyfsat intressanta. Frågan är bara om det är värt det... Här kommer följande bilar:
Volvo S80 D5 Kinetic (2007).
Ingen speciell utrustning utöver Kinetic-paketet. Dock 6-stegad Geartronic-låda vilket får mig att dregla!
Denna har gått precis över 8.000 mil. Priset ligger på 177.900 kr.
Volvo S80 2,5T Kinetic (2007).
Samma som ovan; Kinetic-paketet. Dock har denna RTI-Navigationssystem samt INTE automatlåda.
Den här har gått precis över 5.000 mil och priset ligger på 179.900 kr.
Och så kan man jämföra kostnader idag jämfört med om jag hade ägt någon av dessa bilar:
Skatt:
V50 1,8F (idag): 5 - 600 kr om året, vilket är grymt skönt.
S80 D5: ca 5,700 kr om året (delat på tre betalningar förstås), vilket inte är lika lockande; men å andra sidan kanske man kan räkna av detta på den kraftigt reducerade bensinförbrukningen?
S80 2,5T: ca 1,800 kr, som alla bensinare.
Försäkring:
V50 1,8F (idag): Betalar 395 kr/mån i ca 2,5 år till (halvförsäkring, Volvo betalar resten p.g.a nybilsgarantin). Det handlar om 1500 - 2000 mil (Volvia).
S80 D5: ca 650 kr/mån i 6 månader till (nybilsgaranti), där efter det dubbla, antar jag. 1500 - 2000 mil.
S80 2,5T: Handlar antagligen om samma summa som ovan, men har inte fått offert på denna än.
Bensinförbrukning/kostnad:
V50 1,8F (idag): Jag är faktiskt helt ärligt riktigt förvånad över förbrukningen på V50:n jämfört med min förra bil (V70 2,4 2004 automat). Ibland tycker jag nästan att V50:n drar snäppet mer bensin (har endast kört på 95-oktan, så det är det vi snackar om). Vi snackar om en liter milen, och en kostnad på 1200 - 1400 kr/mån för mig (då räknar jag inte månader med längre resor, utan bara fram och tillbaka till jobbet, till affären och eventuellt till replokalen med bandet).
S80 D5: Här kommer ju denordentliga fördelen med D5:an, då den är Diesel. Vi har en V70 D5 som tjänstebil på jobbet, och det känns som att åka i en bil utan drivmedel, för den drar förvånansvärt lite med tanke på den relativt "stora" motorn. Hur mycket det kan tänkas skilja kan jag dock inte svara på. Vi räknade lite på detta hos min bilhandlare och trots den höga skatten och det så ska jag, om jag kör över 1500 mil om året, spara ett par tusenlappar i bensinkostnader jämfört med en vanlig bensinare (t.ex den 2,5T:n). Och det är ju något som talar för D5:an.
S80 2,5T: Drar antagligen hyfsat mycket bensin. I alla fall en liter/milen. Men å andra sidan är skatten "mänsklig" (men inte mer än så).
Lånekostnader:
V50 1,8F (idag): Idag betalar jag 1750kr/mån för mitt lån på V50:n (6 år). Detta löses vid försäljning av mil bil och jag kommer att använda mellanskillnaden som kontantinsats på "nästa bil" (om jag nu byter).
S80 D5: Lånekostnaden kommer att hamna på ca 2600 kr/mån, fast på 5 år. Det är alltså i princip tusen kronor mer än vad jag betalar idag, fast på ett år mindre. Kanske kan vara värt det?
S80 2,5T: Lånekostnaden kommer att hamna på ca 2700 kr/mån, på 5 år.
Då kommer den mindre enkla frågan; Är det värt att byta, och i så fall till D5:an eller 2,5T:n? Jag har ju kört en del V70II och S80N genom jobbet, och det är ju helt farligt grymma bilar. Grymt sköna, grymt snygga, och grymt mycket utrymme.
Kom gärna med kommentarer, åsikter, tips o.s.v.!
Är tacksam för alla svar, dock inget om att jag ska köpa Audi eller BMW (även om Audi ibland lockar lite).
Senast redigerat av Hexenhammer (7 april 2009)