2933
Sök

Byta bil, från V50 till S80?

398 Inlägg
7 april 2009
Kayhan skrev:
låter ju verkligen som om d5:an är bilen för dig.. 2,5t motorn är nog rätt mkt törstigare kan jag tänka mej.. lägre skatt visst.. men frågan är inte om d5:an har bättre andrahands värde också?

2.5t är inte så törstiga alls men dom drar helt klart mer om man vill gasa ,sedan har dom inte dendär brutala styrkan som dieseln har

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!

Avstängd
73 Inlägg
7 april 2009
ja  hade  tat  s80in  2,5t

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
Kayhan skrev:
låter ju verkligen som om d5:an är bilen för dig.. 2,5t motorn är nog rätt mkt törstigare kan jag tänka mej.. lägre skatt visst.. men frågan är inte om d5:an har bättre andrahands värde också?

Jo. Det var exakt det dom sa på bilfirman också faktiskt. Visst, det är lagom tryck i 2,5T också (dock går det såklart inte att jämföra med D5:an), men den är ju ändå betydligt klenare, och ändå drar den mycket mer bensin. Å andra sidan har jag en dum tanke som att; "Har man en 2,5T och har lite snålt med cash under en månad, ja då är det bara att strunta i att tanka. Har man D5:an och har halvdåligt med pengar en månad så har man ju skatten som ändå måste betalas".
...typ. Det är som sagt den där förbannade skatten som skräms lite...

2 763 Inlägg
7 april 2009
Hexenhammer skrev:
BOLIN_ skrev:
tycker absolut att du ska köpa D5 som har geartronic för jag tycker att rti:n ärför dålig för det priset. bättre att köpa en tomtom eller nått. volvo för alltid=)

Ok. Jo, det är ju faktiskt bara RTI:n och de lite lägre milen som talar för just 2,5T:n egentligen.

S80 D5an:

[+]
1. Diesel. Drar mindre bränsle än en vanlig bensinare.
2. D5:a, grymt trevlig motor som inte hindrar bilen från att flyga om vid en omkörning.
3. Geartronic-låda. Grymt skönt med automat, samt att man kan köra manuellt om man "känner för det".

[-]
1. Diesel. Ja, det är både positivt och negativt. Skatten blir ju grymt mycket högre med Diesel.
2. Den har gått över 8.000 mil.

S80 2,5Tn:

[+]
1. Har gått färre mil än D5:an (den här har gått 5.000 mil).
2. RTI Navigation.
3. Lägre skatt.

[-]
1. Högre bränsleförbrukning = högre bränslekostnad.
2. Högre pris (inte mycket dock).
3. Manuell växellåda.
4. Mindre motor (dock är den ändå duglig), men drar ändå mer än D5:an.

Det är ungefär så jag känner just nu. Men kan ändå inte riktigt avgöra.. hmm...

men att åka ca 300mil med en manuell är inte särskilt roligt:|cool

Volvo - For Life

1 874 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
Pierre-na skrev:
Kayhan skrev:

2.5t är inte så törstiga alls men dom drar helt klart mer om man vill gasa ,sedan har dom inte dendär brutala styrkan som dieseln har

2,4T har hyfsat med tryck ändå tycker jag. Grymt mycket mer än den jag har idag och även mer än 2,4:an (hade ju en V70 2,4 förut). Den där lilla lättrycksturbon gör nog lite i alla fall. Kör man 1,800 mil med 2,5T:n och 1,800 mil med D5:an så bör ju D5:an vara mer ekonomisk...

1 874 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
BOLIN_ skrev:
men att åka ca 300mil med en manuell är inte särskilt roligt:|cool

Exakt. Med D5:an har man ju alternativet liksom... Och stadskörning är grymt mycket trevligare med en automatare också, förstås.
Senast redigerat av Hexenhammer (7 april 2009)

407 Inlägg
7 april 2009
Du tror inte det jämnar ut sej med skatten om man slår ut det på bränslekostnader, försäkring m.m?

Smålänning
7 887 Inlägg
7 april 2009
Jag hade lätt satsat på D5:an. Grymma motorer som drar nästan ingen soppa alls och går bra smile

Det är egentligen bara skatten som talar emot den, men å andra sidan, kör du mycket (behöver inte bara vara långt) så har du igen det. En diesel är ÄNNU mer lönsam om man kör med många kallstarer jämfört med en bensinare, då dieslarna bara drar marginllt mer soppa när dom är kalla jämfört med bensinare som hinkar i sig...

