Kör man lite inspirerat känns det som att det tar ungefär ett halvår för lådan att växla. Otroligt långsam är den iaf! Växlar man där man vill göra det rent instinktivt kommer motorn börja tugga på varvstoppet innan nästa växel halkar i. Självklart är det en vanesak, men det känns "fel" att trycka till spaken så tidigt som krävs vid fullgasacc.
Jag gör antagandet att Volvo inte byggde den för att den skulle vara "rejsig", utan att tanken var att man skulle kunna välja växel själv för t.ex. kraftiga nedförsbackar där man vill ha motorbroms, eller när man drar tungt släp och vill undvika onödiga växlingar. På äldre automaterna fick man ju dra ner spaken till olika lägen för de lägre växlarna, så antagligen valde man denna variant för att modernisera, samtidigt som det började bli lite väl många olika lägen på spakstället i takt med att automatlådorna fick fler växlar.
Dessutom minns jag att S80 T6 fick svidande kritik för geartronic-lådan när Gullabo körde SuperStage med den - den håller nämligen inte kvar växeln som man vill när man kör på bana - blir varvet för högt eller lågt (enligt lådan) så växlar den ändå.
Det är alltså ingen låda för sportig körning!
Senast redigerat av schnauz (8 april 2009)