3889
Sök

Köpråd: Golf R32 vs Honda civic type r

956 Inlägg
9 april 2009
#21
Som sagt..prova båda. Är nog bäst att få en egen uppfattning av vilken man gillar.Här tycker alla olika.Personligen hade jag nog valt R32an

eldus veldus

Avstängd
233 Inlägg
9 april 2009
#22
nitrox skrev:
Niick skrev:
R1kard skrev:

Hehe man blir ju nästan sugen när man läser smile

men CTR piskar den på bana wink

Och?

civic är ju en liten lådbil dessutom är dom sjukt fula

Och vad är golfen då? Alla har olika åsikter.. och bara för att du tycker så om den behöver inte alla andra? jag tycker den är snyggare än golfen och dessutom snabbare i svängar så därför hade jag valt den, Det är MIN åsikt.(och sen är ju inredningen på CTRn sjukt härligt också)

Blå saab 9-3 turba

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
9 april 2009
#23
Du har inte provkört en r32 så bestäm dig inte utan kolla först vilken du tycker är roligast så inte du ångrar dig sen. Jag tycker att r32 krossar civicen på alla sätt(tycker jag, inga påhopp nu). den är mycket snabbare o skönare att köra. civicen låter goare dock men händer inget när man har plattan i mattan, det bara låter mycket.(ps, så hatar ja ollonet till växelspak på civicen som sticker upp från ingenstans)
Senast redigerat av zijaa (9 april 2009)

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

4 586 Inlägg
9 april 2009
#24
golfen såklart

Ta första rondell skit i och växla ner utan kör på 5an tryck sedan gasen i botten påväg ut oj vad låst du kommer vara

Har själv kört 2st golf r32or då jag själv letade efter en sådan men många är grymt hårt körda så se upp och testa flera


Amatör
444 Inlägg
9 april 2009
#25
stod o valde mellan samma bilar som dig inna blev en ctr 07 type r  ..  kom aldrig så långt att jag provkörde en R32 dock så vet inte hur en sån är
det som fick mig att välja ctr var dels pengarna blev mycket billigare att ha en ctr än en r32 när jag kollade försäkringar o reperationer o för dem pengarna jag ville lägga på en bil fick jag en nyare om jag valde en ctr


945 Inlägg
9 april 2009
#26
Nu har jag bara kört R32 korta sträckor, men dock ägt en CTR-05.
Golfen är mer bil. Finare säten och skönare originalljud. Visst, om man byter delar på CTR så får du UNDERBART ljud. Men från fabrik så väljer jag R32.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 april 2009
#27
Klart du skall provköra båda bilarna innan du bestämmer dig.

Men oavsett hur mysig/maffig motor man trycker ner i en golf och avsett hur bra grepp man ger den via 4x4 så behöver det inte betyda att den är körglad för det...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 638 Inlägg
9 april 2009
#28
snodd skrev:
R32 helt klart fortfarande nykär i mon.. en uppgradering till haldex gen II kan di få fyrhjulsdriften i tre lägen (kostar ca 7500 inklusive montering) så den mesta kraften kommer till bakhjulen sen att försäkringen skulle vara dyr PÖÖHH!! har iofs en 2008 med vagnskadegaranti så helförsäkring hos trygghansa kostar 2550kr/år (betalade över 4000kr för en s40 1.8) skatten e lite dyrare än en vanlig bil iofs.. Kommit en del trim det senaste till r32 tex ace competition som ger 280hk sen e ju ljudet helt underbart ock ett milltek avgassystem gör ju inte körglädjen tråkigare.. va inne på en drös bilar när jag köpte min men efter provkörning blev det affär direkt smile

Sen som nån annan sa så e inte DSG o automat samma sak du kan lägga den i manuellt läge o antingen peta växelspaken upp o ner eller med paddlar på ratten.. vill du "burna" stänger du av launschcontrol så kan du varva upp den innan du lägger i växel.. En annan sak med dsg:n e att den har dubbla kopplingar så den växlar på en tusendels sekund alltså man märker inte när den växlar.. jämt pådrag hela vägen..

Min åsikt iaf.. Hoppas du blir nöjd me ditt bilköp   / Danne

Riktigt bra skrivet, konstigt att folk fortfarande tror att dagens automatlådar är precis som de var på 80-talet. Skulle helt klart satsa på en Golf R32 med DSG-låda.