Du kör rätt hårt va? När du lyckas få i V50:n 1 liter per mil... Så mycket drar nämligen inte ens min 740 @ 44k mil i blandad.

Nä, mitt val hade fallit på D5. Tror nog det är en av volvos bästa motorer genom tiderna.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 763 Inlägg
7 april 2009
twin_cam skrev:
Jag hade lätt satsat på D5:an. Grymma motorer som drar nästan ingen soppa alls och går bra smile

Det är egentligen bara skatten som talar emot den, men å andra sidan, kör du mycket (behöver inte bara vara långt) så har du igen det. En diesel är ÄNNU mer lönsam om man kör med många kallstarer jämfört med en bensinare, då dieslarna bara drar marginllt mer soppa när dom är kalla jämfört med bensinare som hinkar i sig...

Du kör rätt hårt va? När du lyckas få i V50:n 1 liter per mil... Så mycket drar nämligen inte ens min 740 @ 44k mil i blandad.

Nä, mitt val hade fallit på D5. Tror nog det är en av volvos bästa motorer genom tiderna.

Volvodieslarna kommer som två efter motorena i 240 och 740:D cool
Senast redigerat av BOLIN_ (7 april 2009)

Volvo - For Life

1 874 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
Kayhan skrev:
Du tror inte det jämnar ut sej med skatten om man slår ut det på bränslekostnader, försäkring m.m?

Det är det jag inte riktigt vet. Har inga exakta siffror på vad D5:an drar, faktiskt. Hade det varit en 2,4D hade det varit solklart, dom drar ju i princip ingenting. Men D5:an har ju en grymt stor motor på samma gång. Den stora motorn är egentligen inget viktigt för mig. Det är skönt, men jag tar hellre en bil som är mer ekonomisk. Men om den nu är mer "bränslesnål" så att man tjänar på det i längden så är det lätt värt det.

När jag och min bilhandlare räknade på detta så jämförde vi en S60 2,5T och en V70 2,4D och där var ju V70:n överlägset ekonomiskt sätt, även om man bara räknade på 1.000 mil faktiskt. Och på 1.500 mil tror jag det handlade om att spara uppåt 5.000 kr om året på V70:n. Och i så fall är det ju lätt värt med en Diesel liksom...

1 874 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
twin_cam skrev:

Okej. Det är ju också en fördel. Dock har jag uppvärmt parkeringsgarage så det blir inga vidare kallstartar.. inte "jättekalla" i alla fall. Förutom när jag är på jobbet då.

Nja. Kör inte hårt alls. Dock är ju motorn i 1,8:an väldigt slö, och man ligger konstant på väldigt höga varv, vilket kanske påverkar en del. Enligt färddatorn är jag konstant över 1 liter/milen i stadstrafik. På landsväg ligger jag förstås lägre, neråt 0,7  - 0,8 liter/milen. Men det är ändå rejält med tanke på att jag körde min fullastade V70 2,4 med fyra pers i, till Mora (55 mil) på mindre än en halv tank; ca 0,7 liter milen. Då är det större motor, större bil, mer vikt, automatlåda, o.s.v.

1 874 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
BOLIN_ skrev:
Volvodieslarna kommer som två efter motorena i 240 och 740:D cool

Ja, det har du nog rätt i. Motorn som satt i min gamla 240 GLT alltså. Den höll fan för allt. Kraschade hela kylaren och allt när jag krockade med ett rådjur. Och temperaturmätaren var på topp hela tiden. Men den höll ta mig fan ändå. Som sagt, den höll för allt. Och gick något mot förmodan sönder, då var det billigt och enkelt att byta. Grejer det! wink

4 005 Inlägg
7 april 2009
De som tror att en s80 D5 drar 0,4liter milen har nog aldrig kört en volvo.... Med tanke på S40 2.5D drar 0,8 blandat med lite ecodriving så... smile

Iochmed att du kör under 2500mil/året så kommer du inte att spara några pengar på att köpa dieseln. Detta tillsammans med automaten som drar lite extra.

Bensinaren är manuell och du kan köra mer ecodriving och ta ner bränslekostnaden drastiskt om du gör rätt.