831 Inlägg
9 april 2009
#29
Oj! Ja hörru du det va en jäkla dyr HELförsäkring! 2550kr / året är ju för fasen GRATIS! Gångra 2550kr med 7 så får du vad min helförsäkring kostar. Då spelar ålder (22) och storstad antagligen största rollen. Jag får drömma vidare tills jag nästan får en gratis försäkring!

snodd skrev:
R32 helt klart fortfarande nykär i mon.. en uppgradering till haldex gen II kan di få fyrhjulsdriften i tre lägen (kostar ca 7500 inklusive montering) så den mesta kraften kommer till bakhjulen sen att försäkringen skulle vara dyr PÖÖHH!! har iofs en 2008 med vagnskadegaranti så helförsäkring hos trygghansa kostar 2550kr/år (betalade över 4000kr för en s40 1.8) skatten e lite dyrare än en vanlig bil iofs.. Kommit en del trim det senaste till r32 tex ace competition som ger 280hk sen e ju ljudet helt underbart ock ett milltek avgassystem gör ju inte körglädjen tråkigare.. va inne på en drös bilar när jag köpte min men efter provkörning blev det affär direkt smile

Sen som nån annan sa så e inte DSG o automat samma sak du kan lägga den i manuellt läge o antingen peta växelspaken upp o ner eller med paddlar på ratten.. vill du "burna" stänger du av launschcontrol så kan du varva upp den innan du lägger i växel.. En annan sak med dsg:n e att den har dubbla kopplingar så den växlar på en tusendels sekund alltså man märker inte när den växlar.. jämt pådrag hela vägen..

Min åsikt iaf.. Hoppas du blir nöjd me ditt bilköp   / Danne

Teddan
2 495 Inlägg
9 april 2009
#30
jag har kört både type-r och r32 i många mil .

om man räknar från nytt så kostar ju en r32 med dsg runt ca 330k
en typer kostar ca 220k

alltså en type-r är 110 000kr biligare, vilket självklart avspeglar sig i komfort och prestanda.

räknar man då på värdeminskning, ägande kostnader osv vinner ju type-r.

körglädje kan man ju diskutera, r32 är för trött för att leva upp till 4wd men otroligt mysig att köra med dsg låda.
type-r , är ju en busbil med allt vad det innebär oljud, högvarvig osv.

prestandan är något sämre i en type-r men det är försumbart upp till ca 150km/h sen drar r32 ifrån

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

831 Inlägg
9 april 2009
#31
Jag gillar min EP3 starkt! Eller snarare älskar. Jag har aldrig varit så nöjd med en bil som med EP3an. Snabb, snygg och förbannat pålitlig! Inte överdrivet dyr heller i service- och driftkostnader. Försäkringen är inte heller så dyr, även om jag får vara fin och lida pin med den dyra försäkringspremie som är i min stad och för min ålder (22). Det vore intressant att testa en R32 och se hur den är. Tror säkert också det är en kanonbil! Men personligen hade jag varken valt den senaste CTR:en eller R32:an. Dom tillhör väl inte toppskicktet av dom snyggaste bilarna. EP3an och den nästsenaste R32an är ju förbaskat snygga! Och skillnaderna på motor är ju inte markant heller.

Hur som haver, bara testa och bilda dig själv en uppfattning. Tror både har sin charm och har sin egen körglädje.
Senast redigerat av CrilleD (9 april 2009)

Teddan
2 495 Inlägg
9 april 2009
#32
CrilleD skrev:
Jag gillar min EP3 starkt! Eller snarare älskar. Jag har aldrig varit så nöjd med en bil som med EP3an. Snabb, snygg och förbannat pålitlig! Inte överdrivet dyr heller i service- och driftkostnader. Försäkringen är inte heller så dyr, även om jag får vara fin och lida pin med den dyra försäkringspremie som är i min stad och för min ålder (22). Det vore intressant att testa en R32 och se hur den är. Tror säkert också det är en kanonbil! Men personligen hade ju varken valt den senaste CTR:en eller R32:an. Dom tillhör väl inte toppskicktet av dom snyggaste bilarna. EP3an och den nästsenaste R32an är ju förbaskat snygga!