Reglerna kommer att ändras så att dieselbilarna blir billigare att äga (skatten sänks). Bensinpriserna kommer att öka mer.

Men i dagens läge så spelar det ingen riktig roll för dig. Det beror på hur mycket du ska köra och vad du prioriterar.

Sen får du räkna in servicekostnaderna självfallet. S80 har väl stora servicen på 8000mil?

Jag hade nog valt dieseln pga av komforten och lyxkänslan.

182 Inlägg
7 april 2009
linuslinje skrev:
De som tror att en s80 D5 drar 0,4liter milen har nog aldrig kört en volvo.... Med tanke på S40 2.5D drar 0,8 blandat med lite ecodriving så... smile

Iochmed att du kör under 2500mil/året så kommer du inte att spara några pengar på att köpa dieseln. Detta tillsammans med automaten som drar lite extra.

Bensinaren är manuell och du kan köra mer ecodriving och ta ner bränslekostnaden drastiskt om du gör rätt.

Reglerna kommer att ändras så att dieselbilarna blir billigare att äga (skatten sänks). Bensinpriserna kommer att öka mer.

Men i dagens läge så spelar det ingen riktig roll för dig. Det beror på hur mycket du ska köra och vad du prioriterar.

Sen får du räkna in servicekostnaderna självfallet. S80 har väl stora servicen på 8000mil?

Men nu räknar alla ören och deciliters..
Du har ju inte ägt bilen länge och du har ju en beräknad värdeminskning på drygt 50000kr om jag förstod dig rätt.
Så att prata om kronor känns lite fel... 50000kr blir en jäkla massa diesel eller bensin, hur du nu väljer att se på det.

1 874 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
linuslinje skrev:

Ok. Vet inte riktigt vad jag ska tro, faktiskt. Det verkar som att i princip alla säger olika, tragiskt nog. Pratade precis med min bilhandlare. Har fått en köpare på min bil och väntar nu bara svar från handlaren, så ska allt lösa sig. Hur som helst så sa han att D5:an, enligt Volvos mät-tabell ska dra ca 0,65 liter/milen. Och med dagens priset, jämfört med S80 2,5T så räknade han med att, med skatter och allt inräknat, man skulle spara ca 3,500 kr (om man kör 2.000 mil per år). Om jag körde 1.500 mil per år trodde han ändå att jag skulle gå +/- noll ungefär.

Tror att alla Volvo har den stora vid 8.000 mil. Och då kanske det är bäst att köra på D5:an ändå, så har jag sluppit den liksom. Sedan sa dock en annan Volvohandlare (som jag köpte V50:n av) att det kommer "halvstora" med ett par års intervaller och att kamremmen och allt det där är först vid 16 el 18.000 mil.

1 874 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
sand3rs skrev:
Du har ju inte ägt bilen länge och du har ju en beräknad värdeminskning på drygt 50000kr om jag förstod dig rätt.
Så att prata om kronor känns lite fel... 50000kr blir en jäkla massa diesel eller bensin, hur du nu väljer att se på det.

Jo. Fast det är ju inga pengar jag får tillbaka tyvärr. Men men.

2 638 Inlägg
7 april 2009
Jag minns tråden när du skulle byta bort din v70 mot v50n. Då tyckte du att manuell låda var en nackdel, ser att det är det nu med. Då borde ju s80n d5 vara det rätta valet.

Personligen tycker jag att en såpass stor bil ska ha automatlåda för att kunna köras smidigt.

182 Inlägg
7 april 2009
Hexenhammer skrev:
sand3rs skrev:

Jo. Fast det är ju inga pengar jag får tillbaka tyvärr. Men men.

Precis, därför borde kanske inte några deciliter vara vågskålen nu.

Ska du byta bil så ska det ju vara för att du verkligen vill och är sugen.

1 874 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
Aker_s40 skrev:
Jag minns tråden när du skulle byta bort din v70 mot v50n. Då tyckte du att manuell låda var en nackdel, ser att det är det nu med. Då borde ju s80n d5 vara det rätta valet.

Personligen tycker jag att en såpass stor bil ska ha automatlåda för att kunna köras smidigt.

Det är möjligt. Däremot är den manuella lådan i t.ex S80 och V70 väldigt "mjuk" och "skön". Den i V50:n är bland det obekvämaste man kan hitta. wink

Sök