Hur som haver, bara testa och bilda dig själv en uppfattning. Tror både har sin charm och har sin egen körglädje.

bakåtsträvare:D

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

831 Inlägg
9 april 2009
#33
Bakåt say what? big_smile Jag är inte säker på att jag är helt med dig.

r-ted skrev:
bakåtsträvare:D

Teddan
2 495 Inlägg
9 april 2009
#34
CrilleD skrev:
Bakåt say what? big_smile Jag är inte säker på att jag är helt med dig.

r-ted skrev:
bakåtsträvare:D


jag syfta på att du gillar dom gamla modellerna , du vet utvecklingen går framåt tongue

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

831 Inlägg
9 april 2009
#35
Ja och somliga vill ligga i fronten bara för att. Jag föredrar en 20 år gammal bil framför en sprillans om jag gillar den som är 20 år bättre.

r-ted skrev:
CrilleD skrev:
Bakåt say what? big_smile Jag är inte säker på att jag är helt med dig.

r-ted skrev:
bakåtsträvare:D


jag syfta på att du gillar dom gamla modellerna , du vet utvecklingen går framåt tongue

Teddan
2 495 Inlägg
9 april 2009
#36
CrilleD skrev:
Ja och somliga vill ligga i fronten bara för att. Jag föredrar en 20 år gammal bil framför en sprillans om jag gillar den som är 20 år bättre.

r-ted skrev:
CrilleD skrev:
Bakåt say what? big_smile Jag är inte säker på att jag är helt med dig.



jag syfta på att du gillar dom gamla modellerna , du vet utvecklingen går framåt tongue


det var med glimten i ögat jag skrev det smile

jag personligen skulle aldrig köpa en 5år gammal type-r som har gasats med konstant av massa olika ungdomar som alla tror att dom är f1-förare.
då köper jag hellre En ny( eller det har jag ju gjort)

men alla gör som dom vill, jag hatar iaf gamla bilar som man måste fixa med.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

120 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
#37
Många bra inlägg nu som gör att de är svårt att bestämma sig.
Men som sagt jag har runt 190k att lägga på en bil. Men ska försöka leta efter någon bilhandlare i stockholm som man kan provköra R32 men tror inte jag kommer få lika bra bemötande som på honda för att provköra.

De som hondan ligger lite + på är att man kan få en som gått runt 2000mil medans r32 ligger runt 5000mil för min prisklass.


223 Inlägg
10 april 2009
#38
Nu hade min bil bara gått 400mil när den köptes för 320k men vinterdäck och extra carguard larm..
Har man pengarna tycker ja de inte e då mycke o tänka på.. jag betalade min kontant.. Det är dessutom en underbar långfärdsbil som med dsg och farthållare i ca 130km/h drar ca 0,8 o de e inte dåligt för en sån bil men såklart vad ska du ha bilen till min e 5dörrars för jag har den för tillfället som ända bil o vill man på träffar så e de grymmt mycke smidigare om man vill ha folk med sej..

Att köpa en r32a som gått 4-5000 mil e jag lite skeptisk till.. Nu råkade det finnas en bil med nästan exakt den utrustnungen o förgen jag ville ha så slog till för o få hem den så snabbt som möjligt..

Sen att ni pratar om gammla modeller R32an har tatts ur produktion sista året va 2008 o kommer ersättar med gti-r på 265hk turbomoror men själv föredrar jag v6an smile kommer behålla den till 2011 när garantierna går ut sen kanske kompressorsteg 1 som ger 100hk men kostan nära 75k.. eller så byter jag bil hinner komma mycket skoj på 2-3år smile

Sen e varken service eller reservdelar dyra.. det mesta på bilen e ju från vanliga golf beror ju på va de e som krånglar men som tex byte av kåpa till pluspolen i motorhuven 13kr tongue pluggar till dörrarna en pajjade när jag tonade 3.50kr styck långmilaservicen ligger på cirka 2500-3000kr kan ej siffrorna i huvudet...

Vissa har fel o vissa rätt köp den bil du tyckrt om mest efter din ekonomi m.m men tycker du ska provköra r32an tongue va meningen att jag skulle köpa en 130i bmw men efter provkörningen o platsen både fram o bak så va de helt klart r32 som gållde.. ha de.. hoppas du blir nöjd med ditt köp va de än slutar med smile

http://www.garaget.org/snodd''

Hoppas ni fattar va de står har tatt någre bärs tongue
Senast redigerat av snodd (10 april 2009)


3 Inlägg
21 april 2009
#39
R32 är en fullvuxen bil.... Ju mer cyl-volym desto bättre! Och sen motorljudet.... Låter mycket bättre än civic:en.


3 Inlägg
21 april 2009
#40
Jag var först ute efter bil med turbo.... Men gas-responsen i R32:an är oslagbar! Och sen 4-wd!!! Finns inget alt för mig.



Sök